23 December 2009

Minda Beteraskan Tauhid

Dalam kehidupan , seringkali kita berhadapan dengan berbagai - bagai cabaran dan situasi .

Apa yang membezakan kita semua ialah tentang cara kita menghadapi situasi - situasi tersebut . Begitu banyak pilihan yang harus dibuat sebelum mengambil tindakan yang sewajarnya .

Jika kita hanya menuruti emosi , maka tindakan kita selalunya terburu - buru dan tidak memikirkan kesannya dengan teliti . Banyak keterlanjuran dan kesalahan berlaku kerana terlalu menurut perasaan .

Jika kita bertenang , mengambil masa untuk berfikir sejenak lalu bertindak menggunakan strategi yang dapat difikirkan akal , maka tindakan sebegini lebih efektif berbanding menuruti emosi semata - mata . Gunakanlah akal sebaiknya . Bukankah Allah ta'ala telah mengurniakan akal kita dengan kemampuan membezakan mana yang baik dan mana yang buruk ? FirmanNya :

" Serta mengilhamkannya ( untuk mengenal ) jalan yang membawanya kepada kejahatan , dan yang membawanya kepada bertaqwa ; Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya bertambah - tambah bersih ( dengan iman dan amal kebajikan ) , dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya itu susut dan terbenam kebersihannya ( dengan sebab kekotoran maksiat ). "
( As - Syams : 8 - 10 )

Namun , akal manusia pun boleh dikelirukan . Hari ini , masalah akal yang terpesong makin teruk . Banyak hal yang disangkakan baik , sebenarnya buruk di sisi agama . Anda dapat lihat budaya homoseksual sudah dianggap sebagai biasa , sedangkan ini jelas - jelas dilaknat di sisi Allah . Demikian juga budaya hedonism , ini pun dilarang agama . Ini belum masuk golongan yang menghalalkan yang haram , dan mengharamkan yang halal .

Kekeliruan sebegini berlaku kerana ada sesetengah manusia yang menyangka sebaik - baik keputusan adalah menurut akal semata - mata . Hakikatnya kita semua pun telah tahu akal manusia itu tidak sempurna , ia tidak dapat lari daripada kesilapan .

Penyelesaian bagi kekeliruan ini mudah sahaja , rujuklah kepada Al - Quran dan Sunnah RasulNya sebagai hakim dalam kehidupan . Kedua - dua sumber agama ini adalah sempurna dan terpelihara daripada kesilapan , sebagai manual kehidupan kita untuk meraih kejayaan di dunia dan di akhirat . Ramai orang memang sedia maklum hal ini , tapi hal ini perlu diingatkan selalu kerana ramainya orang yang sudah berani untuk meremehkan petunjuk agama .

Pokoknya , untuk membuat pilihan dalam bertindak , tidak cukup dengan hanya menggunakan akal sahaja , tapi perlu pastikan justifikasi anda itu disuluhi dengan ilmu Islamik yang sahih serta berpaksikan keimanan kepada Allah ta'ala .

Maksudnya di sini , apabila anda berhadapan dengan sesuatu urusan atau masalah , tanyalah kepada diri , " apakah yang diperintahkan oleh Allah ta'ala apabila hambaNya berada dalam situasi sebegini ? Jika saya bertindak begini atau begitu , apa kesannya untuk saya di akhirat nanti ? Apakah Allah ta'ala redha atau murka jika saya berbuat begini ? " dan lain - lain soalan sepertinya .

Untuk justifikasi yang efektif , kita memang memerlukan ilmu . Lebih banyak yang kita belajar tentang Al - Quran dan As - Sunnah , maka semakin cemerlanglah pilihan tindakan yang kita ambil dalam kehidupan harian . Jadi , kita harus belajar , belajar dan belajar tanpa jemu .

Apabila segala amalan kita berpaksikan untuk meraih keredhaan Allah ta'ala , segala amalan pasti dirasakan seronok . Kita lebih mementingkan kualiti kerja daripada hasilnya . Mentaliti sebegini membolehkan kita merasakan kenikmatan melakukan sesuatu amal soleh . Sebab , kita sudah tahu Allah menilai usaha kita bukan hasilnya , sebab hasil usaha adalah menurut ketetapanNya . Sedangkan manusia pula menilai hasil , bukan usaha . Anda pilihlah , hendak redha manusia atau redha Allah ?

Bukan aku kata jangan melihat kepada hasil , cumanya , apabila kita lebih mementingkan hasil daripada kenikmatan proses bekerja kerana Allah , kemanisan bekerja itu tidak dapat dirasai . Ini resepi tepat untuk stress . Malah , pahala beramal pun mungkin tidak dapat . Oleh itu , bekerjalah habis - habisan kerana Allah , dan berdoalah untuk hasil yang terbaik .

Apabila kita niatkan segala amalan kerana Allah , kenikmatan beramal akan terasa , insyaAllah .

Mengapa tidak mahu membaca buku kerana mencari redha Allah ? Mengapa tidak mahu menyapu sampah kerana mengharapkan redha Allah ? Mengapa tidak mahu senyum kepada seorang sahabat kerana inginkan redha Allah ? Segala perbuatan yang halal dan bermanfaat , jika diniatkan kerana Allah , maka itu adalah ibadah .

Bak kata Rasulullah s.a.w :

" Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung pada niatnya "
( Bukhari dan Muslim )

Aku ingin bertanya lagi , adakah anda sentiasa merasakan Allah mengawasi segala isi hati dan tindak - tanduk anda ?

Jika tidak , itu satu masalah . Sebab , berasa aman daripada pengawasan Allah adalah salah satu muqaddimah untuk keinginan melakukan dosa . Jika anda tidak biasa mempunyai perasaan ini , paksalah dan ingatkan diri selalu tentang pengawasan Allah , sehingga perasaan ini menjadi automatik dan sebati dalam minda kita . Minda yang berteraskan tauhid ialah minda yang sentiasa sedar akan pengawasan Allah .

Kita semua tidak dapat terlepas daripada perhatian Allah ta'ala walau sesaat pun . Sebab itu kita perlu menjaga diri kita menurut pandangan Allah . Bukan pada pandangan manusia . Biarlah apa manusia hendak kata , baik mereka suka atau tidak , yang penting Allah redha kepada kita . Jika anda sentiasa patuh kepada perintah Allah dalam urusan keduniaan dan akhirat , jangan risau dengan kehidupan dan cabaran kehidupan duniawi , sebab Allah pasti akan memelihara anda . Bukankah Rasulullah s.a.w telah bersabda :


" Jagalah Allah , nescaya Allah menjagamu "
( Tirmidzi : Hadith ini hasan sahih )


Sentiasalah ingatkan diri untuk bertaqwa kepada Allah ta'ala setiap masa . Semaikan kemurnian tauhid ke dalam corak pemikiran . Berfikirlah mengikut orientasi keimanan . Aku rasa anda sudah faham maksud aku.

Mudah - mudahan , dengan menggunakan minda sambil berteraskan tauhid , urusan kehidupan akan dipermudahkan , jiwa menjadi tenang selalu , kemudian di akhirat kelak kita termasuk dalam kelompok orang - orang yang beroleh kemenangan . Itulah kepuasan dan keseronokan yang terunggul , tiada tolok bandingnya dengan segala kenikmatan yang pernah ada di dunia .

Wallahu a'lam .

No comments:

Post a Comment