10 September 2010

Kita Sama Semuanya Sama

Allahuakbar.. Allahuakbar.. Allahuakbar..
La ila ha illallah huwaAllahuakbar..
Allahuakbar wa lillahilham..

Alhamdulillah kita sudah masuk ke bulan Syawal untuk meraikan kejayaan kita mengawal hawa nafsu sepanjang bulan Ramadhan.. Ini bermakna Ramadhan telah berlalu meninggalkan kita untuk tahun 1431H ini dan kita takkan menjumpainya lagi sampai bila-bila pada tarikh yang sama.. Tetapi yang menjadi persoalan, adakah kita akan menjumpai bulan Ramadhan lagi? Untuk tahun depan? Hanya Allah sahaja yang tahu segalanya cuma kita sebagai hamba hanya mampu mengharapkan yang terbaik dariNya..

Sedih juga meninggalkan Ramadhan kerana di dalam bulan itulah segalanya ada.. Keberkatan, kemuliaan, makrifat, ketenangan, dan bermacam lagi.. Apa kita boleh buat sebagai manusia? Hanya mengikut segala takdir yang telah ditetapkan oleh Allah sendiri.. Ramadhan tetap akan berlalu..

Kita kadang-kadang ingin meraikan kemenangan ini bersama para sahabat, rakan-rakan,dan kawan-kawan.. Namun mungkin mereka merasakan perkongsian perasaan meraikan kemenangan ini tidak bermakna dalam hidup mereka ataupun ade insan yang lebih penting dalam hidup mereka.. Dan mungkin sebab itulah kita seolah-olah syok sendiri meraikan kemenangan ini..

Namun kita tidak menjadikan ia suatu alasan pada diri kita untuk tidak meraikan kemenangan dan kegembiraan ini bersama mereka.. Kita tidak membezakan antara satu dengan yang lain.. Jadi ia bermakna biarlah apa pon tindakbalas dari mereka, kita melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan pada mereka..

Dalam hal lain kononnya reaksi baik, namun dalam hal ini seolah-olah tidak memberi apa-apa kesan pada dirinya.. Bukannya kita hendak hukum mereka dengan keberangkalian yang salah, tetapi reaksi mereka itu telah menimbulkan orang sekelilingnya menghukum mereka perkara yang tidak mereka lakukan.. Fikirlah sendiri di pihak mana yang salah..

Isu ini terkeluar bukan sebab apa-apa dan ia tiada kena mengena dengan sesiapa.. Jika ada orang yang tergolong dalam golongan yang dimaksudkan itu ia kebetulan.. Kepada para sahabat, rakan-rakan, dan kawan-kawan yang menunjukkan reaksi positif terima kasih atas semua.. Kita faham untung sesetengah pihak mungkin masalah yang mereka hadapi..

Di kesempatan ini aku ingin mengambil kesempatan memohon kemaafan, batin dan zahir dari hujung rapat hingga hujung kaki.. Salam AidilFitri..

No comments:

Post a Comment