25 May 2010

Pengorbanan

Petang tadi dalam pukul 3 keluar g bwk adik beli buku.. hmm.. ikotkan je la kehendak dye.. so bwk laa dye.. bleyh dye ckp nak g The Store? pegh!!! gile ape.. aku plak ade bwat temujanji pukul 3.30 tu.. dlm mase yg skjp aku fikir berkali-kali nak g ke tak.. tp aku terfikir yg dye ade exam esk.. so aku ckp dgn dye g dekat-dekat suda.. kau tu exam esk.. so dye ikotlah kata abang dye ni.. hahaha..

sampai rumah dlm 3.25 terus ke rumah ayie.. call fon tak angkat , call rumah tak angkat.. berasap gak ar!! pastu try lg baru dye angkat.. yg paling tensyen kau bleyh ckp " ade ape? " sikit pnye angin aku.. baru bgn tido rupenye.. tapi naseb baek dye siap cpt.. tah mandi kerbau ke hape aku tak tau.. haha..

tgk-tgk sampai kat dorg pukul 3:59minit:99detik.. pegh!! JANJI MELAYU!!!!!!!! dorg masuk krete je terus kteorg kene SEJEBIK!!! dorg ckp " 3.30? " haha.. tak mampu aku nak menjawabnya sebab aku org Melayu.. tp hakikatnya aku benci kalau ade org janji mcm ni.. tapi tadi nak bwat mcm mne.. bukan aku yg lambat.. haha..

kteorg terus gerak g NPNG.. nak tgk harga sbb mengikut kata nak maen netball so kene laa g survey dulu.. kalau tak tetibe sampai situ maen tgk-tgk harga rm2000!!! mmg jalan kaki laa sume balik sbb kne gadai sume transport.. haha.. mustahel-mustahel.. harga tgk bleyh ar.. ikot kata dorg player sume 14 org.. entah betul ke tak aku pon tak tau.. biase ar aku buta netball.. tapi aku suka BERMAEN!! bersukan laa maksud aku.. korg ni OTAK KUNING!! haha.. aku otak biru..

pastu kteorg call ar bos-bos kteorg.. sume tak angkat!! aku no comment.. aku malaz nak ckp pape.. korg bwat laa andaian sendiri.. maybe dorg terbongkang? sbb tadi hujan.. maybe dorg silent? maybe dorg keluar tak bwk fon? aku bukan ape.. pernah ke aku call saje-saje? aku call mst ade bnde yg penting nak habaq!! sedangkan mmbe laki pon aku tak pernah call saje-saje.. sume yg mustahak belaka.. setakat msg dgn mmbe laki saje-saje ade ar.. especially AYIE.. sentiasa berlawan LOYA BURUK.. hahahaha.. so kteorg rungsing sementara dan bwat keputusan balik je..

balik tu ajak dorg makan.. sorg taknak , sorg ckp diet.. so aku terus g McD , MAKAN!! ape yg segan nye.. orang nak belanje , makan sudaa.. mcm-mcm dorg cerita.. tp yg jd PERSOALAN di benak aku soal PENGORBANAN.. lea ckp parent dye suro dye bwat semua keje-keje rumah mase adik dye pmr.. dan kini dye spm dye gak kene bwat bnde-bnde tu.. kesian dohh bile dgr.. bnde tu mmg realiti sbb aku gak pernah lalui situasi mcm tu.. tp smpai 2 bulan? ish , bahaya tu tp bg aku ar.. sape yg takde kat situ tak tau ar ape yg 2 bulan , kteorg yg ade je tau.. bnde ni tak bleyh dipaparkan pada khalayak , dan ia akan disimpan sbg Akta Rahsia.. hahaha.. konon!!

ape yg bleyh aku pesan pada semua (umumnye) dan pada lea (khususnye)-tu pon klau lea bace.. 2 bulan sudah TERLALU lame.. ia tetap darah daging kite sampai bile-bile.. pepatah Melayu ckp ' bagai air dicincang takkan terputus '.. so cube fikir balik adakah betul tindakan yg telah kite lakukan.. dan kalau bleyh sebelum tdo sentiase setiap hari maafkan segala kesalahan org laen walau hakikatnye mmg tak bleyh dan cube ikhlaskan semua perbuatan yg kite lakukan sejak bgn tdo setiap hari smpai lah nak tdo utk hari tu gak.. bkn ape mungkin kite belum tentu bgn semula utk esk hari.. so pham-pham je lah.. tak dinafikan lea skrg dlm delima peranan dan tanggungjawab.. lagi-lagi anak sulong mmg besar tanggungjawab yg perlu pikul.. sume parent konfem mengharapkan anak sulong yg buat bnde-bnde tu sume tanpa menyuruhkan adik-adik yg laen tlg.. tp lea jgnlah bwat keje-keje berat tu setiap hari.. mmg saket ar setiap hari nak bwat.. bwat simple-simple sudaa..
*jd penceramah sementara la pulakk.. haha..

tp aku mmg suka bg dorongan dan panduan utk kite sama-same enjoy hidup ni.. dan aku pon suke klau org tegur dan bg peringatan tntg tindak-tanduk yg aku buat.. bukan enjoy sampai tak ingt YANG MAHA BESAR laa.. maksud aku kite sng , org laen lg sng dgn kite.. tp mmbe-mmbe yg kenal sgt aku mmg ckp jd mcm aku , diri sendiri akan saket.. dan aku AKUI bnde tu , sbb kite sibuk nak jage hati org tp dlm mase yg same kite yg terseksa sebenarnye..

macam ni lah aku bg perumpamaan :
org nak sesuatu dari kau , sebenarnye kau tak mampu nak lakukan tp kau tetap lakukan sesuatu utk menjage hatinya.. bile kau da tlg org tu , org tu sndri lupe ape yg kau telah tunaikan hajatnye.. pastu bile tibe kau plak perlukan bantuan , org tu langsung tak tunjukkan simpati apatah lg utk tlg kau.. tp kau tetap berusaha sndri utk menyelesaikan sndri masalah yg sedang kau hadapi tanpa mengungkitnya..
*fikir-fikirkan lah dan selamat beramal.. haha..

mmg saket klau mcm ni , sbb kite telan pahet org tp kite cube lemparkan kemanisan melalui wajah sndri.. so ade mase aku mmg betul-betul ceria dan ade kala aku ketawa dlm tangisan.. haha.. rambut same hitam , hati laen-laen.. tp satu kepuasan klau dpt tlg org sbb aku percaya akan balasan Allah.. cume lambat atau cepat itu keje Dia.. kite sbg manusia perlu saling bantu-membantu supaya tiada golongan DITINDAS dan tiada golongan MENINDAS.. biarlah kite duduk sama rendah berdiri sama tinggi..

sampai kat sini je lah aku BERMONOLOG.. org laen tgh membuta , aku bermonolog.. tp puas dohh dpt luahkan kat blog mcm ni.. sbb ble kte da lame lupe peristiwa-peristiwa lps dan kte tgk hasil penulisan dlm blog kte.. akan kembalikan semula memori-memori dulu.. jadi marilah kte berBLOG ramai-ramai.. ikot kate ayie tadi ptg mase lepak tu , 80% yg berblog ni perempuan.. so.............

No comments:

Post a Comment