18 May 2011

Fitnah


melihat dunia kini kian meruncing, aku terpanggil untuk menulis tentang apa yang aku nampak sekarang dalam perspektif ini. maknanya bukan secara menyeluruh tetapi dalam satu sudut sahaja yang melibatkan seluruh manusia. haa, faham ke tak faham?

sepertimana yang kita sendiri ketahui, fitnah adalah suatu perbuatan yang sangat berat sehinggakan ada pepatah mengatakan DOSA FITNAH LAGI BESAR DARIPADA DOSA MEMBUNUH. fitnah terhasil dari mana? lidah kann? ini pun sehinggakan wujud pepatah LIDAH MANUSIA LEBIH TAJAM DARIPADA MATA PEDANG. jadi kita nampak sekarang? andai kita fitnah orang ia bermula daripada lidah. daripada lidah tu laa yang menyampaikan ke telinga orang kedua. dan orang kedua pula melakukan perkara yang sama maka ia adalah perbuatan yang berulang kepada semua orang yang menyebarkannnya iaitu DENGAR DARIPADA TELINGA lalu menyebarkannya MENGGUNAKAN LIDAH kepada orang lain.

pernahkah kita membayangkan kita di pihak orang yang TERfitnah? atau kita telah merasainya? kalau fitnah yang kecil pun kita sudah tak tahan menanggungnya, apatah lagi fitnah yang besar. yang melibatkan maruah diri dan keluarga. kesian. pihak yang terfitnah akan menanggungnya selama mana yang mungkin.

pernahkah kita terfikir, apa perlu kita yang 'terdengar' fitnah itu lalu kita pula yang mmenyebarkannya. tidakkah kita rasa bersalah? yaa.. memang.. mulut tempayan boleh kita tutup, manusia siapa yang mampu tutup. tapi ia bergantung pada diri seseorang. andai dia kuat pegangan prinsip memang dia takkan sebarkannya, tetapi orang yang suka melihat maruah orang jatuh. suka mengaibkan orang lain, maka ia memang gemar menyebarkan fitnah.

wahai saudaraku sekalian, aku tulis ini sebenarnya aku mengingatkan diri aku sendiri terutamanya dan para pembaca. hurm. kalau fitnah itu kita sebarkan dan orang yang mendengar fitnah kita itu mempercayainya maka secara langsung kita telah menempah tiket untuk tergolong dalam golongan ORANG YANG MEMAKAN DAGING SAUDARANYA SENDIRI. cuba bayangkan kalau orang yang dengar fitnah kita tu sebarkan lagi. tak ke kita punya dosa dah berlipat kali ganda? oii. takut kalau direnungkan semula.

sepatutnya kita mendengar fitnah kita jangan sebarkannya. malah kita harus diam dan kita pun tidak boleh mempercayainya. kita jangan menghukum selagi mana bukti tidak disertakan. ingatlah wahai manusia sekalian, andai kita menghukum orang yang tidak bersalah apakah balasannya? kita sendiri boleh fikir kann? tambah-tambah lagi wartawan, pembaca berita. sekali dia baca berita, sekali dia tulis dalam surat khabar, BERATUS RIBU MANUSIA mendengar dan membaca. andai semuanya percaya? fuhh.. berat... berat...

cuba kita lihat dalam sudut kehakiman pula. andai hakim menjatuhkan hukuman pada orang yang tak bersalah? allahuakbar.. nampak tak kita bagaimana keadaan ini? orang yang tak salah kita sabitkan kesalahan. tambah-tambah lagi hukumannya gantung sampai mati. na'uzubillahi min zalik.

apa yang aku nak sampaikan, kita jangan laa mudah mempercayai andai ada fitnah. lagi-lagi nak sebarkan. jangan laa weyy kawan-kawan. kita ni bukannya banyak pahala. lagi nak tambah dosa. cukuplah kita tengok je. tapi jangan sesekali kita mempercayainya.

kalau kita nak percaya pun, kita tengok latar belakang orang yang difitnah. andai yang difitnah tu kawan baik anda, sedangkan anda tahu latar belakang seorang yang baik. takkan anda mudah nak percya? lagi-lagi kalau keluarga dia semuanya baik, tiada rekod buruk. heyy. common laa. amda semdiri boleh menilaikan.

lain laa kalau orang yang difitnah tu dia pernah teguk arak, pencuri, perompak, perogol, penjenayah, pembunuh. itu pun kita jangan senang percaya orang cakap. cuba lihat situasi ini, anda dengar orang cakap " weyy! aku dengar cerita mamat A tu ada bunuh orang semalam, padahal dia baru lepas dari penjara 2 tahun lepas atas sebab kes yang sama ".

Kalau macam itu laa, orang yang dengar mesti cakap " alaa.. dia tu dah memang pembunuh.. sebelum ni pun da ade kes.. ape nak dihairankan.. ". haa, kan dua situasi yang berbeza tu. orang baik dengan orang jahat. persepsi orang ramai sendiri akan tahu menilai. jadi kita ni takkan laa nak percaya orang yang mempunyai rekod bersih melakukan benda itu.

penulisan ini sekadar perkongsian. tiada kena mengena dengan sesiapa marilah kita sama-sama berubah menjadi lebih baik. alangkah amannya dunia andai semua manusia baik-baik belaka.

sekian...
doa mohon dijauhkan fitnah.

No comments:

Post a Comment