24 February 2011

In Islam We Trust

Allah meletakkan Islam sebagai pengatur segalanya bagi kehidupan kita. Islam menawarkan kedamaian dan mengajarkan kedamaian pada dunia. Islam telah mengatur hubungan dalam bertetangga, kepada orang lain yang dikenal mahupun tidak di kenali, kepada lelaki dan perempuan, hubungan yang tua dan muda, pemberi kerja dan pekerja, untuk yang kaya dan miskin, untuk negara besar dan kecil, bagi masyarakat antarabangsa(international) mahupun nasional, dan lebih dari itu Islam membuat hubungan yang pasti dan meyakinkan hubungaan kita dengan Sang Pencipta.

Islam menyatakan bahawa Pencipta alam semesta ini adalah Tuhan yakni Allah SWT yang hidup dan Dia menyatakan diri-Nya kepada makhluk-Nya pada zaman ini dengan cara yang sama sebagaimana Dia telah menyatakan diri-Nya di masa lalu. Pernyataan ini dapat diuji dengan dua cara. Allah Swt memanifestasikan tanda-tanda-Nya secara langsung kepada orang yang mencari diri-Nya, atau orang yang mencari-Nya mungkin dapat mempercayai Allah SWT dengan mempelajari kehidupan seseorang, dimana Allah SWT telah menyatakan diri-Nya kepadanya.

Firman Allah Ta’ala, maksudnya: "Sesungguhnya agama [1] yang diredhai Allah ialah Islam [2] ..." (Ayat 19, Surah Ali Imran).

"Sesiapa yang menurut jalan yang lain dari apa yang disyariatkan Allah sebagai agamanya, maka tidak sekali-kali akan diterima daripadanya .." (Ayat 85, Surah Ali Imran).

(1) Agama: Ialah undang-undang dan cara hidup yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. untukmanusia mendapat - dengan sebabnya - nikmat yang sebenar dan kebahagiaan yang kekal.

(2) Islam: Dipakai dengan erti:
Pertama - Mematuhi segala perkara yang disampaikan dan diterangkan oleh Rasulullah s.a.w., seperti yang tersebut pada Ayat 19, surah Ali Imran.
Kedua - Hukum-hukum syarak dan keterangan-keterangan yang disampaikan olehRasulullah s.a.w., seperti yang tersebut pada Ayat 85, Surah Ali Imran.
Ketiga - Agama yang dibawa dan disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Seperti yang tersebut pada Ayat 3, Surah Al-Maidah, yang maksudnya: "Dan aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu."

No comments:

Post a Comment