16 March 2011

Selagi Aku Bernafas

Setelah sekian lamanya aku tidak menulis tentang apa yang terpendam di dalam hati ini, akhirnya sekarang ada juga ruang dan masa untuk aku menterjemahkannya melalui ruangan ini. Mungkin disebabkan tiada masa terluang yang tenang untuk aku menulis semua benda-benda nih. Nak cakap sibuk dengan kerja… mungkin, tapi tak tahu lahh seolah-olah seperti hidup aku ni lebih dibebani dengan bermacam-macam hal.

Banyak perkara yang aku mahu perkatakan, dari sekecil-kecil hal sampailah sebesar-besar hal. Tapi takut orang yang tak larat nak baca pulak. Hahaha. Apa pun sesiapa yang dah terbaca entri ini teruskanlah baca, mungkin ada dapat kebaikan daripadanya tapi mana yang tak baik jangan ikut lahh kan.

Pada suatu ketika, hidup aku memang betul-betul seperti telur dihujung tanduk. Duit dalam akaun aku hanya tinggal rm4 sahaja. Dengar macam tak percaya kan? Seolah-olah macam aku cakap main-main kan? Tapi ada orang-orang yang menjadi saksi tengok resit akaun aku tu. Bayangkan dengan baki akaun yang sekecil itu, mana mungkin aku dapat menghabiskan sisa-sisa hidup aku di sini. Memang rasa macam nak menangis ja. Tapi depan orang ramai aku dapat mengawal air muka seolah-olah aku ni tiada apa-apa masalah.

Cuma orang yang 24 jam dengan aku ja nampak sikap dan perangai aku berubah. Berubah bukan kerna apa, kerna mengenangkan nasib aku berbaki 2 bulan lebih lagi ini. Siapa lagi tak lain tak bukan sahabat aku ni lahh, Alip. Tak kurang juga Azri yang memang risau tengok keadaan aku masa tu. Aku memang sangat berterima kasih kepada sahabat-sahabat aku yang memang ambil berat pasal aku, tapi aku memang tak boleh terima korang nak bantu aku. Sebab bagi aku, aku larat lagi meneruskan hidup walaupun duit aku tinggal macam tu. Bayangkan dalam keadaan macam ni, duit pula takdak… memang tension.

Semuanya akibat baju. Baju yang aku tempah untuk kawan-kawan aku ni. Abang tu yang menyebabkan aku jadi seperti ini. Sehingga sekarang baju itu langsung tak dapat lagi. Arghh! Bengang giler bila cakap pasal ni. Cuma apa yang aku mahu cakap sekarang kepada abang tu walaupun dye TAKKAN terjumpa dan terbaca apa yang aku tulis ini.

BANG! Abang menyebabkan saya terseksa seperti ini sekarang. Abang pun cakap tak serupa bikin. Kejap okay, tapi bendanya tak sampai-sampai gak. Apa pun bang, hari khamis ni hari terakhir saya tunggu perkembangan baju itu. Lepas dari itu saya dah malas nak ambik tahu, TAPI ABANG KENA INGAT!!! AKU TAKKAN BERDIAM DIRI BEGITU SAHAJA. SECARA ZAHIR MEMANG AKU NAMPAK OKAYY TAPI BATIN AKU AKAN BERGERAK. BERGERAK TANPA ABANG DAPAT SEDARI. Duit semua memang kami dah bagi kat abang tapi baju langsung tak nampak apa. Jadi secara rasminya selepas hari khamis ini, AKU HARAMKAN DUIT YANG KAU AMBIL TU. KAU SENANG-SENANG GOYANG KAKI, AKU KAT SINI MERANA. Kau kena ingat, duit tu kau bagi anak bini makan. Jangan sampai kau akan cari aku balik suatu hari nanti. Tak pasal-pasal aku kena bayar kat kawan-kawan ini harga bulat. Kau tak rugi apa, pembeli pun tak rugi apa… TAPI aku yang tengah-tengah ni kena. Takpa bang! Hari ini hari kau, tapi bukan esok atau bukan untuk selamanya. Abang kena ingat hukum dunia. Kalau kat dunia ni abang terlepas, KITA JUMPA DI AKHIRAT. BIAR KITA BERLAWAN DI MAHKAMAH AKHIRAT. Mahkamah yang sangat-sangat adil.

Kepada kawan-kawan yang tak faham situasi aku ni, terima kasih gak. Sepatutnya kena fikir sama-sama. Kalau nak rugi, biar rugi bersama. Tapi korang tak fikir semua tu kan? Takpa. Mungkin korang pun perlukan duit. Dengan korang aku tak kisah. Pada sahabat-sahabat aku yang ketahui kisah ini, terima kasih sebab korang banyak bagi aku semangat dan dorongan. Korang pun banyak kali hulurkan pertolongan kat aku, tapi aku yang susah untuk menerimanya kan. Haha. alip, azri , niza, faizah, jehan. Mereka lahh sahabat yang sering aku kongsi apa-apa suka dan duka.

Cakap pasal sahabat pula, banyak kali gak aku bertikam lidah dengan mereka ini. Masing-masing dengan ego sendiri. Tapi takpa, itulah tandanya proses kematangan. Kematangan dalam ikatan persahabatan. Dengan alip dan azri memang banyak kali berperang mulut. Masing-masing dengan ideologi masing-masing. Tapi kalau bertikam lidah kat situ, kat situ je lahh. Habis di situ je. Tak bawa ke mana pun. Profesional kan. Dengan sahabat perempuan ni pula cara lain pulak, tapi selalu dorang yang bermasam muka, tapi aku buat tak kisah ja. Perempuan… biasa laa kan so buat apa aku nak terikut dengan cara dorang. Kita lelaki mesti matang kann. Itu dah lumrah perempuan, jadi kita ni kena lahh berfikiran positif. Kalau dorg dah tarik muka buat apa kita pun nak tarik muka kann? Kalau macam tu sampai bila pon takde kesudahan. Apa pun, aku tak kisah apa-apa yang berlaku kerna yang penting bagi aku ukhwah yang telah terjalin ini mesti kita pelihara.

Ada sorang sahabat ni, sering aku bergaduh dengan dia. Haha. Kalau boleh setiap hari nak bergaduh. Tapi bila dah macam hampir sebulan asyik macam tu ja aku pun muhasabah balik diri. Ingat balik apa sebab boleh jadi seperti ini. Kalau aku cakap perkara tersebut pembaca pun akan berpihak untuk aku. Tapi tu laa, aku ingat buat apa kita asyik nak bergaduh hanya kerna pendirian kita tuh. Jadi aku buat keputusan untuk menjadi orang yang lebih menyimpan. Apa orang nak buat, buat lahh. Tapi aku cuma boleh nasihat ja. Aku nasihat orang untuk orang berfikir yang mana betul yang mana salah. Kalau nak pilih yang salah gak itu sendiri punya pasal lahh kan. Kadang-kadang timbul sedikit kekesalan dalam diri ini bila kita tahu orang buat kita, sedangkan kita sedaya upaya tak buat orang macam tu. Kita lebih memikirkan hati dan perasaan orang. Kenapa susah sangat nak cakap benda yang betul kan? Cakap ja lahh. Aku jarang sekali bila orang yang rapat dengan aku tanya, aku tak cakap terus terang dengan dorang. Sebab bagi aku biarlah dorg tahu, sebab bagi aku… aku dah anggap dorang sahabat yang rapat dan rasa seperti merekalah sebahagian daripada keluarga kita. Suka duka, pahit getir – kalau boleh nak kongsi bersama. Mungkin setengah orang, lain pandangannya plak kann. Lagi pun aku ni jenis open-minded, tak kisah lahh korang nak cerita pasal apa, cerita lahh. Kita dapat berkongsi perasaan, kalau mungkin aku boleh tolong ke kann? Boleh laa aku tolong. Yang penting jujur lahh kan. Buat apa nak selindung-selindung lagi. Kita kan dah akrab.

Hmm, sampai sini je lahh dulu. Mungkin akan ada entri terbaru lagi untuk membicarakan bermacam hal. Ni belum terkeluar semuanya disebabkan memikirkan masa dan kesesuaian. Lagi pun kalau pembaca yang baca pun akan serabut. Hahaha. Kerana banyak sangat kisahnya. Jadi untuk entri kali ini cuma dua ja point besar : pertama pasal SUMBER KEWANGAN , kedua pasal PERSAHABATAN.

No comments:

Post a Comment