10 April 2011

Mohon Maaf Semua...

Fuhh. Bosan giler kott aku sekarang ni. Ramai member yang balik. Aduhh. Sekarang ni dalam bilik aku sorang je tapi ni lah mase yang sesuai pon aku nak menaip untuk entri aku.

Kenapa sekarang ni aku rasa macam dah lemah giler semangat aku? Aku rasa macam dah takde ape je sekarang. Nak buat benda ni tak boleh, nak buat benda tu tak boleh. Entah lahh. Macam-macam kott perkara yang menghalang. Aku lebih mahu menjaga perasaan orang kann. Kebanyakkan orang yang rapat dengan aku mesti cakap, “ko ni selalu nak jaga hati dan perasaan orang tapi ko sendiri yang terseksa”. Hmm, apa boleh buat kann kawan? Aku rasa lebih baik aku jaga hati dan perasaan orang daripada aku menjaga hati dan perasaan sendiri. Tapi sejujurnya, memang sakit tanggung semua tu. Orang mana tahu kann? Diri sendiri yang merasanya. Kadang-kadang meleleh gak air mata ni bila fikir orang buat kita, sedangkan kita punyalah jaga dorang.

takpe nas… kuatkan semangat ko… mungkin itu ujian buat ko… ko tak tahu Allah ada buat yang lain untuk ko kat akhirat nanti ke… kita mana tahu kan… sabar je laa… dunia ni bukan kekal pun… akhirat sana yang kekal…

Hmm, memang laa bila dengar macam tu rasa lega… tapi sekejap je. Sebab bila buat sesuatu mesti teringat macam-macam, terbayang macam-macam. Aduhh. Seriously, sakitt. Sebenarnya sejak belakangan ini pun, mood aku nak makan bukan ada pun. Tak lapar langsung. Tapi disebabkan selalu ingat pesan mama, jangan tinggal makan setiap waktu tu yang gagahkan gak makan setiap pagi, tengahari, malam. Kalau ikut hati memang taknak makan pun.

Sekarang ni pun aku dapat rasakan perubahan sikap aku yang semakin lalai dan leka. Aku terkadang tersentak gak bila fikir balik. Aku boleh lakukan sambil lewa sahaja perkara tersebut sedangkan ia satu arahan. Hmm. Apa sebab haa?? Ya Allah, aku takut. Takut sangat. Kuatkanlah semangat aku semula Ya Allah. Pimpinlah hati aku ni agar tidak hanyut selamanya ke lembah yang tidak berguna.

Exam pun dah dekat, tinggal seminggu je lagi tapi persediaan apa pun tak buat. Risau juga rasanya. Risau persediaan itu tak dapat dilakukan sebelum exam nanti. Mana boleh kita buat saat akhirkan?

kalau ko tu genius takpe nas.. esok paper malam ni study pon boleh kann.. tapi kau tu bodoh.. tak pandai macam kawan-kawan dan sahabat-sahabat kau yang lain tu.. sedar-sedar laa sikit nas woiii…

Bukan tak sedar kan? Tapi kadang-kadang kita nak belajar dengan orang, orang taknak. Apa boleh buat kann. Aku ni bukann jenis suka memberontak bila apa yang aku nak tak dapat. Tu laa boleh makan hati tu. Kita ni tak pandai, nak belajar dengan orang sebab boleh berkongsi ilmu.. tapi kalau orang sendiri dah tolak kita, kita nak buat apa kann. Sedih giler ni wehh. Macam laa aku ni tak berguna sangat. Takpa-takpa. Allah lebih mengetahui.

Kadang-kadang kita tengok okay je, tapi bila time kita. Hmm. Hampeh laaa. Orang je laa yang bagus, kita ni dah macam sampah. Kalau ada yang lebih rendah martabat daripada sampah, haa tu laa kita. Entahlahh. Tak faham juga rasanya.

takpa nas, ingat!!! lumrah alam. yang buat akan kena balik. mungkin hari ini hari mereka, tapi bukan selamanya hari mereka. mereka nak lari ke mana nas? kita semua ni Allah yang kawal. kalau ko buat orang, nanti ko gak yang kena. tak kena kat dunia, ko kena kat akhirat nas. Allah Maha Adil. tapi kalau kita tak buat orang, sedangkan kita kena… itu ujian Allah untuk ko.. ko perlu sabar je.

Jadi di kesempatan ini, kepada semua pembaca samada yang mengenali aku mahupun tidak. Aku ingin mohon maaf andai ada sebarang kesalahan aku dalam berbicara ini.
Kepada kawan-kawan dan sahabat-sahabatku yang amat disayangi. Aku dengan rendah diri minta maaf dari korang, batin dan zahir… jasmani dan rohani… dari hujung rambut hingga hujung kaki. Aku tahu aku mesti ada salah dengan korang kann?? So aku nak mohon maaf sangat. Aku manusia yang lemah sering kali melakukan kesalahan. Mungkin juga aku ada mengata korang tanpa korang ketahui. Mungkin ada sebarang hutang aku pada korang tolong ingatkan aku secepat mungkin. Mana-mana yang memang korang belanja aku tu, mohon dihalalkan segalanya. Mohon dihalalkan juga semua ilmu yang kau beri dan berkongsi dengan aku. Aku tahu aku selalu buat orang. Jadi aku mesti banyak salah dengan korang. Aku pun maafkan korang andai korang ada salah dengan aku. Tapi korang takde salah dengan aku kott.

Aku nak pesan korang,

Andai korang nampak aku macam dah tak macam manusia, tolong tegur aku.. tolong nasihat aku…
Kalau korang nampak aku sombong semacam, tolong tegur aku.. tolong nasihat aku...
Kalau aku dah berubah menjadi lebih teruk daripada sekarang, tolong tegur aku.. tolong nasihat aku…
Kalau aku marah korang tak tentu pasal, tolong tegur aku.. tolong nasihat aku…

Aku amat mengalukan teguran dan nasihat daripada korang. Tolong doakan aku, tolong doakan kejayaan aku. Tolong doakan supaya Allah menguatkan semangat aku untuk menempuhi hari-hari mendatang. Kita sama-sama berdoa agar kejayaan yang menunggu kita. Walau apa pun terjadi, kita tetap sahabat, kita tetap kawan.

Sahabat-sahabatku tersayang, walau apa terjadi kita tetap rapat taw. Biar pun sering bergaduh, tapi biarlah ia mematangkan kita. Merekalah tempat aku berkongsi cerita. Kalau ada sebarang masalah merekalah tempat aku kongsikan.

Kat rumah sana, mereka yang rapat dengan aku hanya beberapa kerat je.  Tapi hubungan yang terjalin tu tetap dipelihara. Mereka di sana ialah ayie, syamin, fariz, iwan, tira, eka, ecah, lea, piqa. Yang perempuan ni sekarang memang jarang sangat contact. Biasa lahh masing-masing dengan haluan masing-masing. Masing-masing ada ‘rumah tangga’ masing-masing. Yang lelaki pun dah jarang contact sekarang. Tapi takde masalah sebab kalau balik tu boleh je nak jumpa, cuma sempat ke tak sempat nak jumpa. Iwan tu memang dah jarang jumpa laa, dia belajar kat Mesir.

Kat sini plak yang aku rapat dengan alip, azri, faizah, niza, jehan, fatimah. Mereka ni pun apa-apa cerita suka duka semua aku kongsi dengan dorang. Kalau ada masalah ke dorang laa tempat aku ceritakan semuanya. Yang lain okay gak cuma mereka ni lebih kepada aku senang berkongsi cerita.

Awak, saya pun nak minta maaf dengan awak eyy. maklumlah kan, kita ni selalu sangat ada yang tak kena. mintak halalkan segala makan minum dan ilmu andai ada. andai ada yang tak kena, cakap je laa kan. asal suka sangat sorok-sorok. walau apapun, saya tetap doakan kejayaan untuk awak. mungkin terlalu banyak perkara yang mahu saya perkatakan pada awak, tapi tak sesuai ruangan ini di saat ini saya tulis. memang terlalu banyak sangat. sekali lagi mohon maaf ye awak. yang penting apa pun terjadi, kita tetap sahabat. 

Sahabat-sahabat aku ni semua aku dah anggap mereka sebagian daripada family aku. Kalau mereka ada apa-apa masalah mesti mereka yang aku dahulukan. Dengan merekalah aku bergelak tawa, kadang-kadang sampai tak ingat dunia. Hahahaha. Anyway, aku sekali lagi nak mohon maaf daripada korang semua. Tolong doakan aku, tolong doakan kejayaan aku.

Untuk keluarga aku semua, abah.. mama.. dan adikberadik yang lain, faizz pun mohon maaf. Tolong doakan faizz berjaya. Sayang korang semua. Abah dan mama.. halalkan makan minum dan segalanya untuk faizz. Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa, jadi abah dan mama redha laa segala apa yang mama dan abah dah lakukan untuk faizz. Berkat kan lahh segalanya yang mama dan abah dah buat untuk faizz. Di saat ini tiada insan yang lebih disayangi selain abah, mama, dan adikberadik yang lain.

Aku nak bersih dengan semua orang. Taknak simpan dendam. Taknak simpan apa-apa yang tak puas hati.

Akhir kata, SETIAP MANUSIA INGIN BERJAYA…..

No comments:

Post a Comment