30 January 2011

Buih-buih Cinta Dari Seorang Sahabat

Aku menatap matamu dengan penuh asyik...
Agar terbit rasa sayang ini...
Aku belajar melawan rasa tidak enak di hatiku...
Dengan kesilapan kecilmu...
Agar jangan ada robekkan di lantai kepercayaan antara kita.

Aku mula-mula mengenalimu yang pertama meghulurkan segugus senyuman...
Terlihat jelas sepasang lesung pipitmu yang aneh dipandangan...
Namun bagiku, itulah yang mengujakanku yang mampu mendampingimu...
Sebagai sahabat!

Aku mengharapkan agar panas berterusan hingga ke malam...
Kehangatannya aku impi berlarutan!
Tidak hanya di waktu siang...
Malah sampai saat kematian!

Memperhatikanmu, dengan lagak serta gayamu...
Membuat hidupku kian sempurna kini!
Kerana aku bisa menyerap nilai-nilai murni...
Teladan buat diri yang serba kekurangan.

Sejuk mataku tatkala menatapmu, teman...
Benarlah kata orang, tak kenal maka tak cinta...

Namun teman,
Sayangku dan kasihku ini berbeza sekali...!!! Amat berbeza.
Tidak seperti sayang dan kasih seorang kekasih kepada kekasihnya,
Tidak dapat digambarkan sebagai sayang dan kasih seorang suami kepada isterinya,
Bukan jua seperti kasih sayang sesuci ibu mithali...

Teman,
Bersemadi perasaan ini langsung tanpa ada sekatan...
Bercambah terus berputikkan kejujuran dan kepercayaan...
Agar aku menjaga hatimu sepertimana hatiku,
Agar aku mengawasi tingkah lakumu seperti aku mengatur perilaku ku...
Agar sedihmu menjadi sedihku jua...
Kerana apabila kau sakit, aku pun turut serta mengaduh bisanya.
Begitulah hebatnya lempias perasaan ini....!

Yang bersumberkan Ilahi...
Mengikatnya dengan segumpal tali yang bernama 'ketulusan hati'...
Ikhlas.! Adalah tiang utamanya dan kasih sayang adalah atapnya...
Bersatu kita menggenggam buih-buih cinta ini, teman...
Bersama dalam setiap derap langkah dalam menuju halaman Syurga...

BERTEMU TAK JEMU, BERPISAH TAK GELISAH...

InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment