16 September 2009

Aku dan Dia

'Ku sangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari'. Itulah bidalan yang sering digunakan oleh masyarakat kita di Malaysia terutamanya masyarakat Melayu dan Bumiputra. Apabila orang menggunakan bidalan ini sekaligus kita faham maksud yang ingin disampaikan iaitu mengharapkan sesuatu itu berkekalan tetapi di pertengahannya telah berlaku sesuatu yang menyebabkan ia tidak menjadi kekal.

Aku sebenarnya bukanlah orang yang mudah mesra dengan perempuan mungkin kerana sifat malu aku yang terlampau. Pada suatu hari, aku mempunyai seorang kawan yang telah clash dengan pasangannya. Pada hakikatnya aku cukup tak suka tengok kawan-kawan atau sahabat-sahabat aku clash malah aku cukup gembira melihat mereka mempunyai pasangan yang bahagia. Disebabkan aku benci tengok kawan aku clash, aku cuba menghampiri dirinya untuk bertanyakan punca yang menyebabkan kawan aku tersebut clash.

Pada mulanya aku memang segan untuk menghampirinya apatah lagi tanya mengenai hal peribadinya. Tapi disebabkan sifat aku yang suka menolong orang, aku kuatkan langkah aku untuk berjumpa dengannya. Aku ingat lagi first sekali aku jumpa beliau dan menanyakan hal tersebut di kaki lima sekolah yang kami menimba ilmu. Siapa yang tak berat hati apabila hendak mengimbau dan menceritakan sesuatu yang pahit dalam diri kepada orang lain. Beliau pada mulanya berat untuk menceritakan kepada aku dan aku tidak kisah lalu mengatakan kepada beliau "kalau tak nak cerita tak apa, tak kisah pun.Sebab tu hal peribadi."

Namun entah apa yang memberi beliau semangat dan kekuatan untuk menceritakan hal tersebut kepada aku. Satu demi satu beliau menceritakan tentang dirinya, hari demi hari beliau meluahkan perasaannya. Tapi apa yang aku nak bagi tahu kat sini, beliau clash dengan pasangannya itu disebabkan oleh orang ketiga. Orang ketiga inilah yang menjadi punca hubungan mereka berkecai. Kan ada pepatah yang mengatakan 'lidah manusia sebenarnya lebih tajam daripada mata pedang'. Lebih tak boleh terima dek akal, orang ketiga itu adalah rakan sekelas beliau.

Sejak dari aku tahu 'minah' itu yang menyebabkan hubungan mereka hancur, aku memang anti gile 'minah' tu sampai sekarang. Aku mempunyai pelbagai prinsip dalam hidup aku. Antaranya aku akan hormat semua orang selagi tiada perkara yang menyebabkan aku benci kepada seseorang itu. Akan tetapi apabila seseorang itu telah mencabar prinsip aku, sampai bila-bila aku dah takkan respect dengan orang itu.

Sejak dari beliau menceritakan tentang hal beliau itu, aku cukup bersimpati dengan beliau. Dan bermula saat itu, aku mula mengambil berat tentang diri beliau. Niat aku untuk beliau boleh cepat melupakan kisah silamnya itu. Dulunya kami kawan, kini kami bersahabat. Itulah istilah yang dapat membezakan hubungan kami pada ketika itu. Kami mula menjadi sahabat yang rapat. Bermula dari saat itu, kami mengenali antara satu sama lain.

Lama-kelamaan sahabat-sahabat aku yang lain mula mengetahui hubungan rapat kami. Apabila mereka mengetahuinya, mulalah timbul gosip antara antara aku dengan beliau. Maka terdengarlah cakap-cakap yang mengatakn kami b********. Tetapi aku sering menafikannya. Tipulah kalau orang cakap apabila kita sudah rapat seseorang dan mengenali antara satu sama lain tidak ada langsung perasaan c****.

Maka banyak perkara yang telah membuatkan kami bersama-sama. Aku sebenarnya susah nak minta c***** dengan orang. Tapi dengan beliau aku takde hal lah orang cakap. Mungkin sebab kami terlalu rapat pada masa itu. Jadi kami pun b********. Detik demi detik, saat demi saat, hari demi hari, minggu demi minggu, dan bulan demi bulan saling silih berganti. Kami menempuh pelbagai onak, ranjau, liku-liku, halangan, dan sebagainya pada ketika itu bersama-sama.

Aku lebih mesra memanggil beliau dengan panggilan L** dan beliau juga mesra memanggil aku dengan panggilan N**.Sepanjang tempoh tersebut aku bercerita dengan beliau bermacam-macam tetapi bukanlah cerita yang seolah-olah membawa kita terbang ke langit (angan-angan) tapi cerita hal hakikat yang menggambarkan kita berpijak di bumi nyata antaranya tentang senario politik Malaysia supaya beliau dapat melihat kedudukan sebenar fungsi-fungsi semua parti yang ada. Banyak isu-isu semasa aku menceritakan kepada beliau agar beliau dapat membuat penilaian sendiri kerana kita tak boleh nak samakan diri kita dengan diri orang lain. Dalam erti kata lain, kita mahu orang percayakan sesuatu bukan mudah sebab mereka ada kepercayaan mereka tersendiri, tetapi kita sebagai orang yang berada disekelilingnya perlu menjalankan fungsi memberitahu agar mereka dapat membina pegangan hidup mereka sendiri berdasarkan apa yang kita sampaikan.

Banyak juga perkara yang aku dapat tarbiyahkan beliau dan sepanjang tempoh tersebut tindak balas yang beliau tunjukkan amat positif. Aku memang respect sangat beliau kerana sikapnya yang berfikiran terbuka sepanjang tempoh persabatan 'rapat' kami. Bukan macam kebanyakkan c***** yang lain, mereka sering bercerita kisah yang kemungkinan besar tidak akan menjadi kenyataan dalam hidup mereka. Aku adalah orang yang memang suka akan berpijak di bumi yang nyata, bukan seperti 'habuk-habuk yang sering berterbangan' yang seolah - olah tidak mempunyai prinsip hidup. Sepanjang tempoh itu juga, aku sering mengatakan bahawa pada beliau bahawa aku suka dalam persahabatan, kita mengamalkan sikap jujur. Cakap terus terang tanpa berselindung walaupun sesuatu perkara yang kita nak beritahu itu pahit. Janganlah kita menjadi plastik, bahkan jadilah diri anda sendiri.

Saat yang paling getir semasa itu adalah kami menghadapi peperiksaan besar pada tahun itu. Beliau yang lebih awal menempuhinya dengan Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan aku menyusul dengan peperiksaan Sijil Penilaian Menengah (SPM). Aku ingat lagi bahawa beliau telah menghantarkan mesej pada pagi peperiksaan itu bermula. Beliau yang dalam keadaan sebak itu, telah meminta aku mendoakannya supaya dapat menghadapi peperiksaan itu dengan baik. Lalu aku meletakkan harapan dan keyakinan kepada beliau yang beliau mampu melakukannya.

Setelah beberapa minggu selepas PMR tamat, tiba masanya untuk aku pula menghadapi SPM. Aku juga meminta beliau sentiasa mendoakan aku agar kejayaan menunggu aku di hadapan sana. Beliau juga turut meletakkan harapan untuk kejayaan aku. Namun semua itu telah berlalu pergi bak air yang mengalir di sungai.

Lama-kelamaan hubungan kami mulai renggan. Aku dapat merasainya kerana aku telah berfikir bahawa aku dah takkan jumpanya lagi dan jika jumpa pun pasti jarang kerana aku dah tiada di sekelilingnya pada hari-hari yang mendatang. Dalam keadaan gelisah itu, aku cuba mesej dengan beliau seolah-olah perkara itu aku tidak merasai apa-apa. Dan dari saat itu, langkah demi langkah beliau telah menjarakkan diri beliau dari aku sedangkan aku masih tetap tidak berganjak dari kedudukan aku seperti yang sebelum ini.

Berbekalkan prisip dan semangat dalam diri ini, tidak terluar dari mulut aku sedikit pun kata-kata seperti aku marah , putus asa, kecewa, dan lain-lain lagi pada beliau. Pada mulanya aku ingin merahsiakan cerita ini daripada pengetahuan sesiapa. Namun aku berfikir jika aku menyimpan di dalam diri, lama - kelamaan ia akan busuk dan memberi kesan dalam hidup aku. Apa gunanya ada sahabat - sahabat kalau kita tidak menceritakan masalah kita dengan mereka untuk kita luahkannya. Maka aku bercerita tentang hal ini kepada DUA orang sahabat yang rapat (sehingga entri ini ditulis) dengan aku, seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki itu aku mesra dengan panggilan A*** dan sahabat perempuan aku mesra dengan panggilan T***. Dan kini aku membawa diri aku dengan cara aku, dan beliau membawa diri beliau dengan cara beliau.
Aku tidaklah menceritakan tentang hal beliau tetapi aku menceritakan tentang hubungan kami.

Tujuan aku menulis melalui penulisan hanya untuk kenangan diri aku. Aku juga boleh menjadikan kisah hidup aku ini sebagai kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Selain itu, supaya insan - insan dan sahabat-sahabat aku yang membacanya jadikan kisah sebagai iktibar. Semua manusia ada perasaan, betul? Tipulah kalau nak katakan aku tak rasa apa-apa bila jadi macam ini. Aku tentang perasaan memang aku jaga. Sebab itulah sepangjang kami c***** tak pernah sekali aku cari pasal yang boleh menyebabkan kami bergaduh.

Namun beliau pernah melakukannya tetapi aku menggunakan segala kemahiran dan kekuatan mental yang aku ada untuk mengawal situasi genting tersebut. Alhamdulillah, pergeseran yang berlaku hanyalah sementara dan tidak menjadi besar. Jika beliau bersalah dengan aku, aku takkan sukarela untuk minta maaf kepada beliau. Sebaliknya jika aku ada membuatkan beliau terguris hati dengan segera aku pergi mohon maaf kepadanya. Aku bukanlah orang yang keras kepala seolah - olah aku tidak pernah bersalah dan aku adalah orang yang senang memaafkan sesiapa. Untuk memaafkan seseorang sememangnya mudah tetapi kesalahan yang berlaku tetap menjadi ingatan sampai bila-bila kerana diri kita sendiri yang merasa bebannya.

Kepada SDN atau L**, segala apa yang L** telah ceritakan tentang diri L** dan family L** kat N** untuk simpanan rahsia, N** tetap akan simpan ia sebagai rahsia kerana N** berpegang pada janji. N** tidak akan mengkhianati janji yang telah N** lafazkan. Insyaallah selagi hayat di kandung segala rahsia itu akan tetap disimpan. Bak kata pepatah, biar pecah di perut jangan pecah di mulut.

Dengan itu, aku paparkan juga lirik nyanyian SCREEN yang bertajuk ' Orang Yang Ku Sayang-sayang' . Sila teliti dan hayatilah liriknya.


SCREEN - ORANG YANG KU SAYANG - SAYANG

Selamat tinggal sayangku
semoga engkau bahagia
bersama kekasih baru
dan biarlah aku membawa diri...

Walaupun berat hatiku
sewaktu melepaskanmu
tetapi apa dayaku
antara kita dah tak sehaluan...

Ada kalanya aku termenung
mengenang sikapmu
pandainya engkau mengukir janji
lalu kau memungkiri...

Sepiku rasa perjalananku
penuh duri rindu
sehingga fikiranku
tak menentu...

Cintaku melayang-layang
wajahmu terbayang-bayang
orang yang ku sayang-sayang
kini dah disambar orang...

Pedih hatiku
tidak terkata oh bisanya...

Selamat tinggal wahai sayangku
terima kasih kerana engkau
sanggup melukakan
hatiku ini...

(ulang)

Ada kalanya aku termenung
mengenang sikapmu
pandainya engkau mengukir janji
lalu kau memungkiri...

Sepiku rasa perjalananku
penuh duri rindu
sehingga fikiranku
tak menentu...

Cintaku melayang-layang
wajahmu terbayang-bayang
orang yang ku sayang-sayang
kini dah disambar orang...

Pedih hatiku
tidak terkata oh bisanya...

Selamat tinggal wahai sayangku
terima kasih kerana engkau
sanggup melukakan
hatiku ini...

Walaupun berat hatiku
sewaktu melepaskanmu
tetapi apa dayaku
antara kita dah tak sehaluan...

Moga dikau bahagia (3X)

.: Kalau nak feeling lebih dengar dengan irama muziknya sekali.

Untuk perhatian umum - entri ini aku mengarang sehingga memakan masa sebulan lebih. Dan Alhamdulillah akhirnya ia siap untuk menjadi penghayatan kepada anda semua. Insyaalah.

No comments:

Post a Comment