27 July 2010

Kau Yang Teristimewa

Semalam ada suatu perkara penting yang telah berlaku, bagi aku perkara tersebut penting untuk aku jadikan ia catatan di ruangan ini bagi kenangan pada masa akan datang. Memang perkara tersebut tidak disangka kerana ia berlaku secara spontan dan luahan ikhlas keluar dari hati. Aku memang suka cakap apa yang kurasakan, tak kisahlah rasa tak puas hati ke rasa apa-apalah sebab bagi aku orang suka atau tidak tentang kenyataan yang aku buat tiada masalah. Aku jenis terbuka kalau setuju dengan pendapat aku baguslah kalau tak setuju tolak sudaaa. Tapi semalam bukan sebab tak puas hati ke apa malah ia berkaitan hati dan perasaan.

Semalam semasa bas mula bergerak menuju destinasi yang ditujui, aku sempat menghantarkan msg pada insan ini. Sememangnya berat hati apabila berjauhan dengannya sebab bermacam-macam terfikir tentang dirinya. Entahlah. Sepanjang perjalanan tersebut memang tiada respons darinya dan bagi aku mungkin dia malas nak reply apa-apa, so aku tak kesah laa. Aku pandang dari sudut positif je sebab bila kita pandang dari sudut negatif nanti bermacam-macam prasangka boleh kita andaikan.

Setibanya di tempat yang dituju itu terasa fon vibrate sebab msg masuk. Tapi aku tak tengok laa msg tu sebab masa tu tangan kiri kanan tengah jinjing beg. Dalam fikiran ingat mesti mama yang msg sebab sebelum turun bas aku msg mama ckp da sampai. Bila sampai nak naik tangga ke bilik terus tengok fon, yela da 10minit berjalan nnt tak reply msg mama apa pulak kan nanti dia fikir. Tengok-tengok bukan msg dari mama rupanya msg dari *****, mulanya macam tak percaya sebab dia msg tepat waktu masa baru turun bas seolah-olah dia tahu aku dah turun bas. Haha. Kebetulan jee.

Sampai bilik terus msg dengan dia sampaikan tak sempat tanggal kasut sebab letih punya pasal. So kami pun bermsg. Aku cakap apa yang aku rasakan kat dia, kira luahan hati ar gak. Haha. Tengok reaksi dari dia pun sangat positif. Dia nampak terbuka tentang apa yang aku katakan. Dia pun cakap apa yang dia rasakan. Terharu giler rasa. Apa yang dia cakap tak perlulah nak catatkan disini, hanya dia dan aku je yang tahu. Lagi pun msg ni maybe akan tersimpan dalam fon ni selama yang mungkin. Seperti msg-msg penting yang dari dulu sehingga sekarang masih lagi tersimpan dalam fon. Paling lama pun hampir 2 tahun. Haha lama dokk!

Sebelum berakhir kami bermsg, sekali lagi aku pesan supaya dia jaga diri baik-baik sebab aku merasakan ada sesuatu keistimewaan yang ada pada dirinya dari pandangan mataku. Mungkin aku tak dapat nak huraikan tapi kata hati aku mengatakan ada keistimewaan pada dirinya. Dia cakap kalau tak sibuk nak msg dia, msg je laa dia sentiasa tunggu. Adeyh! Sebak baca dia tulis macam tu. Aku sebenarnya taknak kacau dia, lagi pun taknak dia rimas. Kalau memang aku dah rindu sangat kat dia baru msg.

Kadang-kadang aku fikir balik benda ini semua bermula sejak dalam bulan 5 sampailah awal bulan 7 masa tu. Dari satu peristiwa sampailah ke peristiwa lain. Tapi benda yang paling aku tak lupakan dia sanggup lap peluh aku masa .... tak payah cakap kot masa apa takut orang boleh agak. Siapa yang ada kat situ je laa yang tahu. Aku pun tak sangka dia buat macam tu, selamber giler. Nampak macam kitaorang da close giler padahal masa tu baru berapa minggu je bertemu setelah setahun lebih menyepi masing-masing membawa haluan sendiri. Itulah antara sifat kematangannya aku respect.

Perbualan aku dengan mama pada malam sehari sebelum gerak di meja makan. Masa tu kami berbual tentang apa tah tapi aku saja mencelah bertanya pada mama. “ Ma.. kalau pais nak kahwin dengan nurse boleh tak? ”. Mama pun jawab “ Ehh, da gatal sangat ke cakap pasal kahwin ni.. ”. Aku cakap balik, “ tak laa.. kot betul jodoh dengan nurse.. mama boleh terima ke? ”. Mama jawab, “ Mama tak kisah.. tapi pais laa sanggup ke kott dia kena shift malam pais laa jaga anak-anak ”. “ Hahaha ”, ketawa aku. Sebenarnya aku saja tanya soalan tu sebab masa tu dia ada cakap nanti kalau sambung belajar dia nak course jururawat. Mama pun mungkin tak dapat tangkap siapa yang aku maksudkan sebab mungkin setahun kebelakangan ni mama dah tak dengar nama dia tapi ada sekali tu je masa hari ibu. Tak perlulah nak cakap panjang lebar lagi sebab ada lagi benda yang nak catatkan lagi.

Sebelum tidur malam tadi aku terbayang-bayang raut wajah dia. Sehinggakan dia muncul dalam mimpi. Pergh! Gila tak percaya! Kalau nak tulis jalan cerita apa yang aku mimpi memang panjang tapi yang penting dalam mimpi tu aku tengah bawak dia ke tempat yang selamat. Masa tu suasana tengah huru-hara, entah tengah gempa bumi ke berperang tapi yang aku ingat kitaorang tengah redah orang ramai yang tengah lari-lari. Haha. Tapi aku terjaga dari tidur, kalau tak terjaga tu apa akhirnya mimpi aku tu, selamat ke tak kami. Hehe. Itu semua mainan tidur.

Akhir sekali, tak lain tak bukan aku mesti bersyukur padaMu ya Allah. Alhamdulillah. Engkau telah mengaturkan semua ini. Dan aku perlu teruskan berdoa supaya Allah kekalkan keakraban yang terjalin antara kami. Sekiranya telah tertulis dalam suratan dia menjadi teman hidupku, Engkau peliharalah dirinya ya Allah dan di samping itu, Engkau peliharalah juga diriku. Sekiranya ia baik bagi diriku dan dirinya Engkau kekalkanlah kami. Kata Wali Band “ ..aku ngerti kamu, kamu ngerti aku.. aku sayang kamu selamanya.... ”. Kalau dia baca entri ini segan aku. Haha. Apa boleh buat ia luahan semata-mata. Harap dia tak baca kott. Hahahaha.

Akhir kata,
Aku meminta kepada Allah setangkai bunga segar,
Dia berikan kaktus berduri.
Aku meminta rama-rama,
diberiNya aku ulat bulu.
Aku sedih dan kecewa.
Namun kemudian kaktus itu berbunga,
indah sekali...
Dan ulat itu pun menjadi rama-rama yang cantik.
Itulah jalan Allah, indah pada masanya.
Allah tidak akan memberi apa yang kita harapkan,
tapi apa yang kita perlukan...
Kadang-kala hati terluka, kecewa, dan sedih,
tapi jauh di atas sana, ingatlah...
Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

Sekian,
nas 26072010

25 July 2010

Al-Quran dan Kehidupan

Sebelum turunnya Al-Quran, manusia(khususnya di benua Arab) secara amnya hidup di dalam kepelbagaian ragam kepercayaan, kebudayaan dan etika. Dan kemudian Al-Quran diturunkan dengan membawa rahmat perubahan. Antaranya ialah:-

1. Bidang Akidah: melalui penyataan yang di bawa oleh Al-Quran tentang tuhan itu Esa dan Tunggal, maka kepercayaan bertuhan banyak (politheisme) menjadi gugur (tidak diakui oleh Islam). Sebab tidak ada tuhan selain Allah SWT, dan Dialah Yang Maha Pencipta alam semesta ini. Kepercayaan seperti ini dinamakan tauhid.

2. Bidang Ibadah: Al-Quran datang dengan petunjuk bahawa yang berhak untuk disembah hanyalah Allah SWT. Dia yang Tunggal, pencipta manusia dan alam semesta. Al-Quran dengan petunjuk yang demikian, melarang keras beribadah depada patung, berhala, matahari, bulan atau selain Allah SWT. Sebab, tidak ada sekutu baginya.

3. Bidang Akhlak: Al-Quran memberi petunjuk dan garis pemisah tentang kriteria antara akhlak yang baik dan terpuji dengan akhlak yang buruk dan tercela. Masalah-masalah pembunuhan, perzinaan, perjudian, pencurian dan merampas harta orang lain, tidaklah masuk dalam wawasan akhlak. Justeru masalah-masalah tersebut termasuk ke dalam tindakan jenayah dan pembuatnya wajib dijatuhkan hukuman.

4. Bidang Siyasah(Politik): Al-Quran dan sunnah Rasul(Al-Hadith) tidak mengakui kedaulatan umat atau penguasa. Kedaulatan menurut kedua sumber tersebut dan sumber lain yang diakui muslim adalah milik Allah dan Rasulnya. Hanya 'kekuasaan pemerintahan' sajalah yang dimiliki umat. Dan didalam Islam tidak diakui (tidak ada) 'Sistem Kerajaan' atau Aristokrasi. Pemerintahan Islam adalah 'Negara Kesatuan', bukan 'Negara Bahagian'. Inilah salah satu contoh yang pernah terjadi dahulu semasa kekhilafahan masih berlaku, dan ia bukan sekadar perbandingan teoritis tetapi merupakan sebuah peraturan yang terbukti di dalam kenyataan kehidupan.

5. Bidang Ekonomi: Al-Quran dan Sunnah Rasul telah memberikan batasan pemilikan bagi individu, masyarakat dan negara. Telah ditentukan apa yang boleh dimiliki oleh individu dan apa yang tidak. Juga telah ditentukan tentang pemilikan sesuatu (benda) yang bersifat umum, tidak boleh dimiliki oleh individu, seperti laut, sungai dan lain-lain. Peraturan yang terdapat pada Al-Quran dan Sunnah Rasul memberikan petunjuk pelaksanaan tentang jaminan pemenuhan keperluan asas setiap individu menurut kadar dan dalam keadaan seadil-adilnya. Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "...jika kamu pegang dua ini maka kamu tidak akan sesat, iaitu Al-Quran dan Sunnahku..."

24 July 2010

Khasiat Buah Kurma

Buah kurma atau dalam bahasa Arab menggelarnya tamar tergolong dalam keluarga phoenix. Sekumpulan jenis palm seperti kelapa sawit, sementara buahnya bertangkai seperti buah pinang.

Kurma mengandungi khasiat pemakanan yang tinggi seperti kismis dan aprikot kering. Antaranya kurma kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium. Selain kebiasaan, umat Islam digalakkan berbuka dengan kurma bersandarkan sabda Rasulullah s.a.w. yang lain, maksudnya: "Rumah yang tiada kurma seperti rumah yang tidak mempunyai makanan". Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi.

Maksud hadith: Daripada Anas bin Malik R.A telah berkata: " Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam berbuka puasa dengan beberapa biji rutob(kurma basah) sebelum baginda menunaikan solat. Jika tiada rutob, maka baginda berbuka dengan beberapa biji tamar (kurma kering), jika tiada juga, maka baginda meneguk beberapa tegukan air "

Kandungan protein di dalam kurma lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus, serat 2.0 hingga 4.0 peratus manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 peratus glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula didalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta. Sebaliknya gula di dalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam tubuh. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk.

Kita makan kurma tanpa buang kulitnya yang mengandungi serat. Amat baik untuk mencegah barah usus besar kerana ia melawaskan. Sementara kandungan vitamin A dan C amat tinggi pada peringkat khalal atau rotab dan menurun sedikit pada peringkat tamar. Selain itu ia mengandungi zat galian dan yang paling banyak dikenali sebagai potasium. Potasium diperlukan oleh tubuh untuk sistem saraf kerana kurma adalah excellant source atau sumber mujarab.

Memang dalam susu, yogurt dan makanan laut juga mengandungi potasium tetapi jumlahnya sedikit. Pengambilan potasium yang berlebihan tidak mengumpul toksid di dalam tubuh atau memudaratkan. Sebaliknya ia merangsang selera makan bagi yang berpenyakit serta bagus untuk golongan yang mengalami sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan, letih, lesu, mengalami tekanan serta menguatkan ingatan. Ramai beranggapan hanya kismis yang baik untuk menguatkan ingatan, sebenarnya kurma juga setanding. Mungkin atas alasan pihak-pihak tertentu atau negara pengeluar anggur telah menjalankan kempen makan kismis dan mempopularkan khasiatnya.

Kurma diakui sebagai buah berkhasiat dan sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah al-Mukminuun ayat 19,

Kemudian, Kami tumbuhkan untuk kamu dengan air itu, kebun-kebun tamar (kurma) dan anggur. kamu beroleh Dalam kebun-kebun itu (berbagai jenis lagi) buah-buahan yang banyak, dan dari kebun-kebun itulah kamu beroleh rezeki penghidupan kamu.

Diriwayat oleh Aishah r.a. yang menjelaskan, kurma mengandungi ubat. "Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan."

Dikisahkan sewaktu Mariam melahirkan Nabi Isa a.s. di bawah pohon kurma. Telah datang malaikat Jibrail menyuruh Mariam menggegar pohon kurma lantas dimakannya. Dengan izin Allah,ia memudahkan kelahiran Nabi Isa a.s.

Dalam bidang perubatan dengan ketiadaan kolesterol, lemak dan gula di dalam kurma, ia amat baik untuk meredakan tekanan darah tinggi. Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus atau dijadikan serbuk seperti teh. Direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Begitu juga dalam rawatan kaedah sufism, menjadikan kurma salah satu penawar penyakit. Melalui petua tertentu, kurma dimakan bersama badam dan madu untuk menyembuhkan penyakit. Kurma dikatakan menambah tenaga seksual atau batin.

Jus buah kurma mungkin baru di negara ini, sebaliknya di negara pengeluar selain dimakan segar, kering atau salai, kurma dibuang biji dan diganti dengan kacang tanah, badam atau gajus bagi mengenakkannya. Kurma juga dibuat jem, sirap atau bahan tambahan dalam aiskrim. Kita seharusnya memakan buah kurma bukan hanya dalam bulan puasa sahaja. Kurma baik dijadikan pembasuh mulut selepas makan atau menggantikannya makanan ringan yang rata-rata mengandungi karbohidrat, garam, lemak dan gula berlebihan yang boleh membawa pelbagai jenis penyakit.

WALLAHUA'LAM.

Hadapi Ia

Sahabatku…

seberat apapun masalahmu
sekelam apapun beban hidupmu
jangan pernah berlari darinya
ataupun bersembunyi
agar kau tak akan bertemu dengannya
agar kau boleh menghindar darinya

Sahabat...

seberapa jauhpun kau berlari
dan sedalam apapun kau bersembunyi
ia pasti akan menemuimu
dalam sebuah lembaran kehidupanmu

Sahabatku...

alangkah indahnya bila kau temui ia dengan dada yang lapang
persilakan ia masuk dalam bersihnya rumah hatimu
dan menggilapnya dengan lantai nuranimu
hadapi ia dengan senyuman seterang mentari pagi
ajak ia untuk menikmati hangatnya teh kesabaran
ditambah sedikit penganan keteguhan iman

Sahabat...

dengan begitu
sepulangnya ia dari rumahmu
akan kau dapati
dirimu menjadi jiwa yang tegar
dalam semua kekalutan keadaan
dan kau pun akan mampu dan lebih berani
untuk melewati lagi deraan kehidupan

dan yakinlah sahabat...

kau pun akan semakin mampu bertahan
kala badai cubaan itu menghentam
jangan kau menghindar wahai sahabat....

kerana Allah menemanimu
di sepanjang langkah usahamu...

23 July 2010

Hanya Allah Yang Tahu

Hati dan perasaan. Suatu perkara yang kita tak boleh lari tentangnya. Melalui hatilah akan wujudnya pelbagai perasaan. Benci, marah, sayang, sakit hati, cemburu, dan bermacam lagilah kalau nak dihuraikan. Tapi apa yang penting yang hendak diperkatakan adalah kita mungkin boleh menyorokkan perasaan itu di khalayak umum, misalnya di depan ibu bapa, kawan-kawan, tokoh-tokoh, dan ketika bersama orang yang tersayang. Namun kita tidak dapat berbohong dengan diri sendiri tentang perasaan kita.

Orang mungkin nampak kita cool macam tiada apa yang yang melanda perasaan kita. Padahal hakikatnya kita masih ada simpan perasaan sayang pada seseorang itu. Namun apakah punca yang menyebabkan kita tidak memberi tahu kepada orang yang disayangi itu bahawa kita sayang akan dirinya? Mungkin disebabkan oleh faktor sekeliling. Malu dengan kawan-kawan yang lain kalau mereka tahu yang kita ada hati dengan dia. Mungkin juga takut dia sudah ada pilihan hati.

Tapi sampai bila? Dunia kini semakin laju siapa lambat akan melepas. Orang cakap teknologi di hujung jari, kuasa di tangan anda. Perasaan dalam hati sudah lama berteriak untuk memberitahu dia tentang perasaan kita. Kemungkinan kita lebih mahu menjaga hati kita dan hati dia kerana disebabkan itu langkah kita nampak lemah.

Apakah keistimewaan yang ada padanya? Bak kata Dinamik melalui lagunya Di Antara Gadis,
Antara gadis yang ku temui
Kau saja kini dalam renungan
Mungkin kerana dengan senyuman
Terpegun diriku ...

Hahaha. Betul ke? Mungkin kott.

Terkadang kita hanya mampu menceritakan perasaan itu pada sahabat yang terhampir dengan kita dan dia menyarankan supaya gagahkan untuk mengatakan padanya. Namun pelbagai kemungkinan yang kita fikirkan tentang dirinya.

Kata Aris Ariwatan dalam lagunya Cinta Tak Mengenal Siapa

Hendak ku hampiri mu
Untukku luahkan semuanya
Sayangnya lidahku kelu
Apa lagi yang harus ku perbuat
Agar kau mengerti maksud tersirat

Kita sebagai insan iaitu hamba Allah yang sangat lemah dalam semua aspek. Jadi dalam membuat keputusan juga kita tidak dapat dinafikan untuk memohon petunjuk dari Allah kerana Allah jualah yang mengetahui segalanya. Menurut lirik Hanya Tuhan Yang Tahu nyanyian Unic :

Di hati ini
Hanya Tuhan yang tahu
Di hati ini
Aku rindu padamu
Tulus sanubari
Menantikan hadirmu
Hanyalah kau gadis pilihanku

Entri ini ditulis tiada kena mengena dengan sesiapa. Cuma pandangan semata-mata tentang perkara yang diceritakan oleh seseorang dan dengan penulisan ini mungkin ada hikmah yang bakal diperolehi. InsyaAllah.

DAN dalam cerita yang lain pula,

Petang semalam rinduku padanya terubat apabila dapat bertemu dengannya, walaupun baru 3 minggu tapi sepanjang 3 minggu itu langsung tak dengar berita tentangnya. Aku bersyukur padaMu ya Allah, Engkau telah mempertemukan kami. Entah bilalah kami dapat berjumpa lagi. Aku akan sentiasa mendoakan untuk dirimu. Siapakah yang aku maksudkan itu? Biarlah rahsia. hahaha.

Kesihatan Menurut Islam

Islam satu agama yang merangkumi semua aspek kehidupan. Ini termasuk penjagaan dari sudut kesihatan. Yang mana Islam amat menitikberatkan kesejahteraan tubuh badan sebagaimana Islam menjaga jiwa dan akal.

Justeru itu kita amat dituntut supaya menjaga kesihatan kerana "sihat" merupakan anugerah berharga dari Allah. Sabda nabi s.a.w :

" Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu "
(hr Bukhari)

dan sabda nabi lagi:

" Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah "
(hr muslim)

Agama Islam juga meletakkan kesihatan dan kesejahteraan ditempat yang pertama selepas keyakinan(keimanan). Ini berdasarkan sabda nabi s.a.w:

" Mintalah kepada Allah kesihatan dan kesejahteraan kerana sesungguhnya tidak ada perkara yang lebih baik dari kesihatan selepas keyakinan(iman)
(hr ibnu majah)

Perlu juga diingatkan disamping kita menjaga anugerah kesihatan yang diberikanNya kadangkala kita diuji dengan sedikit kesakitan. Nabi s.a.w telah mewasiatkan kepada pesakit-pesakit supaya mereka berubat. Sabda nabi s.a.w :

" Allah tidak menurunkan suatu penyakit itu kecuali diturunkan bersamanya ubat "
(hr bukhari)

Dalam satu peristiwa. Orang Arab Badwi telah datang kepada baginda nabi dan mereka bertanya: Ya Rasulullah adakah kami perlu berubat? maka sabda nabi : ya, wahai hamba Allah hendaklah kamu berubat sesungguhnya Allah tidak meletakkan suatu penyakit itu kecuali diletakkan bersamanya ubat kecuali satu penyakit sahaja. Maka mereka bertanya, apakah penyakit itu?Sabda nabi: penyakit itu ialah "tua"
(hr Ahmad)

Dua hadis diatas menggesa supaya ahli perubatan mengkaji tentang penawar dan ubat bagi penyakit yang belum ditemui lagi.

Diantara perkara yang menunjukkan Islam menggalakkan penganutnya menjaga kesihatan adalah nabi s.a.w. telah menyenaraikan beberapa jenis ubat yang boleh digunakan seperti madu, berbekam, jampi dan tumbuhan herba.

Perubatan perlu dirujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang ini(perubatan) berdasarkan sabda nabi :

" Jika sesuatu urusan itu berkait dengan hal-hal keduniaan maka kamulah yang mengaturnya dan jika ianya berkait dengan hal-hal keagamaan maka rujuklah kepadaku
(hr Ahmad dan muslim)

Siapa Dia

" Langit tidak selalunya cerah, sulam malam tak berbintang, itulah lukisan alam, begitu aturan Tuhan "

Kita perlu menerima bahawa suasana alam sentiasa berubah-ubah, ada kalanya ceria dan ada kalanya muram. Namun, adakah dengan berubahnya suasana alam, kita juga mesti berubah? Entahlah manusia. Susah juga kita nak bicarakan soal ini.

Kadang-kala kita cuba buat yang terbaik untuk mereka tapi mereka seolah-olah lupa tentang itu. Kata orang bila kita senang ramai kawan menghampiri kita dan bila kita dalam kesusahan semua tinggalkan kita keseorangan. Ketika kita keseorangan itu pasti ada salah seorang kawan yang kita tidak sangka cuba menghampiri kita dan cuba menyelami perasaan kita untuk menolong kita. Insan itulah yang kita pandang samar-samar selama ini.

Untuk mengetahui setianya seorang kawan bersama kita iaitu ketika kita senang mereka sama gembira dan ketika kita susah mereka turut sama memikul bebanan kesusahan itu. Kita yang sering dibuai oleh kesenangan dan kemewahan seolah terleka dengan itu bahkan kita lupa akan lumrah alam bahawa yang di atas tidak selamanya kekal di puncak, suatu hari pasti akan jatuh juga.

Kawan yang sanggup bersama kita ketika susah pasti mereka tidak muncul di tengah-tengah waktu kita sedang berseronok dengan kawan yang lain malah dia akan memerhatikan telatah kita dari jauh dan kehadirannya itu hanya untuk meraikan keseronokan yang kita kecapi. Kita mana tahu hati orang, mungkin yang paling rapat dengan kita akan tikam kita dari belakang, akan sanggup bersaing dengan kita untuk memperoleh sesuatu yang jelas hak kita.

Tapi apabila saat itu berlaku yang rapat akan jadi renggang, yang baik akan jadi jahat, sahabat akan jadi musuh. Yang untungnya seorang insan kawan kita ini yang hidup aman tenteram. Tiada siapa memusuhinya, tak berdendam, malah dia akan di cari untuk di jadikan teman sejati.

Ini hanyalah suara kecil yang cuba untuk dilontarkan untuk kita bersama-sama berfikir dan merenung tentang hakikat kehidupan. 'Kita' yang disebutkan disini termasuklah diri aku tidak terkecuali walau sesaat pun.

22 July 2010

Alhamdulillah Selamat

Syukur alhamdulillah selamat sampai walaupun baru 3 hari di sana. Sememangnya tidak di rancang untuk balik ke rumah dua minggu berturut-turut. Telah ditakdirkan hari ini dan esok tiada kelas, jadi ramai di antara kami buat keputusan untuk balik rumah. Yang lawaknya geng-geng aku yang balik minggu lepas, semua balik gak minggu ni. haha. Mana tidaknya 4 hari kat sana! Boleh gila dibuatnya. Kalau balik rumah at least ada laa juga manfaatnya.

Tapi ada yang lebih penting untuk dicatatkan di sini. Selepas kokurikulum petang semalam terus berkemas dan tunggu teksi untuk ke stesen bas. Dalam pukul 7 petang kami berempat pun bergerak menaiki teksi yang telah ditempah dan aku turun di perhentian bas yang terdekat dengan harapan bas mesti ada, jadi boleh sampai rumah awal berbanding 3 lagi kawan yang lain tadi. Pergi ke kaunter bas itu, pihak mereka kata bas ke KL sudah habis. Bas terakhir pukul 6.25 petang. Masa tu dalam hati aku bercakap, " pergh! ini kerja gila aku buat ". Jadi aku terus menyeberangi jalan untuk ke perhentian yang lain. Tanya semua kaunter di situ, semua bas ke KL sudah habis juga. F*** gila.

Aku dah mula risau, takkan nak masuk balik untuk tunggu bas keesokkan pagi pulak(harini). Pastu slow talk dengan dorang, dorang cakap nanti dorang tengok ada tak bas lalu ke KL. Tengok-tengok ada, bas yang menghala ke JB. Jadi beli laa tiket tu. Dah laa mahal berbanding perhentian bas yang lagi satu tuu, lambat pulak waktu bas tiba. Pada tiket tersebut bas tiba 9.15 malam. Tapi nak balik punya pasal apa ada hal. Menyesal pula aku tak ikut dorang bertiga ke perhentian di Medan Gopeng tu. Kat situ bas ke KL sentiasa ada.

Aku pun terus laa inform mereka bertiga cakap bas pukul 9.15, mereka bertiga da bergerak ke Kedah ada dalam bas pun. Dorang cakap kat perhentian sana bas ke KL pukul 8 malam ada je. Nak menyesal pun dah terlambat. So tunggu je laa dengan harapan bas tepat tiba pada waktunya. Aku malas ikut mereka ke perhentian sana sebab tambang teksi sekurang-kurangnya mencecah RM40. Itu yang merencatkan nak ikut mereka, tambah-tambah lagi tempoh perjalanan ke sana sejam. Tengok-tengok dorang dapat bas dulu. Aduyai..

Jam tepat menunjukkan pukul 10, padahal dalam tiket tulis 9.15. So faham-faham je lah memang aku dah mencarut-carut, maki hamun. Tidak lama kemudian bas pun tiba, lega sudaa. Aku masuk tengok seat aku ada orang. Tanya dye tiket memang tulis tu tempat dye. F***! Aku terus jumpa pengendali bas tu konon-konon nak marah laa. Dye pun cuwak suruh aku duduk kat mana-mana seat kosong. Cuwak laa sangat. haha.

Dalam hati aku masa tu memang hot giler. Dah laa ..tuuut.. Malas ar nak tulis kaum apa pemandu bas tuu. Dye bawak bas punyalah laju, dah la malam, jalan gelap gelita takda lampu jalan. Risau aku. DAN kerisauan aku menjadi kenyataan. Bas tersebut telah bergesel dengan sebuah kereta pacuan 4 roda. Saat tu goyang jugak laa aku, " dah la ..tuut.. mesti mabuk ", hati kecil aku berkata. Nak settle benda tu dah makan tempoh sejam. Nasib baik ada polis tolong selesaikan lepas tu pergi ke IPPD Batu Gajah, buat report. Lepas selesai semua baru gerak.

Tapi sebelum tu, aku duduk di seat pemandu kedua. Punya bodoh syarikat bas ni takda tempat kosong cakap ada. So seat memang penuh. Aku lah menjadi mangsa untuk mereka mendapat keuntungan. Tapi aku tak kisah itu semua asalkan dapat sampai ke rumah. haha.

Dalam perjalanan tu aku risau gak tertido, takut terlepas. Tapi aku tertido jugak. Sepanjang perjalanan ada dua kali polis buat road block. Road block pertama di Perak road block kedua di KL, sebelum hentian Sg.Buluh. Di situ lah aku terjaga dari tido, tengok dah dekat kawasan Sg.Buluh. Dalam tempoh yang sesingkat itu aku membuat keputusan samada turun di tepi jalan menghala ke Sg.Buluh atau turun di hentian Puuduraya. Sebab apa yang mama tahu, aku turun di hentian Puduraya. Betik pun sama.

Jadi aku terus cakap kat pemandu tu berhentikan aku kat tepi jalan tu je. Fikir balik kalau nak turun di hentian Puduraya memang lagi sejam lah aku sampai rumah. Bahaya plak tu kat kawasan situ. So turunlah aku kat situ. Berjalan lebih kurang 500meter untuk sampai ke tol Sg.Buluh. Masa jalan tu macam-macam terbayang, sampaikan seram sejuk tubuh badan aku, bulu roma semua naik. Masa turun tu jam lagi sikit nak pukul 1.30 pagi. DAN waktu itulah yang telah aku estimatekan dengan mama dan betik untuk turun di hentian Pudu. Jadi bayangkan nak g turun sana memang tambah sejam lagi lah jawabnya.

Lebih kurang 15 minit tunggu situ, betik pun sampai ambek aku. Dalam dua lebih baru sampai rumah. Alhamdulillah syukur padaMu ya Allah, Kau telah mengaturkan segalanya yang terbaik sepanjang perjalanan aku. Sampai rumah tengok mama dah siap tunggu depan rumah. Aku tengok kereta abah takda, terus aku teringat mama ada bagi tau abah ada kat Pulau Pinang. Hati aku berkata, " patutlah abah cakap nanti sampai Pudu cari teksi g Masjid Negara tido situ dulu, bila dah pagi baru suro Fitri ambek ". Rupa-rupanya abah takda kat rumah. Sebelum tu aku terfikir. " ish! Abah ni betul-betul taknak terganggu waktu tidonya sampai sanggup suro aku tido kat Masjid Negara ". Masa tu aku memang tak kisah sebab aku tahu abah sememangnya perlukan cukup rehat untuk hari-hari kerjanya tapi terbayang la jugak kot-kot ada apa-apa kat Masjid Negara tu. haha. Takut!!!

Sampai je rumah, tengok dorang semua dah tido. Sembang-sembang dengan mama kejap. Pastu mama cakap, " pakli dari balik sekolah tadi asek tanya bila pais nak sampai ". Aku ketawa je lah. Pastu mama cakap " masa minggu pertama pais dengan angah dah g pakli macam murung je ". Pastu mama tanya, " asal pakli senyap je seminggu ni? ". Adik bongsu lelaki aku ni jawab, " sejak pemergian kedua-dua kekandaku. Bila nak tido pakli dah takda orang nak bersembang ". hahaha. Aku tergelak dengar mama bagi tau dia cakap macam tu.

Tapi itulah hakikat sebenarnya. Celik je mata memang tak abes-abes kami berlawak sampailah terlelap di malam hari. Mungkin sebab ada baka keturunan Melaka kott. hehe. Yang aku nampak kebanyakkannya adik-beradik tak lah rapat, malah bila berjumpa je bertekak. Namun aku tak nafikan itu mungkin lumrah manusia. Tapi situasi itu telah berlalu untuk adik-beradikku. Pakli memang rapat dengan aku sebab aku dari dulu memang jarang carik pasal dengan dia dan bila berlaku perselisihan faham antara dia dengan angah memang akulah menjadi pendengar untuk luahan hati dia. Tapi aku sebagai abang perlu mendidik dan membimbing dia. Dulu kami adik-beradik memang kalau tak puas hati naik kaki naik tangan. Tapi kini dah berubah 100%. Itulah angin perubahan. Aku jugak pernah pesan dengan sorang ni, aku cakap sekarang ni adik-beradik kau kecik memang asek bergaduh je tapi nanti bila dah besar nanti mesti korang rapat". Sekarang ni adik-beradik tersebut semakin berubah dan harap mereka berkelakuan seperti adik-beradik bukannya lagi seperti anjing dan kucing.

Itulah pengalaman yang perlu aku sisipkan di ruangan ini untuk dijadikan rujukan pada masa akan datang. Nak balik punya pasal, sanggup redah je asalkan sampai. Tapi mama cakap dia ada melakukan solat hajat supaya aku selamat dalam perjalanan sebaik sahaja dia ketahui bas itu bergesel dengan kereta. Itulah pentingnya doa ibu. Kadang-kadang apa yang terlintas dihati ibu juga akan jadi kenyataan. Sebab Allah ada berfirman " Redha Aku terletak pada kedua ibubapamu, jika mereka redha Aku akan redha jika mereka murka Aku akan murka ". Lebih kurang macam tulah ayat, tapi yang penting isi sama. Sekarang ini aku tengah tengok fb, tiba-tiba ternampak profile Ustaz Mohd Zawawi Yusoh. Aku tengoklah wall dia aku ternampak kata-kata yang beliau tulis dan aku ingin kongsi bersama di sini yang seiring dengan maksud yang aku sampaikan.

" berebutlah mendapat sayang ibu dan doanya yang mustajab. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W akan hal tersebut,jawab baginda: Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia. "

Sekian.

nas 11:23
22Julai2010

18 July 2010

Makna Air Mata Insan

PERNAHKAH anda menangis?

Jika menangis, apakah punca dan sebabnya?

Menangis adalah fitrah manusia tetapi sebab tangisan akan memberikan harga dan nilai tersendiri. Allah yang menciptakan ketawa dan tangis. Banyak air mata mengalir di dunia ini.

Sumbernya dari mata, mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering. Ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti. Kalaulah air mata itu terkepung, seperti air hujan, banjirlah dunia ini.

Menurut Ibnul Qayyim ada beberapa jenis tangisan antaranya ialah:

1.Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati.
2.Menangis kerana rasa takut.
3.Menangis kerana cinta.
4.Menangis kerana gembira.
5.Menangis kerana menghadapi penderitaan.
6.Menangis kerana terlalu sedih.
7.Menangis kerana terasa hina dan lemah.
8.Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
9.Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
10.Menangis orang munafik yakni pura-pura menangis.

Ada jenis tangisan nampak biasa sahaja tetapi air mata yang mengalir itu dapat memadamkan api neraka. Ini disahkan oleh Nabi s.a.w dalam satu hadis.

Rasulullah bersabda, maksudnya:

“Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatu pun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”

Tangisan yang dimaksudkan ialah tangisan kerana takut kepada Allah. Menangis kerana menyesal atas kesalahan dan dosa, malah tangisan takut kepada azab Allah sangat bernilai di sisi-Nya sehingga air mata itu boleh memadamkan api neraka.

Salman al-Farisi r.a berkata, sahabat-sahabatku menangis atas tiga perkara, iaitu: Berpisah dengan Rasulullah dan kalangan sahabat. Ketakutan seorang yang perkasa ketika melihat malaikat Israil datang mencabut nyawanya. Aku tidak tahu sama ada aku akan diperintahkan untuk ke syurga atau neraka.

Ada juga jenis air mata yang tidak bernilai di sisi Allah, malah kadangkala mendapat kemurkaan Allah. Antaranya menangis tengok filem Hindi serta menangis sehingga meratap dan memukul badan, malah merobek pakaian apabila ada kematian.

Tanda air mata rahmat sebagaimana diterangkan Rasulullah s.a.w dalam sabda yang bermaksud:

Jagalah mayat ketika kematiannya dan perhatikanlah tiga perkara, iaitu.
1.Apabila dahinya berpeluh.
2.Air matanya berlinang.
3.Hidungnya keluar cecair.

Simpanlah air mata tangisan itu semua sebagai bekalan untuk menginsafi segala kecuaian yang melanda diri, segala dosa berbentuk bintik hitam yang menggelapkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah s.w.t. Justeru, serulah air mata itu daripada persembunyiannya di sebalik kelopak mata, agar ia menitis, membasahi dan mencuci hati, sehingga ia putih kembali dan semoga ia dapat meleburkan dosa dan mendapat keampunan-Nya.

17 July 2010

Ketenangan Yang Dicari

Sesungguhnya setiap manusia itu mempunyai kesungguhan dalam melakukan setiap perkara atau perlakuan yang dikehendaki. Namun begitu, adakah mereka menggunakan akal fikiran dalam melakukan sesuatu perkara.

Sesetengah manusia memikirkan sesuatu perbuatan itu baik untuk dirinya walaupun mendatangkan kemudaratan kepada orang lain. Sesetengah manusia pula memburukkan sesuatu perbuatan itu dengan alasan akan mendatangkan kemudaratan terhadap dirinya dan orang lain. Di situlah kita lihat manusia itu mempunyai pemikiran masing-masing yang kita tidak pasti apakah pemikiran baik untuk kita ataupun sebaliknya?

Seorang ketua negara yang memberikan arahan kepada rakyat jelata dengan dasar-dasar yang dibuat olehnya sendiri, seorang raja yang sentiasa menjadi lambang kepada kerakyatan masyarakat, ketua pengarah yang sentiasa mengarah pekerjanya melakukan pekerjaan, seorang ketua parti yang sentiasa optimis dengan perjuangan parti atau sebagainya. Pernyataan tersebut seringkali dipersoalkan oleh manusia-manusia sedang mencari kedamaian dalam hati. Perjuangan yang dilakukan sebenarnya hanyalah ingin menenangkan ketidaktenangan dalam diri mereka.

Mereka inginkan kepastian, apakah golongan-golongan atasan dalam pernyataan tadi ikhlas dan telus dalam melaksanakan tugas dan peranan serta tanggungjawabnya? Adakah mereka menggunakan orang bawahan sebagai manusia yang seperti 'lembu dicucuk hidung'? Adakah mereka sedang bersenang-lenang sekarang sedangkan rakyat menanggung seksa? Dan banyak lagi persoalan yang sering bermain-main di pemikiran manusia-manusia yang sedang mencari ketenangan ini.

Sesungguhnya mereka inginkan yang terbaik untuk diri mereka, masyarakat mereka, bangsa mereka, agama mereka dan negara mereka. Disitulah konsep nilai itu wujud. Persoalan demi persoalan telah diajukan. Pihak yang berkenaan juga telah menjawab tohmahan demi tohmahan yang dilemparkan dengan pelbagai hujahan yang bernas besertakan bukti dan fakta yang menarik.

Namun, adakah itu sudah cukup memberikan ketenangan kepada manusia-manusia yang mencari ketenangan tersebut? Persoalan yang timbul pula kini adalah, apakah mereka tidak tahu bersyukur? Adakah mereka hanya mahukan jawapan yang pasti atau mereka hanya mahu menentang habis-habisan dan menafikankan dengan apa yang telah lengkap sedia ada? Persoalan demi persoalan langsung tidak mampu dijawab oleh kita yang semakin bijak pandai ini.

Ahli Antropologi yang sentiasa mengkaji bidang kebudayaan manusia ini juga gagal menemui pendekatan teoretikal yang dapat menerangkan situasi ini. Adakah pemikiran manusia kini semakin kompleks dan rumit? Jawapan yang mudah bagi soalan ini adalah 'ya', tetapi tiada bukti, hujahan serta fakta selanjutnya.

Hati semakin gelisah, tidak tenang, gusar dengan sesuatu. Sehinggakan perkara yang baik dikata tidak, yang buruk dikata baik, dan paling menyedihkan, sesetengah manusia itu seringkali menyalahkan manusia lain yang sama agama, sama bangsa mahupun sama negara. Yang tidak baik itu seharusnya kita yang berakal tinggi ini membetulkannya dan menjadikannya pengajaran kepada semua, dan bukannya menentang dan tamakkan harta dan kuasa. Berfikirlah wahai manusia, siapakah kita di Bumi Allah ini.

Kita sebagai seorang khalifah dan juga hamba yang hina lagi keji di sisi-Nya ini perlulah tunduk dan taat kepada perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Kembalilah kepada agamamu wahai manusia yang mencari ketenangan. Insya-ALLAH, kegelisahan akan dapat dipadamkan, ketidaktenangan dapat dihapuskan, serta kegusaran dapat diruntuhkan. Sesungguhnya, KETENANGAN yang dicari akan terus kekal bersemi di dalam hati setiap hamba yang sentiasa tunduk dan sujud kepada ALLAH.

Fakta Tembok Keluli Gaza

FAKTA 01: TEMBOK KELULI DIBINA SEJAUH 11 KM, DAN SETINGGI 18-20 METER DARI PERMUKAAN TANAH.

Tembok keluli yang digunapakai oleh Mesir hampir menyerupai konsepnya dengan Sheet Pile Wall. Sheet Pile Wall ialah salah satu daripada pelbagai Tembok Penahan yang digunakan di Malaysia. Berikut ialah beberapa gambar berkaitan tembok penahan di sekitar lebuhraya di Malaysia.
Sheet Pile Wall ialah tembok cerucuk yang seringkali digunapakai dalam industri pembinaan, buat untuk menahan benteng-benteng yang dikorek, bagi mengelakkan tanah runtuh. Ianya mampu menahan tekanan bumi yang tinggi (high earth pressure) terutama sekali di kawasan tanah yang lembut. Kekuatannya terletak pada bahan dan ikatan diantara keluli dengan keluli yang lain. Sheet Pile Wall bukan sahaja terdapat dalam bentuk keluli (turut dikenali sebagai anchor sheet steel pile), tetapi boleh didapati dalam bentuk konkrit yang dibentuk di kilang. Kenapa dipanggil 'Sheet', ianya disebabkan kerana bentuknya seperti helaian kertas. Berikut merupakan sedikit gambar berkaitan sheet pile.
Sama bukan sepertimana yang dibina di Mesir, cuma yang bezanya adalah bahan yang digunakan.

FAKTA 02: BAHAN KELULI UNTUK TEMBOK DI MESIR MENGGUNAKAN BAHAN YANG DIKENALI SEBAGAI "SUPER-STRENGTH STEEL". KEKUATAN BAHAN YANG DIGUNAKAN MEMBOLEHKAN KELULI INI TAHAN DARI SEBARANG AKTIVITI PEMOTONGAN, PENEBUKAN DAN LETUPAN BOM.

Kelebihan menggunakan Sheet Pile ini adalah ianya mudah dipasang (tidak mengambil masa yang lama) dan murah. Cukup sekadar menanam cerucuk berkenaan di dalam tanah menggunakan kuasa hidraul atau hentakan. Teknik penanaman cerucuk ini menggunakan konsep 'jingsaw' - mengunci di antara satu sama lain. Kebiasaannya, cerucuk ini dipasang sebagai struktur sementara (tiada nilai estetik) sebelum struktur yang kekal siap sepenuhnya. Namun demikian, ada juga yang menjadikan sheet pile ini sebagai struktur tetap.

Kenapa Mesir membina tembok berkenaan? Mesir menyatakan pembinaan tembok keluli itu adalah satu keputusan untuk mempertahankan kedaulatan yang bertujuan menghalang penyeludupan dadah menerusi terowong di bawah sempadan yang digali secara haram dan digunakan untuk menyeludup pelbagai bekalan dan senjata. Ulama Jordan melihat tembok berkenaan akan memburukkan lagi sekatan yang sedang dilaksanakan Israel ke atas Semenanjung Gaza dengan menghalang kemasukan bekalan makanan dan ubat-ubatan yang dibawa menerusi terowong rahsia berkenaan.

Prof. Dr. Yusuf Qaradhawi menyifatkan pembinaan tembok pemisah itu adalah 'haram di sisi syarak'. Tambah beliau lagi, "Benar, Mesir bebas dan haknya untuk membuat keputusan setiap yang berkaitan dengan kedaulatannya tetapi Mesir tidak berhak memberi bantuan yang berupa membunuh jiran malah saudaranya sendiri (penduduk Palestin di Gaza)". Tegas beliau, perkara seumpama ini tidak wajar bagi sebuah Negara Arab yang berhukum dengan undang-undang kebangsaan Arab, sekalipun ia Negara Islam, biarlah di atas semangat persaudaraan Islam dan atas nama kemanusiaan lagi wajib sebagai saudara sesama manusia.
Tembok pemisah

Dinding kezaliman


Ya Allah, bantulah para saudara kami di bumi Gaza.

Bebaskanlah bumi Palestin daripada cengkaman musuh Zionis !

Palestin Yang Bermusim

Sudah lupakah kita mengenai Palestin?

Apakah yang berlaku di Palestin?

Adakah isu Palestin ini hanyalah bermusim?

Apabila terjadinya keganasan yang tidak berperikemanusiaan ke atas saudara-saudara kita di Palestin oleh tentera Yahudi Laknatullah seperti berlakunya pada Awal Muharram yang lalu. Baru mahu kita membuka mata? Baru mahu kita bangun daripada lena? Sama-samalah kita berusaha untuk saling peringat-memperingati. Kadang-kadang kelalaian dan kealpaan tumbuh dalam sanubari ini.
 Penyakit 'wahn' sudah lama melanda masyarakat Islam. Penyakit yang merupakan 2 dalam 1. Dunia sudah tersemat di dalam hati masin-masing. Akhirat hanya sekadar angan-angan. Berusaha untuk kehidupan di dunia sahaja. Janganlah kita termasuk dalam golongan sebegini.
 Daripada Tsauban r.a. berkata:

Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka".

Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?"
Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu daripada hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahn'".

Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahn itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".


Adakah orang Islam di Palestin mencintai dunia? Tidak sama sekali. Bagi mereka, menang atau kalah mereka tetap menang. Mereka berusaha habis-habisan dan bermati-matian. Jika mereka kalah, mereka mati dalam keadaan syahid.
Itulah cita-cita yang paling tertinggi yang seharusnya ada dalam jiwa kita ini. Namun,seharusnya kita perlu berubah dan merubah suasana kehidupan kita. Perlunya bermula daripada pembinaan diri (Tarbiyaah Tdzatiyah).

Piala Dunia Yang Mengecewakan

Piala Dunia sulung di benua Afrika yang telah berakhir bukan sahaja menyaksikan Sepanyol berjaya muncul juara tetapi turut berjaya menjulang nama Afrika sebagai penganjur yang hebat.

Namun di sebalik kejayaan itu, sebenarnya wujud kegagalan besar apabila kualiti bola sepak yang dipersembahkan sepanjang 31 hari pertandingan itu boleh dipertikaikan.

Memang pujian tinggi melangit perlu diberikan kepada Afrika Selatan yang berjaya menyediakan stadium moden yang hebat, sambutan yang hangat, tahap keselamatan yang tinggi serta keseriusan mereka menutup mulut pengkritik yang celupar.

Tetapi agak malang, segalanya serba tidak menjadi di atas padang apabila tidak banyak gol berjaya dihasilkan, corak permainan yang kurang menarik, kemalapan prestasi pemain bintang dan kegagalan pasukan pilihan menyinar.

Semuanya menyumbang kepada mutu bola sepak yang mengecewakan biarpun hati peminat bola sepak sedikit terubat apabila menyaksikan perlawanan akhir menarik antara Sepanyol dan Belanda.

Jaringan gol tunggal dan kemenangan empat minit sebelum masa tambahan tamat, merungkai penyudah yang diimpikan selepas puas menyaksikan pertarungan fizikal di antara kedua-dua pasukan sehingga menyaksikan 13 kad kuning dan 1 kad merah dilayangkan sepanjang permainan.

Namun, hakikatnya tidak banyak gol berjaya dihasilkan pada Piala Dunia kali ini dan ia adalah aspek paling buruk dicatatkan apabila hanya 28 gol dijaringkan dalam 17 perlawanan pertama.

Ia kemudiannya berakhirnya dengan 145 gol daripada keseluruhan 64 perlawanan dengan purata 2.27 gol untuk satu perlawanan.

Pencapaian ini adalah yang kedua terburuk dalam sejarah Piala Dunia selepas purata 2.21 gol berjaya dijaringkan dalam satu satu perlawanan pada pertandingan tahun 1990 di Itali.

Kemungkinan antara faktor yang menyumbang kepada kekurangan jaringan ini adalah penggunaan bola ‘Jabulani’ yang dikritik hebat kerana sukar dikawal dan diramal gerakannya.

Namun, sebenarnya ada faktor lain yang lebih membimbangkan iaitu dari segi corak permainan negatif yang diamalkan pasukan bertanding kali ini.

Untuk pusingan awal, kebanyakan pasukan lebih berminat untuk bertahan daripada menyerang dan menekan lawan mereka dan ini dimanifestasikan menerusi enam keputusan seri daripada 13 perlawanan pertama.

Tambah mengecewakan apabila tenggelamnya pemain-pemain bintang yang sepatutnya menjadikan pentas Piala Dunia ini sebagai medan utama mereka mempamerkan kehebatan sebenar masing-masing.

Siapa sangka pemain seperti Lionel Messi, Wayne Rooney, Fernando Torres dan Kaka gagal menjaringkan gol walaupun sebiji? Atau kelibat Didier Drogba dan Cristiano Ronaldo yang tidak seberapa?

Adakah ia berpunca daripada keletihan akibat musim bola sepak yang terlalu panjang atau tekanan akibat diletakkan harapan yang terlalu tinggi atau tidak sempat pulih daripada kecederaan?

Segalanya kini menjadi misteri. Tidak banyak yang boleh diperkatakan tentangnya apatah lagi untuk membuktikannya.

Bagaimana pula dengan faktor cuaca? Pemain sepatutnya beraksi lebih bertenaga keranan cuaca adalah sejuk di Afrika Selatan. Malangnya ini tidak berlaku. Jadi ini satu-satunya alas an kukuh yang boleh diterima.

Seperkara lagi adalah tentang tersungkurnya lebih awal pasukan-pasukan yang dikatakan sebagai pilihan seperti England, Perancis, dan juara bertahan, Itali.
Nasib yang sama juga menimpa pasukan daripada benua Amerika Selatan seperti Argentina dan Brazil yang hanya mampu mara hingga ke suku akhir.

WELLDONE SOUTH AFRICA , GUDLUCK BRAZIL

Hadiah Wang Tunai Piala Dunia 2010

Juara (RM100 juta) : Sepanyol

Naib Juara (RM76.9 juta) : Belanda

Separuh Akhir
(RM64 juta) : Jerman , Uruguay

Suku Akhir (RM56.7 juta setiap negara) : Argentina, Brazil, Ghana, Paraguay

Pasukan Tewas Pusingan Kedua (RM28.8 juta setiap negara) :
Chile, England, Jepun, Mexico, Portugal, Slovakia, Korea Utara, Amerika Syarikat

Pasukan Tewas Pusingan Pertama (RM25.6 juta setiap Negara) :
Algeria, Australia, Cameroon, Denmark, Perancis, Greece, Honduras, Itali, Ivory Coast, New Zealand, Nigeria, Korea Utara, Serbia, Slovenia, Afrika Selatan, Switzerland

Senarai Pemenang Anugerah Piala Dunia 2010

Juara : Sepanyol
Naib Juara : Belanda
Ketiga : Jerman

Bola Emas : Diego Forlan (Uruguay)
Bola Perak : Wesley Sneijder (Belanda)
Bola Gangsa : David Villa (Sepanyol)

Kasut Emas : Thomas Mueller (Jerman), 5 gol, 3 peluang gol
Kasut Perak : David Villa (Sepanyol), 5 gol, 1 peluang gol
Kasut Gangsa : Wesley Sneijder (Beelanda), 5 gol, 1 peluang gol

Sarung Tangan Emas : Iker Casillas (Sepanyol)

Pemain Muda Terbaik
: Thomas Mueller (Jerman)

Pasukan Paling Bersih
: Sepanyol

Juara-juara Piala Dunia

1930 - Uruguay 4 Argentina 2
1934 - Itali 2 Czechoslovakia 1(selepas masa tambahan)
1938 - Itali 4 Hungary 2
1950 - Uruguay 2 Brazil 1
1954 - Jerman Barat 3 Hungary 2
1958 - Brazil 5 Sweden 2
1962 - Brazil 2 Czechoslovakia 1
1966 - England 4 Jerman Barat 2 (selepas masa tambahan)
1970 - Brazil 4 Itali 1
1974 - Jerman Barat 2 Belanda 1
1978 - Argentina 3 Belanda 1 (selepas masa tambahan)
1982 - Itali 3 Jerman Barat 1
1986 - Argentina 3 Jerman Barat 2
1990 - Jerman Barat 1 Argentina 0
1994 - Brazil 0 Itali 0 (Brazil menang penalti 3-2)
1998 - Perancis 3 Brazil 0
2002 - Brazil 2 Jerman 0
2006 - Itali 1 Perancis 1 (Itali menang penalti 5-3)
2010 - Sepanyol 1 Belanda 0 (selepas masa tambahan)

Juara Terdahulu : Brazil (5) , Itali (4) , Jerman/Jerman Barat (3) , Argentina (2) , Uruguay (2) , England (1) , Perancis (1) , Sepanyol (1)

16 July 2010

Statistik Piala Dunia 2010

Jumlah Jaringan : 145 gol , purata 2.27 gol setiap perlawanan

Serangan Terbaik : Jerman (16 gol)

Pertahanan Terbaik : Portugal, Switzerland (bolos 1 gol)

Penjaring Terbanyak : 5 gol
•Diego Forlan (Uruguay)
•Wesley Sneijder (Belanda)
•David Villa (Sepanyol)
•Thomas Muller (Jerman)

Jaringan Terbanyak : Portugal 7 – 0 Korea Utara

Jarak Larian Tertinggi : 80.20 KM – Xavi Alonso (Sepanyol)

Kad Kuning
: 258

Kad Merah
: 10

Berakhirnya Piala Dunia 2010

TAMAK! TAMAK! TAMAK! TAMAK! TAMAK!

Congratulation to SPAIN!




Pada awal pagi tadi (12Julai), berlangsungnya perlawanan akhir Piala Dunia 2010 antara pasukan Sepanyol dan Belanda yang berlangsung di Stadium Soccer City. Keputusan memihak kepada Sepanyol dengan kemenangan 1-0 ke atas Belanda hasil jaringan Andres Iniesta pada separuh masa kedua dalam masa tambahan 15 minit setelah kedua-dua pasukan gagal menemui jaringan dalam masa 90 minit permainan dan 15 minit masa tambahan separuh masa pertama. Bola tersebut berjaya menembusi gawang yang di kawal rapi oleh Maarten Stekelenburg pada minit ke 116.

Terlalu banyak perkara yang aku nak perkatakan pada perlawanan tersebut. Pertama sekali, PENGADIL.



Mungkin sukar bagi seseorang pengadil mengawal perlawanan genting terbesar dunia itu. Tapi peduli apa, bagi aku PENGADIL tuu BANGSAT! Gila kad! Sepanjang perlawanan tersebut, dia telah melayangkan 15 kad iaitu 14 kad kuning dan 1 kad merah. Kepala otak dia banyak macam ni. Mana pernah perlawanan akhir sebanyak ini kad yang dilayangkan. Tetapi berita radio yang aku dengar, ada sape tahh aku tak tau, puji pengadil ni kerana berjaya melayangkan kad kepada pemain kerana corak permainan mereka yang ganas. Hmm. Bagi aku kalau tak nak main ganas g laa dok rumah main congkak. Memang tak ganas punya. BARUA betul. Pegadil yang dimaksudkan itu bernamaHoward Webb. Itu cerita pasal pengadil.
Keduanya tentang keseluruhan permainan. Memang tak dinafikan, kedua-dua pasukan tersebut telah bermain dengan corak yang begitu menghiburkan. Serangan demi serangan silih berganti. Masing-masing dengan corak permainan yang mempunyai kelas tersendiri. ARJEN ROBBEN! Pemain yang selama ini memainkan peranan yang penting apabila diturunkan pada setiap kali perlawanan, namun pada perlawanan awal pagi tadi telah BERUBAH semuanya. Dia merupakan ayam tambatan untuk skuad THE ORANJE tidak menggunakan peluang yang terhidang untuknya. Dalam kiraan megikut mata kasar aku, dia memperoleh empat peluang ‘one by one’ dengan penjaga gawang Sepanyol, Iker Casillas. Namun semua percubaannya untuk menjaringkan gol dipersia.
Tidak seperti Sepanyol, deretan peluang menjaringkan gol daripada pelbagai pemainnya. Antaranya yang paling banyak percubaan David Villa. Tidak kurang juga dari Andres Iniesta, Sergio Ramos, Xabi Alonso, Carles Puyol, dan Cesc Fabregas. Seperti perkataan pertama sekali aku di atas, TAMAK. Tamak dan tamak. Sikap inilah yang menyebabkan kedua-dua pasukan LA ROJA dan THE ORANJE gagal memperoleh gol dalam tempoh 90 minit. Tapi inilah hakikat BOLA SEPAK. Apa yang dirancangkan tidak mungkin menjadi DAN mungkin juga terjadi. Peluang yang terhasil memang cukup banyak. Jadi siapa yang bijak menggunakan peluang yang diperoleh, dialah akan menjadi pemenang. Itulah peluang yang Andres Iniesta manfaatkan untuk kemenangan memihak pada pasukan Sepanyol. Corak permainan skuad Belanda yang sinonim dengan corak permainan Total Football gagal diterjemahkan dalam perlawanan itu. Suasana kami, penonton yang menyaksikan perlawanan itu tidak lekang dengan sorakan apabila percubaan yang dilakukan para pemain kedua-dua pasukan ini tersasar.

Bagi aku, perlawanan antara kedua-dua pasukan ini memang menunjukkan kemajuan dalam bola sepak dunia semakin berkembang. Tiada siapa yang boleh dipersalahkan, walaupun ada segelintir pemain yang main secara individu namun itu tidak boleh dijadikan faktor kekalahan Belanda di tangan Sepanyol kerana dalam masa 90 minit tersebut telah menunjukkan kepada satu dunia mereka bermain dengan baik dan gol itu hadir setelah seorang pemain Belanda dilayangkan kad merah. Tapi itu juga tidak boleh dijadikan alasan. Siapa yang bijak menggunakan peluang terhidang, dialah juara!

Yang ketiga, SOTONG. Seluruh dunia sudah mengetahui tentang kisah sotong ini. Kelapan-lapan perlawanan yang diramalkan dalam Piala Dunia 2010 menjadi kenyataan. Ramalanmu benar belaka. TAPI !!!!! Ini tidak bermakna aku nak perkatakan kehebatan sotong ini tapi aku nak ingatkan supaya perbetulkan semula anggapan tersebut kerana kita perlu BERIMAN pada ALLAH. Jadi janganlah merasakan sotong itu hebat semata-mata tetapi kehebatan ramalannya itu semua dari Allah, cuma Allah tunjukkan kekuasaan-Nya melalui sotong itu. ‘PAUL’ namamu akan tersimpan dalam lipatan sejarah Piala Dunia 2010. Hahaha. Puak-puak ‘sotong’ boleh digelar sebagai Paul. Di samping itu aku juga nak tegaskan bahawa kita tak patut tidak mempercayai isyarat yang ditunjukkan makhluk alam ini seperti haiwan. Ingatkah kita tentang Tsunami yang melanda? Haiwan-haiwanlah yang sudah menunjukkan perubahan perangai mereka pada manusia. Melalui cerita, burung-burung riuh berkicauan berterbangan di kawasan yang dilanda tsunami sebelum kejadian. Selain itu, ikan-ikan banyak dari biasa ketika para nelayan turun ke laut seminggu sebelum kejadian. Belajarlah dari alam.

Seterusnya keempat - Abah, Angah, Syamin, Atikah, Athira. Jutaan tahniah kepada anda semua. Pasukan pilihan anda semua untuk menjuarai Piala Dunia 2010 menjadi kenyataan. Tapi sememangnya tidak dapat dinafikan barisan Sepanyol adalah barisan terbaik dunia. Seperti aku katakan dalam entri aku ketika Piala Dunia 2010 mahu bermula bahawa Sepanyol adalah pasukan yang sempurna lengkap, dari goalkeeper sehinggalah ke barisan striker semua tengah top perform. Cuma aku tak nak menjadikan Sepanyol pasukan pilihan sebab mereka datang ke bumi Afrika Selatan dengan imej Juara EURO 2008. Jadi kini Sepanyol boleh berbangga dengan barisan skuadnya untuk 4 tahun yang mendatang kerana tittle Juara EURO 2008 berbaki dua tahun lagi (2009-2012) dan tittle Juara Piala Dunia 2010 berbaki empat tahun yang mendatang (2011-2014). Kini zaman kegemilangan untuk pasukan Sepanyol. Kemungkinan besar harga para pemain Sepanyol akan meningkat jika mana-mana kelab mahukan khidmat mereka. Jadi Piala Dunia 2010 telah pun melabuhkan tirainya dan dengan itu berakhirlah ‘Demam Piala Dunia 2010’.

DAN - dalam pukul 8 pagi tadi, eka msg “ Nas, amacam? hee ” hmm. Aku pun reply “ yeah! Spain terhebat tapi tak sehebat mana pun laa. Haha. ” Malas nak reply panjang sebab banyak sangat nak diperkatakan seperti panjangnya yang tertulis sekarang ini. Hahahaha. Apa pun nama Sepanyol telah tercatat dalam sejarah Piala Dunia kerana ini kali pertama Sepanyol menjuarai Piala Dunia. Masa tengah hari 11 Julai tu, aku menghantar msg pada angah, pakli, ayie, syamin, alang, adeq, tira, eka, echah. Aku tulis :
“ SPAIN – Sape Pilih Aku Insyaallah No..
ORANJE- Orang Ramal Aku Naib Juara Eyy.. ”
Ia benar-benar terjadi. Hahaha.

Kini, berakhirlah episod Piala Dunia 2010 di bumi Afrika Selatan. 4 tahun akan datang Piala Dunia 2014 akan berada di bumi Brazil.

P/S: ditulis pada 12 Julai tapi baru sekarang ada masa untuk publishkan.

11 July 2010

Seminggu Sudah

Assalamualaikum semua, ini baru berpeluang untuk melayari internet untuk masa yang agak panjang. Sebelum ini hanya beberapa ketika sahaja, itu pun masa berada di library untuk cari bahan. Member-member pun bising masa aku update blog tu. Sebab itulah sekali tiga tajuk aku update sebab mungkin aku dah tak dapat peluang lagi untuk tempoh yang singkat memandangkan Piala Dunia sudah hampir sampai ke penghujungnya. Jadi, ketiga-tiga entri aku sebelum ini berkaitan dengan Piala Dunia semata-mata. Sekarang inilah baru berpeluang menulis tentang apa yang hendak diperkatakan.

Hurm. Sudah seminggu aku berada di sini. Walaupun baru seminggu aku dah rasakan macam sebulan. Pada hari Ahad (4Julai) yang lepas, lebih kurang pukul 10 lebih keluarga aku berangkat pulang selepas menghantar aku.Semalaman mereka bermalam di homestay yang berhampiran. Pada malam itu juga, perlawanan suku akhir antara Argentina dan Jerman. Adoii. 4-0 kena tibai. Malu giler aku, mesti ada kawan-kawan dan sahabat-sahabatku yang melompat riang melihat kekalahan pasukan pilihan utama aku ini. Lepas game tu je Ayie, Adek, Echah hantar msg. Adeyh! Aku da agak mesti dorang nak menganjing aku. Hahaha. Echah ckp “ apa komen pasal game tadi”, aku reply balik “memang macam sial dorg maen. defence hancur. barisan depan plak terlalu mengharapkan Messi”. Seperti ayat aku dalam entri yang bertajuk ‘Keajaiban Piala Dunia 2010’ tu, “ anak-anak buah Diego Maradona itu diperbudakkan oleh barisan muda Jerman yang dibarisi sebahagian besarnya pemain berusia di bawah 24 tahun ”. Tapi apa pun, pasukan pilihan kedua aku tetap ke final bertemu dengan Juara Euro 2008, Sepanyol. Haha! Dan pada hari yang sama parent aku hantar angah balik Segamat gak. Kesian giler tengok mama dan abah. Penat dohh dari utara pergi selatan pulak. Adoi. Sepanjang hari tu aku berdoa supaya Allah selamatkan perjalanan mereka dari lepas hantar aku sampailah dorang sampai rumah dari Segamat. Sayang dohh dorang.

Beralih ke cerita lain plak, pasal ROOMMATE. Inilah antara faktor yang aku merasakan seminggu bagaikan sebulan kerana ROKOK. Mana tak nye! Masa first sekali aku masuk bilik hantar barang, tengok bilik bersepah dan penuh asap rokok. Masa tu gak aku da mula panas. Jadi, masa parent aku tolong bawakkan barang hantar ke bilik aku tak bagi tau dorang parent aku nak naek dan aku pon tak bagi tau parent aku kat bilik dorang tengah hisap rokok. So masa parent aku masuk dorang masih lagi sedang merokok, dorang pun terkejut terus padam bara rokok tu. PUAS hati aku parent aku nampak dorang merokok. Hmm. Tu baru permulaan, tapi sekarang ini dah seminggu. Terseksa aku bhai. Pagi tengah hari, petang, malam tak habis-habis hidu asap rokok dorang. Kawan aku yang merokok ni sorang je tapi dye bawak member-member dye lepak kat bilik rokok sekali, tension giler dowh! Aku dengan roommate aku yang tak merokok ni yang terseksa. Aku sayang dengan stamina yang Allah anugerah kat aku. ASET MASA DEPAN aku kott. Ahah! Tapi aku akan berusaha untuk tegur dorang. Aku ada gak tahap kesabaran, tapi sampai tahap akan meletup gak ann. Secara zahirnya memang aku tak nampak apa manfaat merokok ni, yang aku nampak merokok ni memang membazir duit. Terasa kott duit dibakar begitu sahaja. TAPI kalau mercun aku tak rasa macam membazir sebab bakar mercun satu kepuasan kott, berbanding dengan merokok dapat sakit. Mercun? Hahahaha. Teringat zaman sekolah. Tu masa zaman jahiliah. Tu dari sudut pandangan aku ar, maybe kalau ada pembaca seorang perokok tak setuju dengan aku dan dorang kutuk lagi ada kott. Mesti dorang cakap tak macho ar tak merokok. Macam-macam lagilah orang boleh cakap tapi aku akan BERUSAHA untuk tidak merokok, takut-takut hati aku berubah plak. Kott dua bulan akan datang nanti jumpa kawan-kawan dan sahabat-sahabat, aku tengah merokok kan. So aku tak boleh janji pada diri, aku TAKKAN merokok tapi aku akan BERUSAHA untuk tidak merokok. Kalau nanti terjumpa aku merokok tegur-tegur laa.

Masa hari pertama kat sini, mood aku memang takde. Nak bersembang dengan kawan-kawan pon tak seronok. Teringat family semua dan kawan serta sahabat di sana. Bila solat mesti aku menangis masa doakan mereka semua. Jadi bila aku teringat dorang mesti aku terus berwudhu’ dan baca al-Quran, tenanglah hati ini. Tidur pun awal. Ni dah seminggu okay la sikit TAPI still teringatkan dorang. Hanya gambar-gambar mereka je la jadi pengubat rindu aku.

Ya Allah! Sebak pulak bila tulis pasal ni. Tapi sepanjang aku kat sini Ayie dengan Eka je la yang aku berbalas msg. Dgn eka pun sekejap je tapi dengan ayie setiap hari pagi, petang, malam, msg dengan dye. Haha. Apa lah khabaq dorang kan? Hmm. Harap-harap mereka semua sihat sentiasa. Maybe minggu depan aku balik rumah kott. Rindu arh. Dalam plan aku pun sebelum puasa ni aku target nak balik dua kali. Tapi ikut keadaan gak, aku harap sangat minggu depan takde apa-apa program. Ha! Cakap pasal mereka ni, teringat sahabat sorang aku ni.

IWAN! Esok 12 Julai. Happy Birtday wan. Semoga Allah panjangkan umur kau dan berkati sepanjang hidup kau. Bila lah kita nak jumpa kan? Aku rasa mesti kau dah makin tinggi. Nanti kalau balik Malaysia habaq awal-awal kat aku. Aku sanggup kalau puasa pun balik jumpa kau. Dengar cerita bulan 8 kau balik kan. Tengah puasa tuu. Apa pun aku harap jadi ar kau balik Malaysia nanti. InsyaAllah.

Okayy lah, dah panjang lebar aku tulis. Tantah ni pon dah bosan nak baca. Kalau ada masa nanti aku update lagi. Salam sayang aku untuk semua. Assalamualaikum..

09 July 2010

Cannavaro Tampan, Rooney Hodoh

Kapten pasukan Itali, Fabio Cannavaro diundi sebagai pemain paling tampan Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan ini, menurut laman web www.BeautifulPeople.com.

Sebaliknya, pemain paling hodoh dalam Piala Dunia 2010 ialah pemain dari pasukan yang telah tersingkir di peringkat kalah mati 16 pasukan terakhir iaitu Wayne Rooney dari England.

Greg Hodge, pengarah Urusan BeautifulPeople.com dalam kenyataanya berkata bahawa pemain paling tampan menurut undian anggotanya ialah Cannavaro, 36, diikuti dua pemain pasukan Sepanyol, Fernando Torres dan David Villa.

Pemain termahal di dunia Cristiano Ronaldo pula menduduki tempat kelapan di belakang pemain Brazil, Kaka.

Berikut adalah senarai Pemain Paling Tampan dan Pemain Paling Hodoh mengikut undian yang telah dibuat oleh laman web www.BeautifulPeople.com

Pemain Paling Tampan
1.Fabio Cannavaro (ITA)
2.Fernando Torres (ESP)
3.David Villa (ESP)
4.Landon Donovan (USA)
5.Thierry Henry (FRA)
6.Edinson Cavani (URG)
7.Kaka (BRA)
8.Cristiano Ronaldo (POR)
9.Didier Drogba (IVORY)
10.Keisuke Honda (JPN)
11.David James (ENG)

Pemain Paling Hodoh
1.Wayne Rooney (ENG)
2.Franck Ribery (FRA)
3.Carlos Tevez (ARG)
4.Vladimir Stojkovic (SERB)
5.Benjamin Huggel (SUI)
6.Zdenko Strba (SLO)
7.Rafik Saifi (ALG)
8.Scott Chipperfield (AUS)
9.John Terry (ENG)
10.Ryan Nelson (NZ)
11.Daniel Agger (DEN)

10 Gagal Di Bumi Afrika

Biasanya jersi No.10 sentiasa membawa tuah dan menjulang nama si pemakainya. Tetapi malangnya ia tidak berlaku pada Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.

Satu ketika dulu, memakai jersi No.10 ibarat penghormatan besar sebagai pemain berpengaruh dan digeruni lawan di atas padang seperti yang dibuktikan Pele, Diego Maradona dan Zinedane Zidane.

Namun pengiktirafan yang terbina selama ini gagal diikuti jejaknya oleh generasi pemain sekarang serta jauh daripada jangkaan yang diharapkan.

Pemain seperti Kaka misalnya jelas mengecewakan kerana bermain di luar kemampuan sebenar. Berbanding dengan generasi Pele dahulu, kelibat dan percubaan Kaka langsung tidak menepati sasaran.

Hanya tiga hantaran tepat kepada rakan sahaja mampu dilakukan Kaka di depan gawang lawan manakala untuk menjaringkan gol walaupun satu, jauh sama sekali.

Nasib serupa menimpa Lionel Messi yang pulang bukan sahaja tanpa sebiji gol tetapi juga pulang dengan rasa malu kerana reputasinya seburuk penampilan pertamanya pada Piala Dunia sebelum ini.

Pada 2006, Messi meninggalkan padang sebagai pemain simpanan dengan kecewa selepas menyaksikan Jerman menewaskan Argentina menerusi penentuan sepakan penalti.

Pada edisi kali ini turun sebagai pemain tonggak dan pemain terbaik dunia, Messi menerima nasib sama tetapi lebih memalukan kerana Argentina dibelasah 0-4 sekali lagi oleh Jerman.

Jika England, Geoff Hurst pernah membuktikan jaringan hatriknya berjaya menjulang pasukannya pada perlawanan akhir Piala Dunia 1966.

Namun tidak bagi Wayne Rooney yang hanya gah di Liga Perdana England tetapi tenggelam punca seperti baru belajar bermain bola di pentas antarabangsa.

‘Pemain bintang berjersi No.10 malang di Piala Dunia 2010 ini’

Keajaiban Piala Dunia 2010

Keajaiban, kejutan serta keputusan di luar jangkaan terus berlaku di bumi Afrika Selatan. Ramalan penggiat, pengikut serta pemimpin sukan di serata dunia terhadap Piala Dunia 2010 semuanya meleset.

Sejak daripada aksi pembukaan 11Jun lalu, sudah terlalu banyak keajaiban berlaku sehinggalah ke pusingan suku akhir.

Ia bermula dengan penyingkiran naib juara edisi 2006, seawal saingan peringkat kumpulan lagi dan selepas itu diikuti juara bertahan, Itali yang turut terkandas pada peringkat yang sama.

Apabila saingan memasuki pusingan kalah mati membabitkan 16 pasukan terbaik, kejutan terus berlaku.

Ghana, satu-satunya pasukan dari benua Afrika yang mara, meneruskan kejutan untuk melangkah sehingga ke peringkat suku akhir sebelum tewas kepada Uruguay menerusi penentuan sepakan penalti.

Menariknya, tiada siapa meramalkan dua pasukan ini iaitu Uruguay dan Ghana akan mara ke peringkat suku akhir tetapi kedua-dua negara telah membuktikan kepada dunia bahawa mereka juga mampu mencabar pasukan yang bergelar gergasi.

Keajaiban di bumi Afrika Selatan terus tidak terhenti setakat itu.
Pasukan-pasukan pilihan terus mengalami kemusnahan dalam misi mereka memburu kejuaraan. Selepas penyingkiran Perancis, Itali, dan England – antara pasukan yang dianggap gergasi di muka bumi – giliran Brazil pula tumbang.

Tiada siapa menjangka perjuangan Brazil akan terhenti setakat pusingan suku akhir. Juara dunia lima kali ini disebut-sebut sebagai pilihan untuk muncul juara pada kejohanan tahun ini, namun mereka tersungkur di kaki Belanda yang tampil dengan corak bola sepak yang menghiburkan. Corak permainan Belanda dikenali sebagai ‘Totally Football’ telah berjaya mematikan langkah Brazil yang dikenali corak permainannya sebagai ‘Samba Kick’. Hahahaha.

Selepas Brazil, giliran Argentina pula ‘menikmati’ penyingkiran. Aduyai! Tidak ku sangka. Penyingkiran Argentina memang sungguh memalukan dan satu dunia menyaksikan bagaimana anak-anak buah Diego Maradona itu diperbudakkan oleh barisan muda Jerman yang dibarisi sebahagian besarnya pemain berusia di bawah 24 tahun.

Jerman mudah membelasah Argentina dengan 4-0 dan kekalahan itu turut menjejaskan reputasi Maradona sebagai pemain terhebat dunia suatu ketika dulu.

Untuk memburukkan lagi gaya kekalahan yang dialami Argentina itu, Lionel Messi dilihat terkapai-kapai mencari rentak meskipun Jerman tidak terlalu memberi tumpuan untuk mengawal pergerakannya.

Apa yang berlaku dengan Argentina itu boleh disimpulkan bahawa pemain bertaraf bintang itu masih belum cukup untuk menjamin kemenangan seperti mana yang dialami England mahupun Brazil.

Brazil contohnya, memiliki bintang terhebat seperti Kaka, Robinho mahupun Fabiano tetapi reputasi yang ada pada mereka itu tidak cukup untuk menjamin kemenangan.

Kaka hilang taringnya dan begitu juga yang dialami bintang England, Wayne Rooney. Turut tenggelam ialah bintang Portugal, Cristiano Ronaldo yang tampil dengan aksi mengecewakan sepanjang kempen di Afrika Selatan ini walaupun berjaya memperoleh satu gol ‘lawak’ ketika kemenangan terbesar Portugal untuk edisi kali ini dengan jarigan 7-0.

Pasukan yang layak ke pusingan separuh akhir Jerman, Belanda, Uruguay, dan Sepanyol membuktikan kepada dunia bahawa bola sepak itu tidak lagi bergantung kepada seorang pemain bintang, sebaliknya kemenangan itu bergantung dengan kerja berpasukan.

Jerman hebat beraksi sebagai satu pasukan dan begitu juga yang dibuktikan oleh tiga lagi pasukan yang layak ke peringkat separuh akhir edisi kali ini.

Boleh dikatakan bahawa Afrika Selatan bukan medan untuk pemain bintang dan juga bukan medan untuk pasukan yang bergelar gergasi menyerlah.

Bola sepak kini menuntut aksi berpasukan dan kehebatan seorang bintang sudah tidak boleh dijadikan sandaran. Ia mungkin membantu tetapi belum cukup untuk menjamin kemenangan.

Selain itu, aspek pembangunan juga dilihat penting seperti yang telah dibuktikan oleh Jerman.

Itali yang mengabaikan aspek pembangunan terus kecundang kerana pada saingan kali ini mereka terus member kepercayaan kepada ‘kuda tua’ untuk menggalas cabaran.

Apa pun, rumusan pada edisi di bumi Afrika Selatan ini boleh dikatakan sebagai medan melakar keajaiban serta kejutan walaupun Belanda dan Sepanyol layak ke pusingan akhir sememangnya ramalan yang tepat berdasarkan kekuatan mereka di atas kertas. Mungkinkah pada aksi di pusingan akhir ini turut akan berlaku keajaiban dan kejutan? Sama-sama kita tunggu aksi final ini nanti.

02 July 2010

Selamat Tinggal Semua, InsyaAllah Bertemu Lagi

3 Julai ni da gerak g Perak untuk sambung belajar balik. Hati sape tak berat nak tinggalkan rumah , keluarga , dan para sahabat yang disayangi. Adoii. Tapi hidup tetap kena teruskan. Disebalik tu aku puas hati sebab semua perkara yang mama suruh buat dapat dilaksanakan seperti cuci bilik air, bersihkan belakang rumah, vacuum bilik. Yang senang-senang takyah cerita ar memang kena buat selalu macam cuci pakaian, lipat pakaian. Aduyai. Ini sebenarnya semua kerja perempuan tapi apa boleh buat. Ada adik perempuan pon tak boleh harap. Kalau ikut hati memang taknak je buat tapi disebabkan kesian tengok mama, semua benda kena buat tu yang tak sanggup tu. Kalau nak dibandingkan sahabat-sahabat perempuan aku dengan adik aku memang jauh beza. Bila tanya dorang mesti cakap tengah kemas rumah la, jaga adik la, memasak la. Tension gak aku dapat adik macam ni perangai. Bila aku takde nati mesti mama sorang je yang buat semua. Adehh..

Masa aku kat sana sebelum ni mama ada sekali call cakap dia je buat semua. Mama cakap aku takde agak susah sikit, nak beli barang-barang pon susah. Sampai menangis dia mengadu kat aku. Aku memang tak boleh buat apa bila kat sana, aku hanya mampu berdoa padaMu ya Allah. Kuatkanlah tubuh badan ibuku hindarkanlah ibuku dari sebarang penyakit dan kuatkanlah semangat beliau. Aku pon berharap adik aku dapat berubah sikap. Tapi bolehkah dia berubah?

Kepada kawan-kawan dan sahabat-sahabat disayangi yang kita dapat meluangkan masa bersama sepanjang cuti ni, aku harap hubungan kita tetap teguh walau apa berlaku. Kalau tak puas hati cakap depan, jangan cakap belakang. Cakap belakang sampai bila takkan selesai kan?


TIRA
sebenarnya yang kita lawan netball dan celebrate birtday ecah tu hajat kau kan? 1 tahun yang lalu. Tu pon kalau kau ingat. Msg kau pasal benda ni aku simpan lagi. Sebab tu lah aku sedaya upaya arrange semua benda ni untuk melangsaikan hajat kau. Yang netball tu dari lepas SPM lagi, yang birtday ecah tu lepas dia baru balik PLKN. Tapi alang-alang tu aku selitkan untuk celebrate birtday ayie sekali. Yang kau bagi duit minyak tu terima kasih banyak-banyak. Takyah bagi pon takpe sebab aku kat rumah pon banyak masa asek main game, tidur, makan. haha. Daripada buat benda tu je lebih baik tolong kau, dapat pahala. Lagi satu aku nak ingatkan kau. Papehal msg/call ke kat no.baru aku. Takot no.lama tu aku tak bawak memang payah.

LEA
cuti ni banyak kali gak kita jumpa. First sekali masa lea balik tuisyen. Ingatkan? haha. Tapi satu nas nak cakap tentang lea. You're so professionalism. Sebab masa lawan netball tu nabila cakap sesuatu tapi lea buat tak dengar kan. Nas pon da anggap lea macam adik nas sendiri tapi terlebih sikit laa tak tau nak istilahkan apa. haha. Kalau nak bercinta tu belakang cerita ar. Kalau ada jodoh, ada laa kan. Aku yakin dengan janji Allah. Yang dah lepas biarkan lah lepas, tapi jangan sesekali lupa sebab sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa. Bagi nas, pemikiran lea sangat matang.

SYAMIN
cuti ni kita tak banyak dapat jalan-jalan. Kalau tak memang dikatakan setiap hari ada je programnya. Selalunya bila ade masa memang KL lah tempat kita semua merayau. Sogo memang tak lari dengan kita semua, kalau ke Sogo memang pusat karaoke jadi tempat persinggahan. Tapi sedap kalau kita gerak ramai-ramai macam masa tu.  Ayie Iwan Alang P.E Betik Adek. Kalau kita semua ni bersama memang hancur. Semua kepala masuk air. haha. Boling pon tak dapat main. aduyai. Banyak kott.

EKA
Terima kasih banyak sebab walaupon sibuk tetap dapat luangkan masa keluar bersama.   

AYIE
Kau paling banyak masa keluar dengan aku. Bila aku nak g memana mesti aku ajak kau. haha. Tu pon klau aku keseorangan. Semoga SELAMAT MELAYARI BAHTERA RUMAHTANGGA. haha. Gurau sudaa.

SYAMIN, AYIE, FARIZ, ADEK, dan MEMBER LELAKI YANG SEANGKATAN : nanti ada masa kita akan bertemu lagi. Susah dan senang kita perlu bersama. Berat sama dipikul ringan sama dijinjing. Otak kita tetap kuning. haha.

TIRA, EKA, ECHAH : aku dah anggap korang macam sebahagian daripada family aku. Tula kalau apa-apa hal aku mesti contact korang. So kalau ada apa-apa bagi tau. Korang pon tau kan aku jenis open je. Tira n echah lagi dari form1 sampai form5 sama je kelas dgn korg, eka form3 je tapi kami rapat sehingga sekarang.

LEA, PQA : aku pon anggap korang macam adik-adik aku. Kalau ada sebarang masalah cerita sudaa. Tambah-tambah lagi lea yang da pernah berkongsi hidup. HAHAHA! tapi gaya lea bila cakap dengan aku memang sama dari dulu.

TO ALL MY FRIEND terutamanya nama-nama yang tersenarai di atas, aku tetap MENYAYANGI dan MERINDUI anda semua. Aku memang bukan jenis memilih kawan, tapi dari kawan tu la aku memilih menjadi sahabat. Setakat ini korg berlima lah sahabat perempuan yang aku miliki. Sahabat adalah tempat kita berkongsi tika senang dan susah, lapang dan sempit. Aku akan tetap mendoakan korang sahabat-sahabatku yang disayangi. Setakat ini, baru sorg aku memang buang dye sebagai sahabat aku. Mana tak nye kau dah melanggar dan mencabar falsafah dan prinsip hidup aku. Sorry la, aku kalau dah ludah takkan aku jilat kembali. Ayie mungkin tau sape aku maksudkan, pqa pon same kot tp maybe dye lupa. Haha. Kau baru kenal aku, dah buat langsi. Memang silap orang ar bhai.


Okay laa, maybe sampai disini je dapat aku coretkan. Mungkin selepas ni jarang-jarang aku dapat update blog. INGAT! aku tetap MENYAYANGI dan MERINDUI kalian semua. Akanku ingat kalian semua dalam doaku. Selamat jalan kepada semua. Apa-apa hal call/msg aku. Lagi sekali nak ambik kesempatan ini nak wish kat lea. Lea, gudluck for ur SPM. Buat yang terbaik lea. Nas tetap iringi lea dengan doa. Selamat maju jaya juga kepada semua sahabat-sahabatku. Selamat tinggal semua, InsyaAllah bertemu lagi.
Sekian, Assalamualaikum. mmuahh! :)

Aku tinggalkan seloka khas untuk para sahabatku yang disayangi..


Jika ada rindu,
Tempatkannya di dalam hatimu,
Gubahkan menjadi sejambak bunga,
Buat mengharungi hari-hari mendatang.

Sahabatku,
Bila saat kitakan bertemu,
Bercerita sambil bergurau senda, 
Memasang angan-angan,
Bersama doa kita pohonkan,
Bertapa indahnya impian kehidupan,
Ingatlah selalu pesananku,
Hidup ini penuh berliku,
Tabahkan hati bersama keyakinan,
Hiasilah peribadi bersama kesabaran,
Setiap usaha pasti membuahkan kejayaan.

Sahabatku,
Semoga dikukuhkan kemesraan kita,
Walau di mana kita berada,
Kau akan sentiasa segar dalam ingatan,
Buat selama-lamanya.


Ikhlas.,
NasrulFaizzAbdulRazak

Mudahnya Kehidupan

Sesungguhnya kemudahan akan disertai kesusahan. Itulah janji Tuhan kepada makhluknya yang menjadikan dunia ini berpasang-pasangan.

Kadang-kadang kita merasakan kehidupan ini menyusahkan, membebankan dan acapkali menyesakkan jiwa. Mengapakah terjadinya hal yang sedemikian? Mungkinkah kerana kita tersasar dari matlamat hidup kita?

Sebagai seorang Islam, cuba kita renungkan, apakah matlamat sebenar kita dilahirkan ke dunia ini? Adakah untuk memenuhi keperluan dan kehendak semata-mata? Sebelum itu mari kita lihat sejenak apa itu keperluan dan kehendak dunia ini.

Keperluan kita sebagai seorang Islam adalah beribadah kepada Allah. Adakah beribadah itu hanya tertumpu kepada rukun Islam yang lima sahaja? Tentu sahaja tidak, rukun Iman, fardhu ain, fardhu kifayah mestilah dilengkapi bagi memenuhi keperluan kita hidup di alam maya ini.

Sekarang, kita perhatikan pula kehendak dunia.

Keperluan dunia memenuhi ruang lingkup nafsu kita. Makanan yang enak, pasangan dan anak pinak, harta dunia dan tidak lupa juga kuasa. Bagaimana kita mahu mengharungi kehidupan dunia dengan menyeimbangkan antara keperluan dan kehendak? Kerana faktor ini, selalu sahaja kehendak mengatasi keperluan. Inilah hakikat yang menyesakkan jiwa dan nafas kita.

Baiklah. Mari kita teliti cadangan di bawah ini. Bagaimanakah caranya untuk merungkai kesesakan jiwa kita ini.

Pertama sekali, tentukan matlamat hidup yang sebenar. Sebagai seorang mukmin, AKHIRAT menjadi matlamat jangkamasa panjang kita semua. Keperluan dunia wajiblah dipenuhi bagi mencapai akhirat. Jika begitu, apakah kita mesti mengenepikan dunia? Tidak, ini amat berat dilakukan kerana dunia merupakan jambatan akhirat. lalu, harus bagaimana menghadapai dunia.

Sila ikuti saranan seterusnya.

Langkah kedua merupakan titik tolak bagaimana kita menghadapi alam fana ini. Kita haruslah meleraikan ikatan kita kepada dunia. Bagaimana caranya? Letakkanlah sahabatku, dunia ini di tangan kita bukannya di hati. Contohnya, kita punya harta yang banyak. Jika harta itu di tangan, kita akan mudah memberi. Jika di hati, hati kita akan mewujudkan perasaan tamak, kedekut, dengki malah iri hati jika harta orang lain lebih banyak daripada harta kita.

Wahai sahabat, mampukah kita meletakkan dunia ini di tangan , tetapi bukan di hati. Berhijrahlah, ini suatu percubaan yang amat berat, susah tetapi amatlah menyenangkan hatimu sekiranya kamu, wahai sahabatku dapat melakukannya. Percayalah, bahawa dalam kesusahan ada kesenangan.

Kamu akan redha dengan apa sahaja takdir yang ditentukan. Kamu akan merasakan betapa mudahnya kehidupan ini. Marilah kita renungkan kata-kata di bawah ini dengan penuh penghayatan.

Jika kamu cinta kepada bunga, bunga akan layu. Jika kamu cinta kepada manusia, manusia akan mati. Cintalah kepada Allah swt, Allah swt akan mencintai kamu selama-lamanya. Tidakkah kamu terfikir bahawa dunia ini hanyalah sementara. Di mana tak satu tempat atau apapun yang kamu boleh gantungkan harapan. Sengaja Allah swt menjadikan ini semua sebagai petunjuk, untuk menunjukkan kepada manusia, hanya Dialah tempat kita bergantung harap kerana Dialah yang kekal abadi.