09 June 2010

Demam World Cup!!!

Piala Dunia FIFA 2010 adalah Piala Dunia FIFA ke-19 , kejohanan premier bola sepak antarabangsa. Ia dijadualkan akan berlangsung dari 11 Jun hingga 11 Julai 2010 di Afrika Selatan. Ini merupakan kali pertama kejohanan ini dianjurkan oleh negara Afrika, selepas Afrika Selatan menewaskan Maghribi dan Mesir dalam proses pembidaan seluruh Afrika. Jadi tinggal lagi 2 hari lagi untuk sepak mula ketika entri ini ditulis.

Berikut adalah kumpulan-kumpulan yang telah diundi.

● GROUP A ●
South Africa
Mexico
Uruguay
France

● GROUP B ●
Argentina
Nigeria
South Korea
Greece

● GROUP C ●
England
United States
Algeria
Slovenia

● GROUP D ●
Germany
Australia
Serbia
Ghana

● GROUP E ●
Netherlands
Denmark
Japan
Cameroon

● GROUP F ●
Italy
Paraguay
New Zealand
Slovakia

● GROUP G ●
Brazil
North Korea
Ivory Coast
Portugal

● GROUP H ●
Spain
Switzerland
Honduras
Chile

okay , sekarang masih terlalu awal kalau kita nak tentukan siapakah bakal menjuarai edisi World Cup 2010 ini , dengan itu terdapat beberapa pungutan suara yang telah aku buat tentang negara yang menjadi pilihan mereka.. haha..

angah : spain
ayie : paraguay
khairi : brazil
kamal : germany
hazid : argentina
syafiq : brazil
tira : spain
ecah : germany
eka : spain + england
lea : portugal + england
pqa : portugal
adik aku (syiqin) : portugal + england

kayh , sekarang masa aku nak komen plak..

ENGLAND : bagi aku team ni tak boleh g jauh , setakat suku akhir boleh ar agaknye sbb negara yg sama group dgn dye sume agak lemah. dorg bukan takde kemampuan g jauh tp disebabkan atas padang terlalu ramai player star , masing-masing buat kepala sendiri. kalau nak dikirakan sempurna team ni cume keeper dorg je masalah , tak hebat. yg laen dari defend smpai laa ke stricker terbaek!! tapi kalau ENGLAND juara satu keajaiban..

SPAIN : satu-satunya team yg sempurna lengkap. dari keeper sehinggalah stricker semua tgh top perform. tp cume disebabkan dye JUARA EURO CUP 2008 aku taknak pilih dye sbg pilihan utk juara wc ni. hahaha.

PORTUGAL : hmm?? ni pon setakat suku akhir boleh ar kott. tapi tu pon da tercungap-cungap. serious! mereka terlalu bergantung pada NANI dan RONALDO je.

BRAZIL : team ni belakangan ini ramai seolah-olah terlepas pandang. betul? tapi awas jika mereka melangkah kaki ke final. memang pemain mereka kini tak dikenali. tapi diam-diam ubi berisi!!

GERMANY : team ni pon tak kurangnye , ramai menganggap tiada harapan. tapi INGAT! mereka memiliki ramai player muda yg berpontensi. tapi mungkin semangat mereka TERSENTAP selepas BALLACK langsung tidak dapat beraksi.

ITALI : dalam mane-mane temuramah samada di tv , radio kebanyakkannya tak pilih team ni kan. asal ha? sedangkan dye JUARA BERTAHAN bhai. tapi kalau aku pon aku tak pilih itali ni. haha , team yg bagi aku kucar-kacir. juara edisi sebelum ni pun sebab naseb kott.. haha , giler kejam!

FRANCE : memang takde potensi langsung , perlawanan persahabatan dgn China pon boleh kalah ape cer??

dan tibalah saat aku nak mengumumkan team pilihan aku bagi World Cup 2010 ni. team yg menjadi pilihan aku bg edisi kali ini ialah ARGENTINA dan NETHERLANDS. itu sebab aku tak komen pasal team ni. haha. aku pilih dua team ni sebab kebanyakkannya player mereka larian 200km/j , haha. kebanyakkannya sume lari laju. so KELAJUAN dan keKREATIFan dalam mengawal bola menjadi faktor pilihan aku. bagi aku , ARGENTINA gabungan player senior dan muda. masing-masing laju dan kreatif. NETHERLANDS pulak agak ramai kuda tua , tapi kelajuan larian mereka tak dapat dinafikan. minum tongkat ali kott..

Jadi sama-sama kita saksikan pasukan pilihan siapakah yang bakal menjuarai WC 2010.. Siapa yg pasukan pilihannya menjuarai maka dye terhebat dalam memilih pasukan. tapi aku malu kalau tiba-tiba pasukan pilihan gadis-gadis yg tersenarai di atas menjuarainya.

SELAMAT DEMAM BOLA BERSAMA-SAMA.. BOLA , BOLA JUGAK.. RAKYAT GAZA DAN PALESTIN TETAP JANGAN DILUPAKAN kayh!

1 comment:

  1. yeah,, saya stuju dgn pndgn anda untuk germany.. hahaha..

    ReplyDelete