20 December 2009

Percikan Api Neraka?

Pernah tak demam masa kita zaman budak-budak dulu ? Mesti pernah dan apa yangg mak kita akan buat ? Bawa kita pergi jumpa doktor atau mak sendiri jadi doktor di rumah ? Ada tak mak kita ambil tuala kecil , kemudian rendamkan dalam air asam jawa , pastu mak kita pun letak atas dahi kita . Ada tak ? Semestinya ada . Betul tak wahai sahabat-sahabat sekalian?

Jadi di sini aku nak kongsi sedikit tentang ilmu FIQH PERUBATAN.

Daripada Ibn Abbas r.a , Nabi s.a.w bersabda : Sesungguhnya demam adalah daripada percikan api neraka , kerana itu sejukkanlah badan yang demam itu dengan air , atau baginda dengan kata lain adalah air zam-zam . Bagaimana caranya ? Begini , renjislah air kepada tubuh atau berendam di dalam air .

Daripada Anas bin Malik , Rasulullah s.a.w bersabda : Apabila salah seorang daripada anda demam , hendaklah merenjiskan air sejuk ke atas tubuh badannya sebanyak tiga malam pada waktu sahur .

Daripada hadis Nafi' bin Jubir , katanya Rasulullah s.a.w bersabda : Apabila salah seorang daripada anda demam , sesungguhnya demam itu adalah sebahagian daripada api neraka , hendaklah memadamkannya dengan air sejuk . Hendaklah berendam dalam sungai yang mengalir , mengadap aliran air selepas solat subuh dan sebelum naik matahari dan hendaklah membaca Basmalah . Hendaklah berendam selama tiga kali selama 3 hari . Jika tak sembuh cubalah sebanyak 5x ,7x atau 9x . Sesungguhnya ia tidak akan melebihi daripada 9x InsyaAllah .

Daripada Jabir r.a katanya : Rasulullah s.a.w pernah menemui Ummu al-Sa'ib kerana melawatnya . Baginda bersabda : " Kenapa anda menggigil ? Jawabnya : Demam dan tidak ada keberkatan daripada Allah padanya . Sabda baginda s.a.w : Jangan mencaci demam , kerana sesungguhnya ia menghapuskan kesalahan anak Adam , sebagaimana mesin penghembus api menghapuskan karat - karat pada besi.

Last but not least , rupa-rupanya petua orang-orang tua dahulu sebenarnya sesetengahnya ada tertulis dalam hadis Nabi s.a.w. Sebab itulah Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang maksudnya " Setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati " .

No comments:

Post a Comment