22 May 2010

Kawan Lama

Semalam lebih kurang dalam pukul 4 petang , dapat
msg dari kawan lama.. kteorg berkawan sejak dari darjah 4
kott kalau tak salah ar.. tapi lepas darjah 6 berpisah dan
berjumpa kembali mase form 2 sbb dye masok skola yg same..
lepas tu sebelum form 4 dye dah keluar dari skola tu sbb ade masalah..

pada mulanya rasa malas ar nak jumpe dye sbb fikir dgn perangai
dye tu.. tapi , fikir balik ish takkan laa sbb perangai dye aku
mesti jauhkan diri dari dye.. maybe dye ade masalah atau ade bnde
yg dye nak bg tau.. so aku berubah hati dan msg dgn dye bleh jmpe aku free..

sampai kat restoran yg telah aku ditetapkan , tgk2 dye dah
sampai.. mcm tak sabar je dye nak jmpe aku.. hahaha..
tgk still hensem tapi
size badan same mcm dulu tak besar-besar..

dalam mase 2 jam tu , tak henti-henti cerita kisah dye.. memang aku simpati
dgn kehidupan dye.. sbg sorg abang sulung mempunyai 4 adik yg masih sekolah lagi , dgn sikap bapak dye yg tak beri nafkah , dgn sikap ibunya yg lupa akan tanggungjawab.. hmm.. ntah lah.. mcm2 lagi lah , dye plak yg sara adik-adik dye dan ibunya gak.. gile pelik seorg anak sara ibunya kerana sikap ibunya yg malas bekerja..

tapi kehidupannya mmg dlm kegelapan.. aku dapat rasakan dye MUNGKIN dah tersedar dan ingin berubah.. dye ckp " nas , bnde jahat apa yg kat dunia ni aku tak pernah buat? semua pernah cuma bunuh org je belum itu pon pernah hampir-hampir.. "
time tu bergedup jantung aku dgr dye ckp mcm tu.. aku takot ade mata-mata yg sedang memandang ke arah meja aku lepak tu.. takot aku disyaki plak bersubahat.. tapi aku cuba utk bertenang dan alhamdulillah tak ada ape-ape yg berlaku..

tapi aku respect kau walaupon kau ckp sume bnde jahat kau pernah buat , kau tetap ambk berat tentang adik-adik kau.. dye sorg abang yg bertanggungjawablah.. dan isnin ni dye akan start bekerja dan gaji dye pon agak ar.. dan dye cakap kalau dye dah bnyk dwet dye nak bwk adik-adik dye dok dgn dye kat umah yg skrg dye diami.. dye dudok berhampiran dgn area sini..

selain tu , dye cerita pasal peristiwa kat skola rendah dan skola menengah.. dan yg aku paling ingt aku pernah gadoh dgn dye mase kteorg darjah 5.. pasal ape aku pon lupe.. tapi kalau dye mengamok habis ar semua , tula perangai dye tu terbawa-bawa smpai skrg.. kes pukul org takyah ckp ar.. TERLALU bnyk..

dye sbnrnye tgh belajar tapi disebabkan mslh hidup dye , dye berhenti dan cari keje utk sara adik-adiknya.. sume mmbe lame dye tanye khabar.. dan mase pertemuan aku dgn dye tu aku nak ajak mmbe2 lame , tp aku fikir mst dorg sume taknak sbb pandang serong kat dye.. aku pon kekadang pelik ade manusia mcm ni , kalau org tu jahat mane pon tp kalau dye nak jmpe ape salahnye dan dye juga pernah bergelar kawan suatu tika dulu.. asal kita plak nak hukum dye mcm tu? cube bayangkan kita berada di tempat dye dan kita nak jmpe kawan-kawan lame sbb nak lupakan sementara masalah yg selama ini ditanggung.. tetibe kawan plak taknak jmpe.. lg ar stress dohh..

naseb baek ar aku takde perasaan mcm tu , dan aku pon mmg tak bleyh tgk mmbe dlm kesusahan.. kata-kata akhir dye " takpe ar nas , dorg bwat aku mcm ni.. nnt bile aku kaya aku nak tgk reaksi dorg plak mcm mane kat aku.. bukan niat aku nak balas dendam ar.. aku takkan lupe asal-usul aku "

dalam pukul 5.50 tu aku ckp dgn dye aku nak balik sbb nak maen bola.. haha.. pastu aku ajak dye dtg ari minggu kalau free sbb mmbe lg ramai ari mggu kat pdg.. dye ckp tgk dlu la mcm mane.. sebelum berpisah tu kata-kata yg dye tinggalkan
" nas, beruntung dpt mmbe mcm kau.. aku tak tau klau dgn kau pon ada org nak dengki.. kau lah mmbe yg terbaek pernah aku jmpe "

kau org yg ke brape tah ckp aku mcm tu.. sbb sebelum ni pon ramai yg ckp mcm tu.. aku harap aku akan kekal dgn perangai aku ni.. aku akan doakan kau supaya kau berjaya dalam hidup dan sentiasa kawallah perasaan kau tu..

No comments:

Post a Comment