24 December 2009

7 Huruf Hijaiyyah dalam Surah Al-Fatihah

Setiap muslim sekurang - kurangnya akan membaca surah al - Fatihah sebanyak 17 kali setiap hari . Itu adalah jumlah yang paling minimum . Pengulangan sebanyak 17 kali setiap hari adalah satu kadar pengulangan yang besar namun adakah kita sedari bahawa surah al - Fatihah hanya menggunakan 21 huruf daripada 28 huruf hijaiyyah( huruf - huruf bahasa arab ).

Dalam kata lain , sebanyak 7 huruf tiada dalam surah al - Fatihah iaitu huruf Jim , kha' , Zai , Syin , Zho' dan Fa' . Sekiranya kita hanya sekadar membaca seperti melepaskan batuk ditangga sudah tentu kita tidak akan menyedari hal ini . Al Imam Syed Mahmud al Alusi rahimahullah menjelaskan di dalam Tafsir Ruh al Ma'ani bahawa 7 huruf hijaiyyah yang tidak digunakan di dalam al - Fatihah adalah menunjukkan kepada kesempurnaan makna al - Fatihah tersebut .

Al Imam al Alusi juga menyatakan bahawa 7 huruf yang digugurkan itu menunjukkan kepada jumlah bilangan ayat dalam surah al - Fatihah iaitu sebanyak 7 ayat sebagaimana yang disepakati oleh para ulama' . Ulama' membahagikan huruf - huruf hijaiyyah kepada 2 jenis huruf iaitu Huruf Nuraniyyah ( gemerlapan / kilauan ) dan Huruf Zulmaniyyah( kegelapan / kesuraman ) . Huruf Nuraniyyah sebanyak 14 huruf iaitu Sod , Ra' , Alif , Tho' , 'Ain , Lam , Ya' , Ha' ( baca nipis ) , Qaf , Nun , Mim , Sin , Kaf dan Ha' . Manakala baki 14 huruf lagi merupakan huruf - huruf Zulmaniyyah . Jika diperhatikan secara lebih mendalam , huruf - huruf ini diklasifikasikan pula kepada 3 bahagian iaitu :

a ) 14 huruf Nuraniyyah semuanya terdapat di dalam al - Fatihah

b ) 7 huruf daripada 14 huruf Zulmaniyyah terdapat dalam al - Fatihah

c ) 7 huruf Zulmaniyyah lagi tidak terdapat dalam al - Fatihah .

Al Imam al Alusi menerangkan tentang 3 pembahagian ini adalah menunjukkan kepada 3 golongan manusia iaitu golongan orang - orang mukmin yang benar - benar beriman dan beramal , golongan orang - orang yang berada antara iman dan maksiat dan golongan orang - orang menzalimi diri mereka sendiri( kafir ) .

Maksud fiman Allah : " Maka ada diantara mereka yang berlaku zalim kepada diri mereka sendiri ( dengan tidak mengendahkan ajaran al - Quran ) , dan ada yang bersikap sederhana , dan ada diantaranya pula yang mendahului( orang lain ) dalam membuat kebajikan dengan izin Allah "

No comments:

Post a Comment