21 September 2010

Airmataku

Semalam sebelum bergerak dari rumah, berat hatiku ketika mahu mengemas barang-barang dan pakaian. Terasa lemah sangat mahu buat semua benda itu. Aku telefon sahabatku dan memberi tahu apa perasaan aku ketika itu. Semasa aku bercakap dengannya menangis aku apabila berceritakan apa yang aku fikirkan. Sebelum ini aku tak pernah menangis bila bercakap dengan sahabatku. Ketika aku bersembang tu, abah dgn mama ada masuk bilik tetapi aku sempat mengesat airmata supaya mereka tidak nampak apa yang berlaku. Nak taknak masa tetap berlalu jadi aku terpaksa mengemas juga barangan dan pakaian aku. Ketika bersalaman dengan adik-beradik aku yang lain airmata aku hampir mengalir juga namun aku dapat menahannya. Ye laa aku dalam rumah tu selalu menjadi penghibur pada mereka.

Pastu sebelum abah dan mama nak hantar aku ke stesen KTM lama tu dorg ajak singgah kat Masjid Negara jap, minum-minum. Dah minum baru dorg hantar aku ke KTM lama sbb aku naik bas dari situ. Ketika bersalaman dengan abah, aku sempat mintak maaf dan mintak abah doakan. Apabila bersalaman dengan mama, aku sempat mintak maaf je sebab aku dah tak tahan sebak. Menangis aku depan mereka. Aku yakin abah dan mama mesti pelik sebab sebelum ni mana pernah aku bersalaman dengan mereka minta maaf dan menangis sebelum pergi. Aku mintak abah doakan sebenarnya nak mintak abah doakan untuk aku kuat menghadapi hari-hari seterusnya tetapi tak dapat nak habiskan kata-kata aku itu sebab airmataku telah berjurai.

Berat untuk aku meneruskan langkah pergi ke tempat bas itu. Sedang menunggu tu, aku terus telefon ayie sebab nak bgtau yang aku termenangis semasa bersalaman dengan mama dan abah. Ayie banyak bagi kata perangsang, semasa bercakap dengan ayie pon aku tak dapat menahan airmataku ini. Menangis aku sepanjang bercakap dgn dye. Jika ayie ada disisi aku saat itu mungkin kuat gak semangat aku, ini ketika saat aku meninggalkan keluarga, rumah, dan para sahabat. Selepas meletakkan panggilan dgn ayie airmataku terus mengalir. Terasa amat lemah saat itu. Tiba-tiba kawan aku dtg, terus aku lap airmata tapi aku rasa dye nampak sbb mata aku masa tu mmg berair. Lps aku tau dye dtg aku terus cari tmpt yg tiada org. Pastu smpai lg sorg kawan aku, aku nmpk dye tp dye tak nampak aku. Sbb aku nmpk dr jauh. Dye call aku sbb nak mntk tiket, tp aku tak angkat dye call. 2 kali. Aku terus dtg kat dye bg tiket pstu aku terus g tmpat laen.

Dlm 5 mnt bas smpai aku terus naek. Sepanjang perjalanan tu aku tetap menangis. Tak dpt nak tahan. Aku dapat tdo seketika sahaja, masa itu jelah airmataku terhenti. Bila tersedar keluar balik. Tak tahan weyh. Da smpai terus aku kesat airmata sbb nnt jln dgn dorg, mst dorg nmpk. Spanjang jln dgn dorg aku tahan je. Tp aku konfem dorg perasan, cuma dorg taknak tanye je. Klau dorg tanye pon, aku takkan cerita punye. Pastu smpai bilik tgk 2 lg roommate aku belom sampai. Masa sorg-sorg, aarrghh… lg laa. Pastu aku carik earphones utk nak hiburkan hati sikit, tgk-tgk earphones tertinggal. Aarggghh!! Aku terus tarik tilam, aku tdo. Tp sebelum tu aku solat jamak-qasar, semasa solat tu aku menangis. Aku berdoa kepada Allah. Ketika itu sememangnya tak dpt aku tahan.

Sedar dr tidur da nak masuk Maghrib, tggu azan. Lps azan, terus solat. Time solat tu, argghh… menangis. Selesai solat terus capai Al-Quran, bukak surah Yaasin... baca. Dgn harapan Allah memberi kekuatan padaku. Lepas solat, mandi pastu terduduk dgn melemparkan pandangan melalui tingkap. Entah apa yang aku menungkan. Sehinggalah azan Isya’ aku terus perbaharukan wudhu’ utk solat Isya. Masa solat tu pon aku………… , memang lemah aku semalam. Lepas solat tu aku nak mkn laa bekal yg mama sediakan. Tgh nak mkn tu, tiba-tiba mama call. Aku angkat ar. Mama tnye “tgh bwat ape”. Aku ckp “tgh baru nak mkn”. Pastu mama ckp “tak tgk bola ke ManU lwn Liv? Sbb pakli ckp pais mst tgk bola”. Aku ckp “takde mood laa ma”. Mama ckp “sbb ape? Sbb slalu tgk dgn kwn kat sini?”. Aku ckp “bkn sbb tu. Sbb laen”. Mase tu trus aku menangis. Mama ckp, “ckp je laa”. Aku ckp “takde ape laa”. Pastu mama ckp “ohh. Takpe laa. Jgn lupe mkn taw”. Aku ckp, “ha. Ok”.

Lepas tu aku masuk bilik semula utk mkn. Aku dpt mkn 3 suap je. Pastu aku tak larat nak makan. Rasa da kenyang, pastu aku buang. Basuh tgn pastu terus capai fon, call ayie. Aku ckp dgn ayie yg mama ade call tnye asal tak tgk bola. Aku ckp takde mood pastu ble mama tnye sbb aku terus menangis. Pastu aku ckp dgn ayie sebenarnya aku tak sanggup nak ceritakan dgn mama. Aku tak sanggup nak ceritakan sbb nnt mama risau. Biarlah aku tanggung sendirian di sini. Pastu aku call lg sorg, hampir sejam aku bersembang, 57 minit lebih. Lps dr tu aku masuk bilik lame sikit terus aku tidur. Aku sempat gak msg ayie. Ayie tak abes-abes suro aku sabar. Bila ayie bg kata-kata semangat mst meleleh airmataku. Pastu aku tertidur.

Tadi(Isnin 20Sept) bangun, tgk ade msg dr ayie dan mama. Mama tnye da solat, ayie bgtau yg dye da smpai(msg mlm td aku da tertidur). Lps solat aku tdo balik, bila bgn tgk da 8 lebih. Padahal kelas pukul 8. Pastu aku pon rasa mcm tak larat nak g, jd aku tak masok laa kelas tu. Pastu sepanjang hari ini kelas dibatalkan.

Hari ini sepanjang hari aku dok kat bilik je. Tak keluar langsung sehinggakan kawan aku ajak g makan aku tolak sbb aku rasa da kenyang. Dan aku hari ini sebutir nasi pon tak masuk ke perut aku lg. Malam td mama tnye “da mkn”, aku terpaksa ckp “da” sbb taknak dye risau pasal aku. Ptg td mama ade tnye aku da mkn tghari, aku ckp tak lalu nak mkn. Mkn ptg je laa. Tp aku tak g gak. Tu laa aku terpaksa ckp da mkn bila mama call tadi sbb klau dye tau aku tak mkn mst dye risau sgt-sgt.

Dalam call tadi mama tnye, “tak keluar g memane ke?”. Aku ckp “tak. Dok kat bilik je spanjang hari”. Mama ckp, “kenapa?”. Aku ckp balik, “takde mood laa nak kuwa”. Mama ckp “mst ade sbb. Ade kecewa dgn kwn ke?”. Aku ckp balik, “takde laa ma. Entah tetibe takde mood”. Aku da agak, mama mst dapat rasakan. Naluri seorang ibu, sedikit sebanyak mesti dapat rasa punye. 9 bulan ade dlm perut mereka, mst naluri mereka dpt rasakan apa yang ada pada anak-anak. Namun aku tak sanggup menceritakan lagi kepadanya. Sbb mama tau bnyk tentang dia melalui apa yang aku ceritakan. Memang mama tau dia seorang yang baik dengan apa yang aku selalu ceritakan.
Selepas tu aku terus call ayie dgn sorg lg ni. Aku ckp dgn dorg yang mama da dpt rasakan sesuatu berlaku pada aku menyebabkan aku berubah sikap. Mama pon ckp gaya aku cakap laen dari biase. Mama ckp suara aku tak bermaya. Tp aku nafikan, aku ckp mungkin letih kott.

Tadi lepas Maghrib aku telah buat solat sunat hajat, solat sunat istikharah, dan baca 3 kali Yaasin. Aku juga berdoa pada Allah dgn mengharapkan Allah kuatkan semangat aku. Mungkin apa yang terjadi tidak salah sesiapa. Bukan aku, dan bukan dia. Sekiranya dalam hal ini ada sesiapa bersalah, aku telah sedia memaafkan kerana aku taknak ia dibawa ke akhirat. Dan aku bukanlah jenis orang yang tak memaafkan orang. Cuma semalam memang aku lemah sgt sehingga sepanjang hari airmataku keluar. Mungkin juga iman aku time tu memang lemah.

Sehingga entri ini dipostkan, sebutir nasi tak masuk lagi ke dalam perutku. Lebih 24jam da. Entah bila laa aku bleh mkn. Klau mkn pon mst sikit je. Kenyang larr. Ingatkan da takde masa nak update lg, tetapi ia amat penting buat diriku. Mungkin ini entri yang terakhir aku utk bulan ni? Entah. Bergantung pada keadaan aku gak.

Ditulis pada 20Sept2010, jam 11.30 P.M.

No comments:

Post a Comment