15 August 2009

Coretan Kenangan 2008

Hari ni(15 Ogos 2009) genap setahun 15 hari dah berlalu.Kurang lebih setahun 15 hari yang lalu iaitu tarikh yang mungkin aku takkan lupa dan langkah bagi ianya lupa atau hilang dari ingatan aku,aku coretkan di sini untuk tatapan para sahabat sekalian dan pembaca-pembaca yang mengunjungi blog aku.

Pada setahun lebih yang lalu,aku buat pertama kalinya dalam hidup aku menceburkan diri ke sukan perempuan iaitu bola jaring.Dari kecik sampai ke besar aku memang anti game netball sebenarnya.Sebab bagi aku game netball ni senang,mudah,tak mencabar,tak membuatkan kita berpeluh,dan macam-macam lagi ah.Tapi disebabkan nafsu aku yang cenderung ke mana-mana sukan aku membuat keputusan untuk cuba bermain netball ni.

Pegh.mula-mula aku main susah giler tapi lama-lama aku dah dapat step.Aku main ni masa perlawanan sesama rakan sekelas di tingkatan 5 Saga/2008 antara para kaum lelaki vs para kaum perempuan.Benda ni bukan idea aku,tapi yang aku ingat Tiger lah yang ajak aku main.Dia cakap "Nas,petang ni turun ar lawan netball dengan perempuan".Dalam hati aku memang tak nak sebab aku an anti netball.Tapi sahabat wanita semua cabar,apa lagi turun ar petang tu.

Untuk makluman geng perempuan tu 'school team' untuk netball ni.So kita lelaki turun sebagai underdog ar.Geng perempuan mase tu Naf,Echah,Yana,Tabligh,Eka,Im,Zati.Lepas tu mereka tambah lagi school player dorang lagi iaitu Siti Dahlia dan Syafiqah.Geng lelaki plak Tiger,AhPeng,Fagh,Cumi,Thai Song,Ketung,Kasem,dan Mihat(aku).Dan refree kita orang guru kelas kita gak iaitu Pn.Nor Hafizah cikgu yang aku sanjung.Pada mulanya,kami pelajar lelaki diajar satu demi satu 'rules' netball oleh cikgu.Tapi selepas khatam kita start lawan.

So kita main lah,macam biasalah orang yang baru nak belajar berjalan bukan terus boleh berjalan,macam tu lah kami.Pergerakan kaki kami berterabur umpama langkah seribu.Macam-macam 'foul' kami buat dan di pihak perempuan dok ketawakan kami termasuk cikgu skali.Pegh aku cakap,keputusan perlawanan pertama cukup 'membanggakkan' kami.Kalau boleh diibaratkan seperti bola sepak umpama Sepanyol lawan Malaysia,kalau kelab plak umpama Manchester United lawan PDRM.faham-fam je lah resultnya.

Keesokan kelasnya mereka perli-perli kita.Lepas tu,Tiger apa lagi bahang ah telinga dengar.Tiger mintak repeat balik game uwh pihak mereka pun setuju.So kita masa tu dah pasang plan,bagi-bagikan posisi masing-masing.Wah,petang tu kami turun dengan semangat Harimau Malaya konon.Game pun bermula dan lepas habis apa resultnya?Kalau harimau dah nampak mangsa depan mata,faham-faham je lah.Baham semuanya dan kami berasa bangga kerana dapat menewaskan school team netball.Ahahaha.. Tergamam korang.

Tapi apa yang penting kat sini aku nak bagi tahu,tanggapan aku selama ni kat game netball adalah salah sama sekali.Ini kerana peluh aku bermain netball ni sama seperti aku main bola sepak.Fuh! Lenjun kot.Letih pun letih.

Lepas tu perlawanan demi perlawanan kami aturkan.Untuk maklumat kami adalah badge pertama yang telah buat rekod pelajar lelaki bermain bola jarig kat sekolah tu.Sehinggakan semasa sambutan hari kemerdekaan pasukan kami dijemput bermain sekali bersama team netball yang ada masa tu.Tapi masa hari tersebut aku tak berjuang bersama-samalah dan team lelaki dinobatkan Juara Bola Jaring Kemerdekaan.Kejayaan yang cukup membanggakan.

Selepas itu,kami dah tidak berpeluang bermain lagi kerana sibuk dengan persiapan SPM.Selepas SPM kami juga cuba aturkan perlawanan lagi sebelum cikgu kami Pn.Nur Hafizah berpindah ke Sarawak bagi meneruskan tugasnya sebagai warga pendidik.Namun usaha kami menemui jalan buntu dan gagal kerana beliau begitu kesuntukkan masa kerana sibuk dengan urusan perpindahannya.Kami semua redha mungkin sebab mungkin ada hikmah disebalik semuanya tak jadi.

Tapi apa yang penting,yang berlalu jadikan sejarah.Biarlah kita semua berpisah ikut haluan masing-masing,tapi kita tetap pernah bersama-sama seronok pada suatu ketika.Semalam menjadi kenangan,esok menjadi harapan,hari ini menjadi kenyataan.Peganglah kata-kata tersebut.Jadikanlah coretan ini untuk mengimbau kisah kita bersahabat ketika di bangku sekolah.Mungkin bila nanti aku dah tiada samada tiada di bumi ini ataupun kita semua sudah terputus hubungan kunjungilah blog aku ni untuk jadikan renungan bahawasanya kita semua dahulu pernah berkawan.

Banyak lagi kenangan yang boleh aku coretkan.Jika aku diberi peluang akan aku coretkannya satu per satu.Insyaallah.Kat sini aku nak ambik kesempatan untuk mohon maaf kepada semua sahabat dan semua yang mengenali aku masa kat sekolah dulu jika sepanjang pengenalan kita aku ada buat salah dan silap yang tak sengaja dan mungkin disengajakan.Kepada Pn.Hafizah jika beliau berkesempatan membaca coretan ini,saya nak memohon sejuta kemaafan daripada cikgu jika sepanjang cikgu mengajar saya banyak kesalahan dan kesilapan yang telah saya lakukan.Untuk maklumat cikgu,cikgu adalah antara cikgu yang paling saya sanjung pertamanya kerana saya memang meminati subjek BM keduanya saya lihat cikgu curahkan segala ilmu dan teknik kepada kami semua.Tapi saya tak dapat membanggakan cikgu dalam SPM dengan subjek BM.Sampai sekarang saya tak dapat apa puncanya.Apa pun kita sebagai hamba hanya mampu merancang dan Allah juga merancang tetapi perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan.

Sekian.....

No comments:

Post a Comment