30 April 2011

Kegagalan Menghampiriku

Hari ini merupakan hari yang terakhir dalam bulan April. Esok masuk bulan baru dah.. sekejap je masa berlalu kann. Jadi aku nak update entri aku ni sebelum masuk bulan baru. Banyak benda nak aku tulis, tapi tak tahu yang mana penting.

Sedih laa. Aku dapat rasakan aku tak boleh dapat yang terbaik untuk kali ini. Apa yang aku dapat simpulkan tentang semua paper yang telah aku lalui... semuanya aku tak dapat buat dengan baik. Entah lahh. Mungkin banyak benda yang aku nak belajar dari orang, orang taknak... orang taknak kongsi. Apa yang menjadi penghalangnya. Aku pun tak faham. Kadang-kadang kita cuba study ikut cara mereka, tapi tak dapat... tak boleh. Sehinggakan disebabkan faktor sekeliling semuanya macam itu, aku dengan hati yang t****** bawak diri sorang, belajar sendiri, faham sendiri, buat sendiri.

Jadi apa yang orang dah faham, orang yang dah boleh buat... tak dapat nak tolong diri aku nih. Mereka mahu dengan cara mereka. Kadang-kadang ada laa minta bantuan mereka tetapi kebanyakkannya aku lakukan sendirian. Kita tak macam orang, orang pandai.. kita tak. Orang cerdik.. kita tak. Orang bijak.. kita tak.

Tapi apa laa salahnya orang yang pandai, cerdik, bijak ni bantu orang yang kurang daripada dorang. Kenapa perlu kedekut? Kenapa perlu mengelat? Kenapa perlu beri pelbagai alasan?
Apa salahnya kalau apa yang mereka tahu, mereka ajar mereka kongsi bersama-sama kita yang tak pandai ni. Kita bukan minta ajarkan semuanya. Kita hanya minta ajarkan apa yang mereka tahu je? Bukan susahkan?

Takkan mereka tiada sedikit perasaan mahu tolong? Tapi kalau itulah yang mereka mahukan. Kita boleh buat apa kan? Kita cuma mampu masuk dewan periksa jawab sepatah dua perkataan je. Yang lain tak buat. Sebab memang kita tak tahu kan? Takpe laa.

Kita sama-sama tunggu keputusannya nanti. Memang teruk aku dapat. Jangan rasa ada yang rasa bersalah pula bila tengok keputusan nanti. Kita dah buat sehabis mampu. Tak terdaya rasa bila melalui situasi seperti itu. Kadang-kadang rasa boleh menangis. Tapi kemuncaknya sewaktu paper structure lahh. Berkali-kali permintaan tidak diperoleh. Terpaku aku semasa menjawab paper itu.

Mungkin akan ada orang ketawa riang apabila melihat aku gagal nanti. Kalau aku pandai, dah lama aku tolong ajar fahamkan orang. Sebab bagi aku ilmu ni sangat fleksibel. Kita ajar orang, kita kongsi dengan orang, ia akan makin bertambah. Ilmu itu akan bertambah berkat.

Sehubungan dengan itu, aku mahu catatkan juga di ruangan ini untuk saat ini. Untuk paper services, terang-terang aku cakap.. aku pun tak boleh buat dengan baik walaupun 'benda itu' datang dari aku. Aku yakin sahabat-sahabat dan kawan-kawan yang lain akan dapat keputusan yang lebih baik daripada diri aku ni. Tapi aku cukup puas hati dapat menolong semua. Ada orang cakap, " kenapa nak bagi member lain, biar kita-kita je laa yang tahu ". Yaa, memang boleh. Tapi aku tak boleh buat seperti itu. Sebab aku lebih memandang untuk menolong orang, meringankan beban orang. Itukan lebih baik? Buat apa kita makan seorang sedangkan member sendiri tak dapat buat yang terbaik?

Sebab itu lahh aku tak pulun habis-habis kat services ni, sebab aku nak biar dorg yang dapat perform... bukan aku. Tapi kesudahannya?

Sama-samalah kita nantikan keputusan nanti. Aku yakin dorang semua akan melepasi dengan jayanya... dan aku? Sangkut. Tika itu lahh akan ada insan yang gembira melihat aku.

No comments:

Post a Comment