16 February 2011

Egokah Aku?

Bismillahir-rahman-nirrahim…

Allahumma solli alaa saidina Muhammadi salaallahu alaihi wasalam.. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi kita, Muhammad S.A.W…

Lebih kurang 11 hari ruangan Pengembara Ilmu ini sunyi tanpa bicara, sunyi tanpa kata-kata, sunyi tanpa peringatan. Perjalananku dalam perjuangan ini masih belum selesai dan tiada istilah berakhirnya sebuah perjuangan dalam kamus hidupku KECUALI dengan kuasa Allah Yang Maha Esa yang mahu menjemputku.

Sudah 9 hari berlalu… Mungkin awak tak rasa bersalah langsung kott kan? Mungkin awak rasakan apa yang telah awak lakukan itu suatu perkara biasa. Tapi bagi saya itu bukan perkara biasa, dan sehingga sekarang masih segar lagi dalam ingatan apa yang telah awak lakukan ahad lepas (6 Feb) walaupun benda tu nampak macam remeh tapi kesannya….. Perlu ke buat macam tu?

Saya taknak salahkan awak langsung. Saya tak cakap pun awak bersalah. Tapi awak cubalah renungkan dan ingat balik apa yang telah awak lakukan itu. Saya kalau bersalah dengan awak dah lama saya mohon maaf dari awak. Tapi saya tak rasa dalam hal itu saya yang salah. Saya mendiamkan diri sebab nak tengok apa yang awak buat selepas kejadian itu. Tapi awak macam tak bersalah langsung kan. Sabtu lepas (12 Feb) awak ada msg… saya pun reply kan. Tapi seolah-olah msg tersebut hanya sekadar sapaan semata-mata.

Hmm, dalam sesuatu hal kalau aku yang bersalah pasti aku akan minta maaf kat orang tu. Tak pernah aku mengelak atau melarikan diri dari situasi tersebut. Tinggi mana pun ego aku, tapi bila aku salah dengan orang mesti aku akan mohon maaf darinya. Tak kiralah dye tu lelaki ke perempuan ke besar ke kecil ke. Mana ada orang akan berubah tanpa sebab kan? Kalau aku, nampak sorang member ni tiba-tiba berubah sikap dengan aku… mesti aku akan ingat balik apa yang aku ade buat kat dye. Takkan laa kita tak boleh jumpa apa salah kita kat orang kan? Lagi satu kalau hati aku tiba-tiba je rasa bersalah dengan orang pun aku akan mohon maaf dengan orang tu. Ye laa. Kita mana tahu kan? Selalunya rasa hati betul. Orang cakap… takut kerana salah, berani kerana benar. Biar pun pahit untuk mengaku kesalahan tetapi di situlah ada kemanisannya.

Awak. Mungkin awak nampak saya macam biasa kan? Mungkin awak rasa saya mendiamkan diri suka-suka tanpa sebab kan? Tapi saya tetap jadi professional supaya orang tak nampak perubahan ini melalui air muka ini.

No comments:

Post a Comment