11 July 2010

Seminggu Sudah

Assalamualaikum semua, ini baru berpeluang untuk melayari internet untuk masa yang agak panjang. Sebelum ini hanya beberapa ketika sahaja, itu pun masa berada di library untuk cari bahan. Member-member pun bising masa aku update blog tu. Sebab itulah sekali tiga tajuk aku update sebab mungkin aku dah tak dapat peluang lagi untuk tempoh yang singkat memandangkan Piala Dunia sudah hampir sampai ke penghujungnya. Jadi, ketiga-tiga entri aku sebelum ini berkaitan dengan Piala Dunia semata-mata. Sekarang inilah baru berpeluang menulis tentang apa yang hendak diperkatakan.

Hurm. Sudah seminggu aku berada di sini. Walaupun baru seminggu aku dah rasakan macam sebulan. Pada hari Ahad (4Julai) yang lepas, lebih kurang pukul 10 lebih keluarga aku berangkat pulang selepas menghantar aku.Semalaman mereka bermalam di homestay yang berhampiran. Pada malam itu juga, perlawanan suku akhir antara Argentina dan Jerman. Adoii. 4-0 kena tibai. Malu giler aku, mesti ada kawan-kawan dan sahabat-sahabatku yang melompat riang melihat kekalahan pasukan pilihan utama aku ini. Lepas game tu je Ayie, Adek, Echah hantar msg. Adeyh! Aku da agak mesti dorang nak menganjing aku. Hahaha. Echah ckp “ apa komen pasal game tadi”, aku reply balik “memang macam sial dorg maen. defence hancur. barisan depan plak terlalu mengharapkan Messi”. Seperti ayat aku dalam entri yang bertajuk ‘Keajaiban Piala Dunia 2010’ tu, “ anak-anak buah Diego Maradona itu diperbudakkan oleh barisan muda Jerman yang dibarisi sebahagian besarnya pemain berusia di bawah 24 tahun ”. Tapi apa pun, pasukan pilihan kedua aku tetap ke final bertemu dengan Juara Euro 2008, Sepanyol. Haha! Dan pada hari yang sama parent aku hantar angah balik Segamat gak. Kesian giler tengok mama dan abah. Penat dohh dari utara pergi selatan pulak. Adoi. Sepanjang hari tu aku berdoa supaya Allah selamatkan perjalanan mereka dari lepas hantar aku sampailah dorang sampai rumah dari Segamat. Sayang dohh dorang.

Beralih ke cerita lain plak, pasal ROOMMATE. Inilah antara faktor yang aku merasakan seminggu bagaikan sebulan kerana ROKOK. Mana tak nye! Masa first sekali aku masuk bilik hantar barang, tengok bilik bersepah dan penuh asap rokok. Masa tu gak aku da mula panas. Jadi, masa parent aku tolong bawakkan barang hantar ke bilik aku tak bagi tau dorang parent aku nak naek dan aku pon tak bagi tau parent aku kat bilik dorang tengah hisap rokok. So masa parent aku masuk dorang masih lagi sedang merokok, dorang pun terkejut terus padam bara rokok tu. PUAS hati aku parent aku nampak dorang merokok. Hmm. Tu baru permulaan, tapi sekarang ini dah seminggu. Terseksa aku bhai. Pagi tengah hari, petang, malam tak habis-habis hidu asap rokok dorang. Kawan aku yang merokok ni sorang je tapi dye bawak member-member dye lepak kat bilik rokok sekali, tension giler dowh! Aku dengan roommate aku yang tak merokok ni yang terseksa. Aku sayang dengan stamina yang Allah anugerah kat aku. ASET MASA DEPAN aku kott. Ahah! Tapi aku akan berusaha untuk tegur dorang. Aku ada gak tahap kesabaran, tapi sampai tahap akan meletup gak ann. Secara zahirnya memang aku tak nampak apa manfaat merokok ni, yang aku nampak merokok ni memang membazir duit. Terasa kott duit dibakar begitu sahaja. TAPI kalau mercun aku tak rasa macam membazir sebab bakar mercun satu kepuasan kott, berbanding dengan merokok dapat sakit. Mercun? Hahahaha. Teringat zaman sekolah. Tu masa zaman jahiliah. Tu dari sudut pandangan aku ar, maybe kalau ada pembaca seorang perokok tak setuju dengan aku dan dorang kutuk lagi ada kott. Mesti dorang cakap tak macho ar tak merokok. Macam-macam lagilah orang boleh cakap tapi aku akan BERUSAHA untuk tidak merokok, takut-takut hati aku berubah plak. Kott dua bulan akan datang nanti jumpa kawan-kawan dan sahabat-sahabat, aku tengah merokok kan. So aku tak boleh janji pada diri, aku TAKKAN merokok tapi aku akan BERUSAHA untuk tidak merokok. Kalau nanti terjumpa aku merokok tegur-tegur laa.

Masa hari pertama kat sini, mood aku memang takde. Nak bersembang dengan kawan-kawan pon tak seronok. Teringat family semua dan kawan serta sahabat di sana. Bila solat mesti aku menangis masa doakan mereka semua. Jadi bila aku teringat dorang mesti aku terus berwudhu’ dan baca al-Quran, tenanglah hati ini. Tidur pun awal. Ni dah seminggu okay la sikit TAPI still teringatkan dorang. Hanya gambar-gambar mereka je la jadi pengubat rindu aku.

Ya Allah! Sebak pulak bila tulis pasal ni. Tapi sepanjang aku kat sini Ayie dengan Eka je la yang aku berbalas msg. Dgn eka pun sekejap je tapi dengan ayie setiap hari pagi, petang, malam, msg dengan dye. Haha. Apa lah khabaq dorang kan? Hmm. Harap-harap mereka semua sihat sentiasa. Maybe minggu depan aku balik rumah kott. Rindu arh. Dalam plan aku pun sebelum puasa ni aku target nak balik dua kali. Tapi ikut keadaan gak, aku harap sangat minggu depan takde apa-apa program. Ha! Cakap pasal mereka ni, teringat sahabat sorang aku ni.

IWAN! Esok 12 Julai. Happy Birtday wan. Semoga Allah panjangkan umur kau dan berkati sepanjang hidup kau. Bila lah kita nak jumpa kan? Aku rasa mesti kau dah makin tinggi. Nanti kalau balik Malaysia habaq awal-awal kat aku. Aku sanggup kalau puasa pun balik jumpa kau. Dengar cerita bulan 8 kau balik kan. Tengah puasa tuu. Apa pun aku harap jadi ar kau balik Malaysia nanti. InsyaAllah.

Okayy lah, dah panjang lebar aku tulis. Tantah ni pon dah bosan nak baca. Kalau ada masa nanti aku update lagi. Salam sayang aku untuk semua. Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment