20 May 2011

Pesanan Abah

Malam tadi seperti kebiasaan, kami sekeluarga akan membaca Yaasin bersama-sama. Tetapi malam tadi sebelum memulakan bacaan Yaasin, abah telah menyampaikan sesuatu amanat yang lebih kepada peringatan dan nasihat kepada kami.

Apa yang membuatkan aku memandang ia peringatan dan nasihat yang sangat-sangat serius kerana ketika abah cakap itu ada 4 buah al-Quran di depan kami. Maknanya apa yang abah katakan ketika al-Quran berada di depan kami. Jadi aku merasakan ia amatlah perlu aku mengambilnya sebagai peringatan dan nasihat yang serius dan aku akui apa yang telah berlaku itu satu kesilapan daripada aku sendiri.

Maka sewajarnya aku mengelakkan perkara yang abah cakapkan itu tidak akan berlaku. Depan al-Quran kann, kitab suci tuu. Takut apa yang diperkatakan menjadi kenyataan plak. Tapi aku akan cuba sentiasa mengingati apa yang abah cakapkan malam tadi. Aku juga harap adik-adik aku akan memegang kata-kata itu dan mengingati apa yang abah cakap tu.

Bagi aku, walaupun kami dah boleh dikatakan besar terutamanya aku yang telah meninggalkan umur belasan, tidak bermakna abah dan mama tidak boleh menegur dan menasihati. Selagi nyawa dikandung badan, aku seharusnya dengar dan patuh apa yang mereka katakan. Lagi-lagi aku lelaki yang sememangnya penuh dan berat tanggungjawab.

InsyaAllah aku akan ingat apa yang diperkatakan. Harap Allah sentiasa membimbing hati aku ini dan memelihara akhlak aku. Aku ingin berubah. Ingin menjadi yang lebih baik. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment