29 November 2010

Hanya Allah Boleh Memanjangkan Nyawanya

Semalam dalam pukul 7 gerak g pasar borong, tolong abah beli barang-barang makanan dapur. Pastu dalam pukul 8 sampai laa rumah. Daa letak sume barang-barang tu kat dapur terus laa landing nak tido. Tiba-tiba msg masuk, 'pkul 8.45 dtg rumah aku'. Aku bace, pastu dalam hati aku cakap " argh! giler laa. memang tak sempat aku nak tido klau camni. memang tak leyh buat kerja arr klau ngantok ". Pastu aku fikirfikir, "ahh! mampos arr. aku kena tdo gak. da laa malam tadi tido lambat".

Mane tido tak lambat nye.. Lepas tengok game manu tu terus on9. Pastu explored laa sana sini. Baca laa ape-ape yang boleh menambahkan ilmu rohani dan jasmani. Sedarsedar daa pukul 3.27 pagi. So terus laa update entri yang bertajuk 'Kisah Di Sebalik Kisah' tuu.. pastu siap dalam 4.30 pagi. Ingat lepas off laptop boleh laa terus tidur. Tengoktengok pukul 5 baru terlelap, macam-macam difikirkan. Ape yang difikirkan? heheh.. Takde laa sampai nak tulis kat sini. Mengarut jee.

Berbalik pada cerita tadi... so aku teruskan laa tido. Tibatiba fon berbunyi orang call, tapi aku buat tak layan. Ye laa nak bukak mata pon tak larat. Tengah nak terlena balik, tibatiba teringat "ehh! catering". Lincah kadok aku bangun... tengok jam 8.48 A.M... "hahh.. mati arr".. aku terus capai tuala g mandi. Lepas tu tgh siapsiap ayie msg suro cepat. Pastu aku suruh dye tunggu pastu mintak tolong dye ambek kat rumah.. Dye cakap tak bleh.. Aku reply balik "klau camtu aku tak g arh".. Padahal mase aku reply tu aku dah otw nak sampai rumah catering tu. Nampak laa ayie tengah tolong masukkan barangbarang catering tu dalam van.. pastu ayie reply msg, "asal dok?".. padahal aku dah ade kat belakang dye, pastu baru dye perasan aku.. hahaha.. Cuwak hang klau aku tak p. hehe..

So buat laa sume kerja. Pastu hantar makanan-makanan tu kat keramat. Dalam 1 tengahari sampai rumah. Pastu aku ajak ayie g melawat farah. Pastu ayie pon cakap okayy. Pastu ajak laa Syamin sekali. Sebab kami memang daa plan nak g melawat farah tu. Tibatiba aku teringat lina cakap yang dye pon nak sgt g melawat farah dan klau kteorg nak g dye nak follow. So aku tnye laa dye free tak. Tengoktengok dye free, dye pon okayy nak follow. Pastu aku set pukul 2 nak gerak, dorg cakap nak 2.30.. aku ikutkan je laa.

Pastu asalnye kteorg plan nak g naek motor je. Tapi lina cakap dye takde transport, lesen pon dye takde. Pastu fikirfikir balik. Takpe laa, aku bawak je laa kereta. Sume bleh g. So pkul 2.30 tu keluar rumah ambek dorg. Dalam pukul 3 sampai Hospital Sg.Buloh.. Pastu beli laa sikit buah tangan pastu terus laa nak g carik wad dye. Tengah nak masuk tu tengoktengok tulis kat situ waktu melawat pukul 4.30.. Hmm, memang tak arr. So kteorg g cafeteria kat situ. Lepak minumminum sampai laa 4.30..

Jam pukul 4.25, kteorg pon terus naek. Daa pukul 4.30 pintu penghalang tu dibuka utk pelawat masuk. Kami pon terus arr naek ke tingkat 5 utk ke wad 5A utk g lawat bapak farah dlu. Sebab bapak farah tu tak laa serius sgt cedera nye. Kami pon carikcarik, jumpaa.. Kami pun masuk laa. Sempat ar gak sembang dgn bapak dye. Bapak dye pon cerita arr macam mane dye boleh accident. Pastu dye cakap yang dye nampak mase treler tu gilis kaki farah. Aduyai. Ngeri giler aku dengar. bapak dye tu pun cakap arr yang dye dah bosan dok hospital tu. Ye laa, da seminggu lebih dye terbaring je kat katil tu. Nak jalan pon tak leh. Duadua belah kaki bapak farah tu patah. Aduh. Saket dohh! Kesian.. Pastu dye cakap yang dye rindu nak jumpa anak-anak dye yang laen. Rindu nak tgk farah. Mase dye cakap tu aku nampak berlenang airmata dye. Ye laa. Aku faham perasaan seorang ayahkan. Tambahtambah lagi anak dye yang kecikkecik tu. Tengah sembangsembang tu makin ramai orang datang lawat dye. Pastu agak padat kat situ aku ajak dorg g tengok farah plak. Pastu kteorg pon beransur balik laa. Salam bapak dye.

Kami pun terus ke tingkat ICU. Nak tengok farah kat ICU. Tengah nak masuk tu guard tu cakap sorg je boleh masuk. Jadi, lina laa masuk dlu. Aku Ayie Syamin pon tunggu ar kat luar. Pelik gak asal sorg je boleh masuk. Sebab tulis kat situ sekali masuk boleh dua orang. Ruparupanya mak farah ada kat dalam tu. Bila mak dye keluar ayie laa yang masuk. Pastu aku dgn syamin sembang laa dengan mak farah. Mak dye cakap sebelum ni farah dah mula sedar selepas operation pertama. Dye da boleh makan, dye da mula boleh ingat org, dah boleh gerak sikitsikit. Tapi masa di kat wad tu tibatiba sistem badan dye tu down. Kadar denyut jantung down, sistem darah down, macammacam lagi lahh dan suhu badan dye naek mendadak. Aku bukannye tahu ape lagi yang down, aku bukannye doktor. hehe. Sebab tu lahh doktor-doktor pakar datang tengok pastu suroh masuk ICU.

Mengikut cerita ape yang mak dye cakap, farah ni dah seolah-olah 50-50. Mase sembang dgn bapak dye tu pon bapak dye cakap farah ade konflik kat jantung. Aduhh! Sedih dohh. Tengah sembangsembang tu ayie dgn lina keluar. So aku dgn syamin plak masuk. Tengok dye tengah terbaring tak sedarkan diri. Banyak giler wayar kat seluruh anggota badan dye. Pastu aku dgn syamin carik laa mane kaki dye yang kena gilis dgn treler tu. Tengah carikcarik tu nampak wayar yang tengah sedut darah dye. Pastu aku dgn syamin tengok laa betulbetul kaki dye tu. Tengok memang nampak kecik kat bahagian paha tu, bengkok plak tu. Ish. Kesian giler. Tapi tak nampak paha dye yang hilang tu sebab dye kena tutop dgn kain. Takkan laa kami yang lelaki ni nak selak pulak tengok kan? Kami tengok dari luar je. Still nampak kecik laa bahagian paha dye tu. Allahuakbar..

Tengah tengok tu, aku cakap dengan syamin "min.. kalau dye tengah koma ni dye dapat dengar apa yang kita sembang. dye pon dapat tahu sape yang datang melawat dye".. Kami pon tengok laa keadaan dye tu. Kesian laa. Umur baru 19 dah kena dugaan macam ni. Allahuakbar. Kita semua ni tak tahu ape plak ujian kita yang Allah telah tentukan. Pastu aku cakap dengan syamin lagi, "min.. kita memang tak boleh buat ape. Nak tolong tak boleh. Tapi kita cuma hanya mampu doakan dye je lahh.. Itu je lah jalan terakhir kita utk kawan kita ni".. Pastu kami pon terus laa keluar dari ICU tu. Kami pon balik ke rumah. Adeyh. Sedihh arr.

Aku dengan farah ni bukan laa rapat. Tegur pon jarangjarang. Padahal kenal dari sekolah rendah. Mungkin aku ni sombong kott. Mungkin! Tapi bila jadi macam ni aku rasa terpanggil untuk ajak membermember lain lawat. Lina tu ikot pon sebab aku yang cerita kat dye. Ye laa, kalau kita yang lelaki ni lawat dye mesti tak tahu nak sembang ape. Tu laa perlunya ade kawan yang rapat dengan farah tu. Tapi farah tu pun tak sedarkan diri. Ish. Allah je laa kami semua serahkan segala-galanya.

Pastu lepas isya' tu aku keluar rumah balik sebab nak g ambik balik barang-barang catering yang daa hantar pagi tadi. Tengah otw tu msg laa ........ Tibatiba dapat msg "sila hubungi saya.....". So aku terus arr call. Mulamula sembang tu dengar laa gak. Tapi bila van tu tengah jalan. Aduyai. Bising giler. Aku pon dengar sikitsikit je dia cakap. Aku rasa nak letup je van tu. Bila dia cakap aku asek haa? haa? haa? Bila aku cakap pulak dia haa? haa? haa? hahahahaha.. :) aduh.. Masingmasing tak dengar disebabkan bunyi bising van tu. Hadohh! Bila yang sini cakap, yang sane ha? Bila yang sane cakap, yang sini plak ha? Mane tak tergelak je aku mase tengah sembang tu. Adoyy.

Lepas daa ambek barang-barang tu balik singgah makan. Ape lagi mata aku tertumpu terus kat screen tv ar. Chelsea-Newcastle. hahahahahaaha.. Seri sudaa. Akhirnya Manu boleh selesa di kedudukan teratas liga utk minggu ni. hehe.

No comments:

Post a Comment