12 January 2011

Kembali Bernafas

Hmm.. Sudah seminggu lebih ruangan Pengembara Ilmu ini sunyi tanpa bicara. Sarang labah-labah pun sudah bersarang dalam ruangan ini. Semua serangga telah mewujudkan penempatan di sini. haha. Lama dah jari-jemari ini tidak menari di atas papan kekunci ini. Apabila mulut tutup terkunci rapi, hati mula berkata-kata, dan jari-jemari yang menterjemahkannya.

Sememangnya apabila dah mula perjuangan ini, masa memang menjadi buruan aku. Dalam perjuangan tidak ada sebarang alasan untuk kita berundur. Wahai hati ini, walau apa yang telah berlaku dan mungkin akan berlaku.. harap engkau gagahkan untuk teruskan langkahmu. Pantang berundur sebelum bertempur.

Dah seminggu lebih tak online, nak menjengah ruangan ini pun tak.. apatah lagi buka facebook. Tapi tadi aku baru buka facebook aku tu. Aku kunjungi sesetengah profile sahabat-sahabat dan kawan-kawan. Banyak juga perkara yang aku ketinggalan tentang apa yang mereka update kan pada wall mereka biarpun baru seminggu lebih aku tak online.

Untuk blog ini pun mereka semua dah banyak update entri terbaru, cuma aku je tak mengakses masuk ke ruangan ini. Agak banyak gak aku ketinggalan tentang apa yang mereka tuliskan. Apa pun setelah ada masa ini aku takkan melepaskan peluang untuk update kan entri terbaru aku.

Hmm. Buat masa ini setelah seminggu lebih di sini, rasanya okay gak. Yang paling lega roommate bukan seorang yang perokok. Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya kali ini tidak laa sedut asap rokok tu hari-hari tak kira masa. Cuma ada satu dua perkara yang sedikit sebanyak merencatkan perjalanan ini. Tapi jangan pandang isu itu sebagai satu penghalang atau penyebab jika berlaku sesuatu. Mana ada manusia yang dapat lari dari masalah.

Ikut tahun, kini usia aku mencecah 20 tahun. Ikut mata kasar, umur belasan tahun aku sudah tiada lagi. Nak undur kan masa balik memang tak dapat laa. Walau sesaat, yang berlalu tidak dapat diulang kembali. Jadi aku kini sudah memasuki alam yang lebih dewasa dari sebelum ini.

Dalam hal situasi semasa pun, apabila ada di sini.. maklumat dan infomasi terkini tentang seluruh dunia samada di dalam mahupun di luar negara memang sukar mendapat maklumat. Kalau kat rumah tu, kita tadah telinga je maklumat dan infomasi dapat. Tapi bila dah ada kat sini kita yang perlu mencari benda tu. Contohnya, pengurus Liverpool dah bertukar pun aku tak tahu. Bila msg dengan angah baru tahu.

Cakap pasal Liverpool.. hahaha. Tapi boleh bagi 1 je? Aduyai. Pada masa perlawanan itu aku tak dapat tengok game tu. Punya bengang aku. Semua buka AJL. Apa ada kat AJL tu? Aduhh. Tak habis-habis dengan hiburan. Kat sini semua tv bukak rancangan tu. Kalau ada 100 tv, 100 tv tu bukak rancangan yang sama. Ikut maklumat dari member yang dok luar pun sama, semua restoran bukak AJL.. Cuma satu je bukak game tu. Hiburan 24 jam macam mana bangsa tak rosak. Bila bangsa dah rosak, agama hancur. Makin lalai.. makin leka. Aku cakap ni aku berpesan pada diri aku sendiri ini yang sering lalai dan leka.

Hurm, benda ini aku dah lama nak buat. Cuma tunggu masa yang sesuai sahaja. Aku belum nyatakan perkara ini kat semua orang, hanya orang-orang tertentu sahaja. Bagi aku.. aku rasa aku dah nak delete account facebook aku tu, tapi ada orang cakap account facebook tak boleh delete. Jadi apa masalahnya. Aku ada cara lain nak buat. Aku rasa dalam masa terdekat ini, aku akan buang semua gambar-gambar dan maklumat-maklumat aku di situ. Bila dah buat semua tu maknanya aku dah tak aktif lagi dalam facebook.

Banyak sebab aku rasa aku nak buat macam tu DAN aku rasa benda-benda macam tu dah tak perlu dalam hidup aku. Entahlah. Kadang-kadang benda tu yang menyebabkan kita ni menjadi…… Tapi bagi aku facebook aku tu tetap tak boleh biarkan macam tu je. Sebab dari situ gak aku dapat maklumat merata dunia. Dari hal isu semasa, sukan, politik, dan info-info lain lagi yang dapat menambahkan ilmu pengetahuan aku.

Hmm, cakap pasal ilmu pengetahuan. Ahad lepas aku ada program LDK. Dalam group aku tu ada lebih kurang 13 orang, semua tak tahu nama penuh MB Perak. Aduhh. Aku sebenarnya paling tak suka dengar benda macam ni. Takkan benda tu pun tak peka. Common laa. Bila tanya nama-nama artis, tahu je. Tarikh lahir, nama penuh, cerita panas, album terbaru, lagu terbaru, filem terbaru.. semua tahu. Tapi bila tanya tentang benda-benda yang memang perlu tahu macam isu-isu semasa.. tak tahu. Tu laa aku cakap, tak habis-habis dengan hiburan.

Walaupun kita dari parti mana pun, mesti kena ambil tahu. Aku rasa kalau cuba tanya sesiapa suruh sebutkan semua nama Menteri Besar dan Ketua Menteri kat Malaysia ni mesti ramai yang sangkut. Dalam sepuluh, dua je yang lepas(pendapat aku laa). Tambah-tambah lagi golongan sekitar umur aku ni. Hampeh! Bila cakap isu semasa sikit, ada je yang bersuara “ hal politik aku tak ambil tahu.. aku tak suka politik..”. Kepala otak hang! Ini bukan cakap suka taksuka. Tapi isu semasa, takkan tak ambil peduli. Kalau nak ikut apa yang kau suka memang musnah negara. Silap-silap kena jajah sekali lagi. Golongan muda penentu masa depan negara bhai.

Selain tu, aku rasa macam nak jadi macam dulu balik laa. Jadi seorang yang tak banyak cakap. Penyenyap. Patut laa ada potongan hadith berkata yang kalau rasa kita cakap tu tak bermanfaat lebih baik kita senyap. Kerana senyap itu adalah lebih baik. Takde orang tak puas hati dengan kita kan. Lebih baik apa yang kita nak cakap kita tulis je macam ni. Takde sapa nak marah. Kalau ada orang marah gak, bodoh orang tu. Aku tulis sini pun nak mara. Tempat aku, ruangan aku, peduli laa apa aku nak tulis. Yang kau nak baca pahal? Ehh. Ni aku tak tuju kat sesiapa pun, ni cuma lakonan semata-mata.

Sejak ada kat sini, aku memang dah tak bersukan. Lama dah tak berpeluh. Tu laa sebelum balik sini aku main puas-puas walaupun lutut ni sakit. Sekarang bila ada kat sini tiba masa untuk membuat rawatan lutut ni. Biar rehat betul-betul, boleh pulih sepenuhnya sebelum raya cina ni, InsyaAllah.

Ada benda yang sekarang ini aku rasa yang memerlukan aku menyimpannya tanpa pengetahuan sesiapa. Benda tu aku perlu meletakkan di suatu sudut yang memang orang tak boleh jumpa. Benda tu akan dikeluarkan apabila betul-betul tiba suatu saat yang sangat sesuai. Tapi buat masa ini, aku rasa benda tu takkan dikeluarkan sampailah keadaan memang stabil, ia mungkin untuk jangka masa yang panjang. Dalam masa 5 tahun lagi kott. Itu pun kalau benda tu masih segar untuk aku.

Awak! Best laa awak ada. Banyak benda yang saya nak kongsi bersama awak. Tapi masa tak sesuai kott. Ditambah pula untuk menjaga hati-hati makhluk yang bernama MANUSIA. Biarlah orang tak nampak, namun antara kita sahaja yang ketahuinya kan. Mungkin suatu masa awak jauh lebih pandai dari saya. Tapi masa awak dah berjaya tu, jangan lupa saya pulak taw. Bila masa memang dah betul-betul kuat, masa tu lahh baru kita tunjuk hakikat sebenar. Haha.

Hmm, sekian saje laa. Mungkin lain masa lagi akan diketemukan lagi. Mungkin ada masa aku akan buatkan penulisan tentang menambahkan ilmu rohani dan jasmani kita yang jauh lebih bermanfaat.

Wasalam….

2 comments:

  1. pergh..
    amek kau jajan!!
    tknk panjang lak an coretan al kisah kali ni..ahaha!!
    ni sume gara2 da lme tk on9...
    ahah!!!

    ReplyDelete