22 November 2010

Suratan Atau Kebetulan

Hurm. Sekarang ni baru ade mase nak tulis. Sebenarnya malam tadi dah nak tulis daa. Betul betul baru nak mula menaip. Tiba tiba call masuk, tengok lea yang call. haha.

Sehari sebelum aku last paper mase tu, iaitu pada 13 Nov lepas berlaku satu situasi yang aku rasakan perlu aku jadikan kisah dalam blog aku ni untuk entri kali ini. Sebab baru baru ni pon mama tanya benda yang sama dan aku pon menjawab jawapan yang sama.

Masa sejak 5 Nov tu, Alip da mula dok bilik aku sebab roomate aku sorg ni da balik sebab da abes paper dye masa 4 nov tu. Jadi sepanjang minggu tu banyak ar cerita cerita aku ceritakan pada Alip. Jadi ini antara sedutan perbualan aku dengan dye yang aku nak jadikan ia kisah untuk entri kali ini.

Situasi perbualan aku tu pada malam hari semasa di dalam bilik,

alip : weyy, abang kau ade awek?
aku : ade.. asal?
alip : kau kenal ke?
aku : tau cmtu je laa.. asal?
alip : takde ape.. saje tanye.. adik kau yg laki tu?
aku : ade..
alip : kau kenal?
aku : kenal ar.. dye tu dari sekolah rendah same dengan aku.. tp adik aku
         mase sekolah rendah same dengan dak tu.. pastu bila masuk sekolah
         menengah adik aku kat sekolah laen.. pastu form 4 dye masuk sekolah
         aku.. jumpe balik laa tuu..
alip : budak tu pon kenal kau arr?
aku : mesti ar.. kiranya dorg ni dapat restu aku ar.. hahaha.. (kami tergelak)
alip : adik pompan kau?
aku : pon ade gak..
alip : laki tu kau kenal tak?
aku : tak kenal langsung..
alip : bistu yg ni dapat restu tak?
aku : restu ape.. aku rase klau aku jumpa laki tu aku nak rembat je..
alip : asal plak?
aku : entah.. maybe aku tak suka ar dengan dak tu.. aku pon tak kenal dye..
        nampak pon tak pernah kott.. mase tu budak tu ade add aku kat
        facebook, aku tgk nama dye aku dah syak.. ape lg aku ignore terus
        ar.. da laa aku tak kenal dye.. konon nak ambek hati aku ar.. aarrghh!!
        takde maknenye..
alip : (senyap seketika)... maknanye kau sorang ar single..
aku : .... a'ah kan? ish.. aku tak pernah terfikir benda ni.. alaa.. aku biase laa..
        single sudaa..

Itulah antara perbualan kami berdua.. pastu sembang pasal bab laen plak.. banyak gak dye tau kisah aku.. daa akhir akhir sem, baru aku boleh dapat ceritakan tentang kisah aku..

Dan baru baru ni, mama pun ade cakap perkara yang sama.. Aku rasa hari jumaat baru ni kott klau tak salah.. tapi kami bersembang bukan semata-mata benda ni cuma tiba tiba benda ni termasuk..

Situasi kat meja makan dalam pukul 11 pagi..

mama : pais kenal awek pakli?
aku    : kenal..
mama : orang kelantan eyy?
aku    : entah? mungkin kott..
mama : ye laa.. klau wan tu org kelantan laa tu..
aku    : wan kelantan? (aku senyap seketika)... ehh, tak ah.. kawan pais wan
           org kedah.. haa.. ustaz kat sane pon wan gak nama dye.. org kedah
           gak.. kawan pais kat atas pon ade gak wan nama dye.. tp tak tau
           org ape.. hahaha..
mama : pais pernah jumpa ke?
aku    : ehh.. ape tak pernah plak.. dye dari sekolah rendah same dgn pais..
mama : dorg same kelas ke?
aku    : hmmmm...... ye kott.. (padahal aku tau dorg satu klas.. cume taknak
           mama tnye lagi detail)...
mama : pais nye org mane?
aku    : ishh.. pais mane ade awekk..
mama : jujur laa?
aku    : haa.. pais jujur laa.. serius takde awekk.. mase tu kawan pais pon ade
           tanye soalan sama macam ni.. dye tnye dorg sume ade pasangan
           masing masing ke.. pastu pais cakap ar ade.. pastu dye ckp maknenye
           kau sorg je laa single dalam adik beradik kau..


Mama tersenyap. Mungkin mama nampak aku cakap dengan jujur dengan bersertakan bukti. Hmmm..

Masuk cerita laen plak.. Malam tadi dalam 12.30 lea call. Masa tu tengah depan laptop. Ape lagi.. on9 laa. Pastu tak sedap ar sembang sambil tangan pun gerak. Sampaikan nak sembang pun tak sedap ye laa. Nak tulis pakai otak nak dengar pun pakai otak kan? dengar pakai otak ke? haha.. ye laa.. sebab kita nak jawab balik ape orang tanye mesti pakai otak kann.. hahaha.. so aku g ar kat kerusi ruang tamu tu..

Seperti sebelum ni ape yang dia ade bagi tahu, yang dia akan call aku. Banyak benda yang dia nak bagi tahu aku. So malam tadi dia memang buktikan yang dia call aku. Memang awalnya dia cakap dia tak berani lagi nak cakap tapi aku cakap dengan dia buat apa nak takut. Aku pon tak kesah.

Banyak benda kami sembangkan. Dia cerita semua apa yang dia cakap dia nak terus terang dengan aku. Aku pun dengar satu per satu apa yang dia cakap. Aku rasa masa dia cakap tu dia menangis. Tapi dia dapat tahan, suara sebak dia tu aku perasan. Dalam cakap cakap tu dia asek buat lawak je. Mungkin dia nak bagi hati dia happy ann. Ye laa. Hati perempuan kan.

Pastu aku pon cerita dari awal sampai lah habes sume. Tu pon sebab dia tanya. Sebenarnya aku tak nak cakap benda tu, tapi dia daa tanya aku cerita je laa. Step by step aku ceritakan sebab utk dia ingat balik perjalanan peristiwa tu. Dia pon dengar je ape yang aku perkatakan.

Dia banyak kali mintak maaf. Tapi aku tak nak dia rasa bersalah sangat. Aku pon tak kesah. Biarlah benda tuu. But its still give a spirite. Banyak benda yang dia cakap aku macam tak percaya. Dia cakap nombor dia yang aku ada tu tak ramai yang tahu. Dia cakap dia pakai nombor pon sebab aku. Hmm. Entah lahh. Kalau betul terharu giler arr.

Kami bersembang lebih kurang 3 jam setengah tapi tu pon akhir sekali terputus sebab fon dia problem bateri. Masa  tengah cakap banyak kali putus. Aduyai. Potong line arr. Tapi banyak gak benda yang aku nak tanya tak tercapai sebab bila nak cakap je terputus. Bak kata lea, fon tu tak nak kita cakap. haha.

Tu pon aku tunggu kot kott dia nak call balik. Tengah tunggu tunggu aku tertidur. Pastu bangun pagi tadi tengok memang takde call dari dia. Maybe dia pon daa tertidur kott. haha.

P/S : dia dah bangun ke blom sekarang ni? Mesti tak bangun lagi.. hehehe..

2 comments:

  1. jeng jeng jeng... dlm pe yg di citer kn 2.. patik dpt rasa kan tuan hamba sedang dilamun cinta.. hahahaha.. ase ny mungkin bunga mahu kan kumbang nya la 2... xkan xfhm2 lg owg dah syok kt awak 2... jgn la jual mahal.. sapu jew......... ahhahahahaha..lo jdi alhmdllh...

    ReplyDelete
  2. hahaha.. banyak laa kau. ingat kau tak baca aku tulis nih.

    ReplyDelete