14 June 2010

Al-Fatihah , Untuk Arwah Ustaz Hassan Shukri

Bismillahir-rahmannir-rahim.. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu..

" Daripada Allah kita datang,kepada Allah jualah kita kembali"

Lebih kurang pukul 3 ptg tadi aku online facebook , tengah tengok-tengok updates status orang tiba-tiba ternampak status yang ditulis
Dewan Pemuda Pas Selangor " Slm,Ustaz Hassan Shukri yg juga Ahli Majlis Syura Ulama' meninggal dunia jam 2ptg td d Hospital Selayang.Jenazah beliau akn d bw ke Tmn. Melewar slps asar ni,Al-Fatihah - DPPNS "

Jadi aku yang sedang menaip teks khutbah Jumaat untuk dijadikan entri akan datang terus terberhenti dan berfikir untuk datang menziarahi arwah. Tanya mama, mama cakap g ar. Aku dah dapat agak jawapannya sebab abah dan mama tak pernah halang kalau aku nak g tempat-tempat macam ni. So aku terus mesej ayie ajak g. Tp dye lambat reply aku trus call , dye ckp jap tgh nak solat.

Sampai rumah dye , kte trus gerak. Sampai di Markaz PAS nampak van jenazah dah sampai dan aku terdengar ade org cakap jenazah baru sampai. Jadi kteorg masuk g rumah arwah. Orang ramai mula memenuhi halaman rumahnya. Semasa berdiri di luar rumahnya nampak Ust Nasharuddin Mat Isa baru tiba.

Tiba-tiba aku dengar suara org tgh baca Yaasin dari dalam rumah, jadi aku ajak ayie masuk utk bacakan Yaasin utk arwah. Memang padat orang makin bertambah masuk. Selesai baca Yaasin dan tahlil terus azan asar dikumandangkan lalu solat berjemaah di ruang hadapan rumahnya. Bahu bertemu bahu, memang ramai orang masuk utk solat jemaah diimamkan oleh Ust Nasharuddin.

Selesai solat tgk wajah arwah pastu terus keluar utk memberi laluan org ramai yang belum dapat melihat wajah arwah. Suasana di luar org mula bertambah ramai. Kanopi juga sedang didirikan.

Solat jenazah akan dilakukan esok hari (Selasa-15 Jun) pukul 9 pagi. Itu yang disampaikan oleh keluarga arwah. Jadi aku fikir esok akan ke sana lagi InsyaAllah utk solatkan jenazahnya. Aku yakin limpahan manusia esok akan datang bersama untuk solat jenazah dan pengebumian.

Dan sepanjang laluan kami pergi dan balik, awan dalam keadaan mendung dan hujan renyai. Mungkin ini petanda arwah antara kalangan orang yang baik.

Sesiapa yang baca entri ini sedekahkan AL-FATIHAH utk arwah ust Hassan Shukri. semoga arwah ditempatkan bersama golongan anbia' yang solih dan solihin.

AL-FATIHAH....

No comments:

Post a Comment