24 March 2011

Korang... Tahniah!!!

Assalamualaikum semua. Bertemu kita kembali dalam entri terbaru dalam ruangan ini.

Sementara menunggu masuknya waktu subuh ini akan aku karangkan sedikit kata untuk entri terbaru ini. Mula sekali,

ALONG… SELAMAT ULANG TAHUN HARI KELAHIRAN yang ke-2* , semoga Allah panjangkan umur lagi dan memberi kesihatan yang sempurna sepanjang hidup. Tahun ini masuk tahun yang kedua bila harijadi along, faiz tiada di sisi. Tidak bermakna kalau faiz jauh di sini, faiz lupa akan detik bersejarah dalam keluarga kita ini. Mungkin sesetengah keluarga harijadi mak, ayah, adik-beradik mereka pun mereka tak ingat, apatah lagi nak wish.

Ada tu pun, umur adik-beradik sendiri tak ingat sedangkan umur artis… fuhh! cekap. Cakap je artis tang mana, tempatan… antarabangsa…. ingat semuanya. Mungkin wujudnya along menjadikan kita sekeluarga rapat kerana along menyebabkan kami bersatu untuk bersama-sama bertanggungjawab. Selagi nyawa dikandung badan, InsyaAllah keluarga akan menjadi keutamaan. Faiz akan menjaga dan memelihara semuanya walaupun ada kepentingan lain.

Kepada angah dan adik-adik aku yang lain. Walaupun apa terjadi, memang bukan sekarang tapi mungkin pada masa akan datang, kita sama-sama memelihara keakraban kekeluargaan kita ini hingga ke akhirat. Kita bersyukur sebab abah dan mama tak pernah jemu mengasuh dan mendidik kita sehingga hari ini. Tiada istilah kita dah besar, abah dan mama tak boleh nak tegur, tak boleh nak sihat. NO!!! Jangan sesekali beranggapan begitu. Mungkin setengah orang merasakan dah besar sangat, sampai mak ayah tegur pun tak boleh… malah marah lagi dengan tunjuk rasa tak puas hati bila kehendak tak dituruti.

Ingatlah abang dan adik-adikku, terjadinya sahsiah kita sebegini kerana ketika kita kecil dahulu abah dan mama sudah puas membentuk kita sehingga terhasilnya kita hari ini. Dahulu semasa kecil… rotan, tali pinggang, hanger menjadi permainan kita kan? Kalau kita langgar apa yang abah dan mama cakap memang benda tu yang singgah di badan-badan kita. Jadi lihatlah hari ini, kita tak macam orang lain. Kita tak mudah memberontak bila abah dan mama cakap. Apa pun Alhamdulillah sebab abah dan mama berjaya membentuk anak-anaknya.

Nanti jangan pula bila kita buat jahat kita salahkan mereka. Nanti bila malaikat tanya, Allah tanya… janganlah kita salahkan mereka. Solat? Memang perkara yang sangat-sangat-sangat ditekankan oleh abah dan mama. Kata orang solat tiang agama kan? Jadi sendiri fikir lahh. Ada ustaz cakap juga, yang membezakan orang Islam dan kafir ialah solat. Jadi kalau kita tak solat? Sendiri jawab laa ye.

Okayy, masuk cerita lain pula.

Semalam keputusan SPM 2010 dah keluar. Kepada adik aku, Fadhli. Tahniah. Kau dah buat yang terbaik. Apa yang kau usaha selama ini, itulah hasilnya. Walaupun aku tak dapat cerita sebenar lagi, tapi gambaran tu aku dah tahu. Untuk adik-adik aku yang lain, bukan adik kandung laa, piqa dan lea. Tahniah gak. Korang memang gempak!!! Apa yang aku harap kat mereka ini, mereka telah buktikan. Apa pun Alhamdulillah. Yang lain apa cerita aku tak dapat apa-apa lagi. Jadi korang bertiga buat masa ini yang aku tahu, teruskan lahh langkah korang. Korang ada cita-cita yang besar. Jangan lah salah pilih jalan. Allah dah lorongkan perjalanan korang ni.

Piqa, aku tahu kau ada cita-cita yang tinggi. Jadi jangan toleh belakang lagi. Terus mengorak langkah. Lea, hahaha. Alhamdulillah. Apa yang nas cakap selama ini jadi kenyataan kan? Lea je tak yakin dengan diri sendiri. Terkejut kott nas dengar lea dapat result tu. Fuhh! Gempak lahh. Jadi apa tunggu lagi, teruskan apa yang lea target selama ini. Untuk mereka berdua ini, ingat korang anak sulung. Jadi korang kena menjadi pembakar semangat untuk adik-adik dan menjadi contoh yang baik juga. Hmm. Adik aku? Pun sama gak. Teruskan apa yang kau dah impikan selama ini. Aku di sini cukup bangga dengan pencapaian korang, apatah lagi abah dan mama, mak dan ayah dorang. Aku hanya mampu tumpang kegembiraan ini. Jangan kita lupa akan Allah. Allah yang memberi segalanya. Dan aku di sini akan tetap terus berdoa untuk kejayaan korang di dunia dan di akhirat. Agak-agaknya balik nanti boleh laa aku makan besar kan? Ye laa, orang dah berjaya. Mesti kena belanja makan ‘pakar motivasi’ dorang ni. Hahahaha.

Okayy, masuk kisah lain lagi.

Sebenarnya tadi aku terkejut dari tidur sebab aku termimpi sesuatu ini. Seriously, aku tak nak benda tu akan menjadi kenyataan. Aku takut. Aku benar-benar takut kalau benda tu menjadi realiti. Aku harap sangat benda itu hanyalah permaianan tidur. Tak nak aku perkatakan lagi benda ini. Cukup lahh sekadar untuk catatan supaya jika apa-apa berlaku, inilah buktinya.

Hmm. Sekali lagi tahniah kepada seluruh mantan calon SPM 2010. Hahaha. Ayat nak best je. Okay lahh, ini sahaja yang dapat aku perkatakan. Azan pun sudah berkumandang, Allah telah memanggil dan aku WAJIB pergi bertemu dengan-Nya. Sekian.

Jarum jam menunjukkan pukul 6.10 A.M.

No comments:

Post a Comment