30 November 2010

Pahal Kau?

Pernah tak anda semua asyik terbayang sesuatu tapi bila nak cakap tak boleh ape benda yang kita gambarkan tu. Dalam bahasa mudahnya, susah nak luahkan ape yang kita tengah rasakan. Pernah? Kalau benda baek takpe, ni kalau orang sana cakap A, orang sini cakap B, orang situ pulak cakap C. Yang kita ni memikirkan ketiga-tiga situasi tu. Memang mati laa an? Tambah-tambah lagi melibatkan diri anda sendiri, soal perasaan anda.

Kadang kala kita mesti memikirkan untuk membuat pilihan yang terbaek untuk diri kita, tapi pilihan tu memerlukan kita melalui penuh onak duri, pelbagai dugaan, dan cabaran bagi mencapai pilihan kita tu. Benda tu daa nampak cuma memerlukan kita membuat antara 2 pilihan je. ish. Payah laa.

Cuba bayangkan kalau kita nak sesebuah kereta ni. Kita daa bayar duit pendahuluan tapi ada lagi baki-baki yang perlu kita perjelaskan. Dalam tempoh sebelum benda tu jadi hak milik kita, macam-macam jadi kat kereta tu. Orang naek laa, budak kencing laa kat dalam tu tapi orang tu dah bersihkan balik, pastu body kereta tu tercalar sikit tapi orang tu dah baiki balik. Sedangkan semua benda tu kita tahu benda tu terjadi kat kereta yang kita mungkin bakal miliki. Tentu kita marah kan? Sebab benda tu memang nampak macam milik kita. Tapi apa boleh kalau penjual tu cakap yang kereta tu belum jadi hak milik kita, so buat apa kita nak ambik berat lagi pasal kereta tu lagi. Takkan kita nak marahkan? Kalau boleh kita nak je carik budak yang kencing kat kereta kita tu, kita shoot kan? Rasa nak je carik sape yang calarkan body kereta kita tu, kita letup kan?
Haih. Dunia... dunia...

Kalau ikut hati... mati. So sebelum buat sesuatu fikir masak-masak. Nas... common laa. Jangan ikut hati kau tu. Kau kalau ikutkan panas baran kau tu memang semua benda yang mustahil kau tak pernah buat, kau nak buat. Tapi aku tahu kau kuat untuk melawan hasutan syaitan tuu. Ingat nas! Syaitan dah berjanji pada Allah yang dye akan berusaha menyesatkan anak cucu Adam sehingga kiamat. Hidup ni kita tak tahu sampai bila. Mungkin esok Allah boleh tarik nyawa kau? Mungkin minggu depan? Mungkin jugak Allah dah tulis di LuhMahfuz yang nyawa kau ngamngam cecah 20 tahun? Mane kau tahu kan?

So kawal sifat amarah kau tu. Memang laa sepanjang hidup kau ni kau ade prinsip hidup. Tapi kau pernah cakap sendiri kan yang kau ni kalau boleh taknak ada musuh dalam hidup. Taknak gaduh dengan sesape. Tapi kalau kau ikutkan hati kau ni yang kejap okayy kejap angin. Daa laa. Chill dohh. Kan kau kalau boleh nak berbakti pada semua manusia sekeliling kau.. Jadi fikir-fikir kan weyy. Darah muda kau tu kena kawal. Tahu laa tengah fresh. Kalau boleh keje nak shoot orang je kau ni. Aduyai...

Huh! Ye laa. Aku okayy je. TERkadang tu kene tiup angin, tu yang tersasar tu. Rilex sudaa. Daa laa. Banyak lagi lagi keje nak buat. Chow!

No comments:

Post a Comment