15 August 2009

Adakah Kita Masih Terleka?

Pada 10 Ogos 2009 yang lalu,aku bangun seperti biasa dengan melakukan aktiviti yang sama setiap hari.Macam hari-hari yang lalu kami semua pergi sarapan bersama-sama.Bergurau-senda diselangselikan dengan gelak tawa.

Selepas kami berada di dalam kelas untuk belajar,ketua bahagian kami masuk kelas dan memberitahu sesuatu.Pada awalnya semasa beliau masuk,riak wajahnya tidaklah seperti biasa.Beliau dengan sebak memberitahu kelas kami bahawa salah seorang tenaga pengajar kami telah kembali ke rahmatullah disebabkan H1N1.Arwah juga merupakan teman rapat beliau,dan pada hari Selasa sebelumnya hari yang terakhir mereka keluar bersama-sama.Tetapi institut yang kami diami tersebut tidak diarahkan tutup oleh kerana arwah dijangkiti virus H1N1 itu di salah sebuah hotel terkemuka di Shah Alam.

Tepat jam menunujukkan pukul 3 petang suasana di institut itu gelap di dituni hujan yang begitu lebat.Semenjak aku berada di salah sebuah institut di Kuchai Lama,kualiti udara di kawasan Kuchai Lama dan kawasan sekitarnya memang teruk disebabkan jerebu.Apabila hujan mulai mencurah,aku rasa bagaikan rahmat kepada penduduk di situ.Ramai pelatih yang mengalami sakit-sakit seperti demam dan batuk mungkin kerana kualiti udara yang teruk itu.

Para tenaga pengajar sering mengatakan bahawa ini adalah antara tanda-tanda kiamat kerana asap keluar dari bumi.Pada masa yang sama tidak ada berita yang mengatakan negara jiran sedang alami kebakaran.Setelah 3 jam hujan yang begitu gah mencurahkan air ke muka bumi,kualiti udara di kawasan Kuchai Lama dan sekitarnya begitu bersih sekali.Sepanjang sebulan lebih aku berada di sana,tak pernah kualiti udaranya sebersih itu.Alhamdulillah,Allah telah membersihkannya dengan mengarahkan air membasahi bumi Kuchai Lama dan sekitarnya itu.

Pada saat itu,hati aku berdetik.. mungkin ada salah seorang penduduk di sini Allah telah makbulkan doanya supaya hujan turun.Dalam pada masa yang sama,aku terfikir.. jerebu(asap) ni wujud mungkin disebabkan dosa-dosa penduduk di situ termasuk aku sekali kot? Apa pun aku bersyukur kerana udara memang begitu bersih sekali.

Sehinggalah ke tengah hari keesokannya,jarak pemandangan sejauh 5KM begitu jelas.Kalau tak selama ini,jarak pemandangan 1KM pun sudah kabur.Pada jam 5 petang,tiba-tiba kualiti udar kembali pada sedia kala iaitu berjerebu.Ramai orang yang kembali mengeluh.Mana taknya,aku yang baru berada di sana pun terseksa dengan udara seperti itu.Aku terbayang-bayang seolah-olah ada yang tak kena.

Tetapi kami tetap mejalankan aktiviti seperti biasa kerana terpaksa.12 Ogos juga pagi dan malamnya hujan turun tetapi tidak langsung memberi kesan pada udara di situ.
Pada hari Khamis lalu,aku mendapat panggilan dari mak aku dengan perbualan yang sekejap beliau memberitahu bahawa vokalis kumpulan Rabbani iaitu Ustaz Asri(panggilan yang begitu disenangi)telah kembali ke rahmatullah semasa sedang berada di angkasapuri.Apa sempat aku ucapkan al-Fatihah.

Sepanjang pejalanan aku menuju ke kelas,teringat ceramah yang aku dengar.Penceramah itu mengatakan bahawasanya pada bulan Sya'aban dan Ramadhan akan berlaku banyak kematian.Kenyataan itu yang membuatkan aku keresahan.Jadilah sama-sama kita berdoa agar Allah panjangkan umur kita semua,memberkati kehidupan sepanjang hayat kita dikandung badan,dan jika ingin mematikan kita biarlah matikan kita dalam keadaan iman.

Tentang jerebu itu,mungkin Allah telah memberi amaran kepada sekalian umat bahawa umur dunia ini sudah tua.Bila-bila masa saja bumi akan hancur punah.Allah ada berfirman "...bumi tidak akan rosak jika tangan manusia itu sendiri yang melakukannya...".Buktinya Allah turut berfirman "...aku turunkan manusia ke bumi supaya mentadbirkannya..."

p/s:sejak daripada ceramah yang aku dengar sehingga artikel ni ditulis sudah lebih 50 kematian yang aku dapat tahu.Sekian!

No comments:

Post a Comment