03 February 2011

Sekadar Pandangan

Pertama sekali aku nak cakap kat tira. ~Aku nak cerita pasal Mesir kat ruangan ini memang tak dapat laa. Banyak faktor kekangan kott menyebabkan aku tak dapat nak tulis kat sini. Faham-faham je laa kayh. Tapi kalau kau rajin kau tanya laa mak ayah kau, dengar berita, baca surat khabar, dengan kalau ada segmen yang membincangkan pasal ini kau dengar laa. Sory sangat tak dapat ceritakan.

Hmm. Perkara yang mahu aku perkatakan ini sebenarnya awal lagi aku nak tulis sebelum entri 'Bantulah Mereka Ya Allah', tapi disebabkan isu itu lebih penting dan isu itu isu global, ia menjadi keutamaan.

Mungkin ada setengah golongan sudah salah sangka dan tersalah anggap. Mereka ingat aku ini sepertimana yang mereka sangkakan. Mereka merasakan bahawa aku sudah berubah. Berubah apa? Sendiri mahu tahu laa.

Di sini aku ingin membetulkan semula apa yang telah mereka salah sangka. Ada juga aku dengar melalui angin-angin tentang perkara itu, tapi tidak perlu ia diperjelaskan. Sebenarnya sepertimana aku sebelum ini, seperti itulah aku ketika ini. Mungkin berubah benda lain, tetapi istilah tersebut langsung tidak pernah berubah.

Sepertimana yang mereka ketahui sikap dan perangai aku, aku bukan senang nak berubah tanpa ada perkara yang lebih kuat untuk merempuh pegangan hidup aku. Jika ada yang lebih kuat faktanya membidas pegangan aku itu baharulah aku berubah dan menerimanya.

Dan awak, sepertimana yang saya pernah katakan pada awak... perkara itu tetaplah sama dan buat masa ini ia belum lagi berubah. Mungkin awak tersalah anggap dan mungkin tersalah sangka. Tapi awak tahukan perangai saya macam mana.

Hmm, aku tak suka cakap tanpa bukti. Aku tak suka cakap tanpa fakta. Aku tak suka cakap tanpa hujah. Aku tak suka cakap secara melulu. Mungkin kadang-kala ada aku melakukan salah satunya tapi tidak sekerapnya aku lakukan. Sesuatu perkara yang aku pertahankan dapat terleraikan sekiranya anda ada semua perkara tersebut ; bukti, fakta, hujah.

Aku juga bukan suka jenis menipu. Itu pasal kalau ada orang tanya sesuatu pasti aku akan sampaikan setakat mana yang aku tahu. Tidak pernah menokok tambah. Jarang sekali berdolak dalih. Seboleh aku cakap betul-betul apa yang mereka mahu tahu dari aku. Tapi aku tak suka kalau aku tanya orang cakap sambil lewa. Ada masa boleh bergurau, bergurau laa. Tapi takkan setiap masa nak bergurau.

Cubalah jadi matang sikit. Makin lama umur makin meningkat. Takkan nak jadi macam budak hingusan lagi. Matang beb!!! Lagi satu aku memang suka sangat orang yang open minded. Sape yang kenal aku, tahu laa aku memang jenis ni. Cakap jenis cakap selamber. Kau nak terima, bagus. Kalau kau taknak terima, itu pasal kau. Kalau orang yang jenis kongsi maklumat lagi aku suka. Ceritalah pasal apa pun, mesti aku dengar.

Lagi satu, orang cakap aku ini jenis susah nak buat keputusan. Hmm. Betul ka? Entah. Itu orang cakap aku. Aku terima. Aku suka. Aku suka sangat kalau orang tegur aku. Tapi bagi aku, aku tak suka buat keputusan yang mana semua orang ikut apa yang aku putuskan. Nanti ada pula suara yang cakap belakang. Tu yang paling aku tak suka.

Itu sebab bila dalam komuniti yang ramai, bila suruh aku buat keputusan... mesti aku akan tanya semua orang. Kalau majoriti setuju, aku setuju. Kalau ramai tak setuju, aku tak setuju. Sebab bagi aku, aku suka bila dengar suara ramai, maknanya bukan buat keputusan sesuka hati. Anda pembaca semua setuju tak apa aku cakap? Kalau nak kita yang buat keputusan memang lebih baik tak payah ada ketua laa kan. Ketua ni cuma mengetuai sesuatu. Bukan buat keputusan yang melulu.

Tapi aku lebih selesa menjadi orang bawah-bawah. Biar orang tak nampak. Hakikatnya apabila berjayanya sesuatu itu, kita lah yang membawa perkara itu berjaya. Tapi yang pasti apabila berjaya, orang atas yang dapat nama. Padahal...... Takpa. Itu bukan menjadi buruan. Lagi pun aku suka bagi idea, apa pun situasi aku akan bagi pendapat. Kalau terima, guna pakai laa. Kalau tak terima takpa, tak kesah pun.

Selain itu, aku nak cakap pasal benda ni gak. Hmm, kalau orang tu aku dah meletakkan dye di posisi yang tertinggi pastu dye buat perangai. Aku tak kisah. Kau nak buat hal kau, kau buat arr. Aku pun taknak kacau hidup kau. Dan aku pun takkan memburuk-buruk kan kau. Sebab bagi aku, kita ingat jasa orang buat kat kita dan kita lupa perkara yang kita telah buat untuk orang. Itu macam best. Takda laa kita ni bermusuhan walaupun orang tu dah buat langsi kat kita kan.

Okayy laa, sampai sini saja laa nak diperkatakan. Sebenarnya nak tulis time tu. Nanti panjang berjelar orang baca pun pening. Dengan cerita banjir nya. Dengan kemelut kat Mesir nya. Itu pasal aku pisahkan entri itu dan aku tulis untuk entri kali ini.

Haa. Yang penting perkara ini tiada berkaitan dengan sesiapa taw. Ini sekadar pandangan aku yang sangat cetek ini.

P/S: tetiba iwan on9 laa plak. ni laa time aku nak tahu perkembangan dye. chalow2.

No comments:

Post a Comment