21 May 2011

Pakli Dah Masuk

dalam keletihan aku tetap juga mahu update entri.

hmm. baru sampai dari hantar adik aku pakli, aku dah buat sehabis baik untuk dia, dah tolong dia sana-sini, itu-ini. tadi masa lepas tinggalkan dia, agak sebak juga hati ini walaupun dia adik lelaki. sebab kalau kami adik-beradik ada kat rumah memang riuh sekampung. kalau boleh sepanjang masa nak berjenaka tak kira pagi, tengahari, petang, malam, tengah malam, awal pagi. riuh rendah dah macam apa tah. kalau tengok adik-beradik orang lain tak lahh sekepala macam adik-beradik aku.

selain itu, sebab aku memikirkan boleh ke dia hidup di sana tanpa kami sekeluarga di sisinya? kerana dia juga sering kali bergantung pada abah, mama, angah, aku. tapi sekarang ni dia dah kena melakukan seorang diri. dia dah kena berdikari. tapi takpe... sampai bila dia nak mengharapkan orang lain je, jadi mulai tadi dia dah kena berdiri di atas kaki sendiri.

banyak perkara yang aku fikirkan pasal dia. aku harap dia dapat bawa diri dia kat sana. dia boleh bertanggungjawab atas segala harta benda dia di sana. aku sebagai abang aku tetap mengharapkan terbaik untuk dia, aku akan mendoakan kebaikan untuk dia, keselamatan untuk dia. aku harap dia tabah dalam membina kehidupan ini. selamat maju jaya adikku... ~

minggu lepas angah balik sana. minggu ni pakli plak pergi. minggu depan aku plak pergi. hmm. kesian mama. mama mesti sunyi kat rumah sorang-sorang je. adik plak sekolah. kalau petang adik ada kokurikulum memang sampai ke petang laa mama sunyi kat rumah.

hmm. tadi tengok berita, berlaku tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim Al-Takwa Sungai Semungkis Hulu Langat, Selangor. mengikut maklumat mangsa yang terlibat 25 orang, 18 telah dijumpai iaitu 9 masih hidup dan 9 telah pun meninggal dunia. maka baki lagi 7 orang masih belum ditemui. satu berita yang amat menyedihkan hati aku. kepada mangsa dan keluarga mangsa yang terlibat, SALAM TAKZIAH dari aku dan keluarga walaupun penulisan ini pihak mereka tidak membacanya.

tetapi aku bertanggungjawab sebagai manusia lebih-lebih lagi hubungan sesama saudara seIslam. niat hati memang nak pergi sana nak tolong mereka di sana. segala sumber sistem hubungan aku dah guna, aku dah bertanya tentang hal ini kepada pihak tertentu yang diminta ke sana tetapi sehingga penulisan ini ditulis tiada maklum balas. mungkin mereka telah pun bergerak ke tempat kejadian atas arahan ketua mereka dan aku ini cuma rakyat biasa yang ingin berkhidmat untuk manusia hanya dengan menggunakan nama pihak itu sahaja.

tidak perlulah aku kata aku berhubung dengan pihak mana kerana ini akan menyebabkan salah faham. jadi aku masih berharap lagi sekiranya ada mana-mana wakil yang mahu ke sana untuk membantu aku teringin sangat untuk ikut sebab aku nak tolong sangat mangsa-mangsa di sana.

rasanya masih tidak terlambat untuk mengucapkan innalillahi wa inna laihi roji'un. semoga mangsa & keluarga mangsa tabah menghadapi ujian Allah ini. hari ini ujian pada mereka, mungkin esok lusa ujian pada kita pula. harap Allah membalasnya dengan kebaikan. salam takziah pada mereka sekali lagi.

Al-Fatihah.........

No comments:

Post a Comment