26 September 2010

Genap Seminggu

Telah genap seminggu.. Minggu lepas adalah minggu suram yang telah aku lalui, satu demi satu masalah dan dugaan buat diriku. Rentetan bermula dari 18hb Sept lalu sehingga 23hb Sept.

Perkara yang berlaku pada 18 & 19 Sept itu tidak perlu aku tulis lagi, cuma ia bermula dari tarikh itu. Aku menyedari earphone tertinggal pon masa 19hb tu. Arghh! Sehingga kini aku buntu nak buat macam mana nak kasi bendalah tu ada melainkan aku kena balik rumah, ambik.

Pada 20 hb pula, aku on laptop nak main game bola PES2010, nak kasi terhibur sikit laa. Bila nak masuk game tu je dye tulis game tu tak install lagi. Pergh! Giler betul. Kat rumah aku siap boleh main, sampai sini je dye ckp tak install lagi? Ish. Memang dugaan aku. Ingat nak hilangkan laa masalah tapi lagi bertambah. Da tak boleh masuk tu ok laa, aku bukak laa lagu plak.. dengar sambil buat keje. Da sejam buat keje nak rehat laa jap, pastu dye suro restart. Aku restart ar, tengok-tengok breakdown terus. Langsung tak boleh masuk window. Tah pahal tah. Argghhhhhhh!!! Time tu memang serabot giler kepala otak rasa. Masalah demi masalah aku kena tanggung. Ya Allah…. Pastu aku g hantar repair laptop tu dan sehingga kini laptop aku tak dengar ceritanya.

Pada 23hb tu plak, kunci aku hilang. Kat situ kunci bilik ada, kunci locker ada, kunci beg pun ada. Aku sedar masa nak masuk bilik selepas habis kelas dalam pukul 12 lebih. Harrgghhh!! Ingatkan tertinggal dlm locker, jadi kopak laa locker tu tengok takde. Argh.. Takkan tercicir dlm kelas. Da tak tahu nak buat ape.. da surrender da.. Aku tidur biar rilex sikit otak. Kusut!!! Dalam 1.30 bangun, solat, ready nak g kelas. Tengah pakai kasut tu aku tengok balik kat anak tangga kot-kot ada sbb masa nak g kelas pagi tu aku pakai kasut kat anak tangga. Tengah aku carik-carik tetibe anak mata aku boleh terpandang ke arah beam lantai besi yang ada kat tepi anak tangga. Dengan kuasa Allah… anak kunci aku ada di situ. Ish. Satu keajaiban. Allah nak tunjukkan kuasa-Nya. Jika ikut logik akal manusia yang terbatas ni, ada dua je kemungkinan. Kalau aku tertinggal kat anak tangga tu, org lain jumpa org lain ambik. Lagi satu kunci aku tu akan jatuh ke tingkat bawah sbb kena sapu dengan makcik cleaner tu. Tapi ni boleh terletak elok je kat ruang besi yg sebesar tak sampai 2cm. Ya Allah.. Kau tunjuk kehebatan-Mu pada ku. Masa jumpa tu aku bersyukur sangat. Tak abes-abes keluar dari mulutku ini Alhamdulillah.. Allahhuakbar.. Astagfirullah alazim.. Pertolongan Allah untuk aku.

Itulah dugaan yang aku lalui sepanjang minggu lepas, kadang-kadang kita selalu lupa Allah dan bila Allah bagi sedikit ujian-Nya barulah kita nak cari Dia. Kawan aku semua cakap yang aku banyak berubah. Dorg cakap perubahan aku ketara. Semua tanya aku sebab apa. Cuma aku je taknak cerita kat dorg. Ahli kumpulan aku lagi laa.. Dorg pelik giler tengok aku. Dorg cakap dorg nak aku yang sebelum raya. Dorg taknak aku sekarang. Dorg ckp aku diam seribu bahasa. Langsung tak bercakap. Sbb sebelum cuti raya tu dorg nampak aku ceria.. happening. Tapi lepas raya aku macam bukan sebelum ni, tu laa dorg nak aku yang sebelum raya. Bukan selepas raya yang diam macam org bodoh!!!

Macam mana kita nak jadi macam sebelum ni sedangkan satu demi satu masalah yg aku lalui. Kalau kita da jatuh nak naik balik bukan mudah kan? Teringat yang aku ada cerita kat rakan perempuan aku tu.. Aku ada peristiwa masa darjah 6, tapi sejak peristiwa tu aku dah berubah 100% sehinggakan aku baru boleh terima masa form 5. 5 tahun bhai aku bina hidup aku dengan identiti baru, dan setelah 5 tahun tu lah aku baru boleh terima org dalam hidup aku. Mungkin kalau org baca tak faham apa maksud aku. Ia amat tersirat dan sesiapa yang hidup dengan aku dari darjah 6 sampailah kini je boleh faham. Tu pon kalau aku ceritakan. Mereka tentu sudah lupa.

Kini mungkin aku sudah mula ada semangat setelah seminggu berlalu. Tapi still benda tu akan singgah kat benak fikiranku. Aku mula rasa lega selepas aku betul-betul cakap kat hati aku ikhlaskan supaya maafkan semua org yang ada salah dengan aku ni. Mungkin benda susah nak lupa tapi lagi baik kalau kita maafkan org kan? At least kalau org tu hadapi sebarang masalah dan kesulitan bukan disebabkan kita tidak memaafkannya. Aku pon dapat tahu insan yg rapat dengan ku itu akan menghadapi percubaan, itu sebab malam sebelum tu aku msg dia. Aku cakap yang aku memang maafkan dia jika ada salah dia padaku. Bagi aku.. ini menentukan masa depannya, jadi aku mahu hidupnya sentiasa diberkati tanpa ada salah denganku. Percubaan apa tak perlulah aku tulis sbb nnt org dapat agak. Aku rasa lagi syok kalau hidup kita, kita buat baik dgn org. Sebab aku teringat ada buku yang aku baca tu penulis tu tulis ‘hidup dengan memberi’.

Ada salah seorg kawan kelas aku cakap badan aku nampak susut. Hmm.. betul ke? Mungkin sebab 2 hari tak makan nasi. Pastu lagi 3 hari aku makan nasi sekali sehari. Sebab masa aku tengah kusut giler tu aku terfikir daripada aku tak makan tak dapat apa, lebih baik aku tak makan dapat pahala. Jadi aku buat laa puasa sunat Syawal. Ni pon baru 3 hari, lagi 3 hari je. Seumur hidup aku tak pernah aku lakukan puasa sunat 6, selalu buat tak habis je. Tapi mungkin tahun ni aku dapat lakukan. InsyaAllah.. Semalam je aku tak buat puasa sunat sebab lect aku buat openhouse, dorg beriya-iya ajak aku g sbb nak suro aku lupakan problem aku. Dan hari ni aku sambung puasa lagi. Terimakasih pada insan yang rapat denganku itu, berlakunya perkara ini menyebabkan aku dapat buat puasa sunat. Disebabkan mahu Allah tambahkan kekuatan pada semangatku, aku kena berusaha untuk sentiasa ingat pada Allah. Allah jumpakan semula kunci aku tu pon suatu kekuasaan Allah, sebab sejak 19hb tu aku mula………… tak perlulah aku nak nyatakan kerana bila aku katakan nnt perkara itu jadi tak ikhlas, malah mungkin akan menjadi riak. Mungkin jika bertentang mata org tanya, aku boleh bagi tahu apa yg perlu kita lakukan.

Petang semalam pon dorg ajak aku maen bola, padahal dlm sem ni tak pernah maen bola kat sini. Sampaikan rakan-rakan perempuan pon sanggup turun nak tengok aku maen. Hmm. Ikotkan je laa dorg ni. Tak abes-abes nak tengok aku macam biasa. Pastu malam tadi dorg ajak tengok bola pulak, hmm.. Gembira gak aku SEBAB buat pertama kalinya Chelsea kalah dalam musim ini. Abes game tu terus aku msg Ayie, Adeq, Tira, Echah, Eka. Seronok punye pasal. Dan Arsenal pula tewas mengejut dengan WestBrom. Gempak ar game Arsenal tu. Laju giler corak permainan dorg tapi penuh dramatis. Yang Chelsea tu kalah hasil jaringan Tevez. Tu pon hasil larian pantas dye. Senang cerita aku suka tengok permainan yang laju.

Lagi satu mama tak abes-abes tanya aku ok ke tak. Semestinya aku jawab ok kan. Kepada sahabat-sahabatku yg telah memberi sokongan moral dan semangat padaku, TERIMA KASIH SEMUA. Aku rancang akhir minggu ni aku nak balik sebab pertama sekali nak ambik earphone. Pastu klau boleh settlekan benda-benda lain tu. Kita tak pernah akan selama-lamanya di ats kan? Beringatlah semua. Allah sangat adil pada hambaNya. Jika hari ini kita menang, kemenangan itu tidak kekal selamanya. Bahkan akan kita kalah jua suatu masa. Cuma Allah yang menentukan samada nak kalahkan kita tu dalam masa singkat atau panjang. Teringat aku ada baca buku 'Aku Terima Nikahnya' dan 'Bercinta Sampai Ke Syurga'. Buku tu lah banyak bagi motivasi kat aku. Cuma minggu lepas aku memang lemah gila. Dalam kata lain, kita tidak akan tergelak selama-lamanya dan YAKINLAH suatu masa nanti kita pasti akan menangis.

Jika rupa menjadi ukuran;
Aku tak layak menjadi orang disisimu.
Jika harta menjadi batasan;
Aku tak layak menjadi teman hidupmu.
Jika keikhlasan yang didambakan;
Itulah yang tersemat penuh dihati kecilku.
*renung-renungkamlah...

Saje nak kongsi lirik lagu ni. Tiada kena-mengena dengan sesiapa. Cuma aku nak mintak menghayati je lirik lagu ni.....

 

Di Sini Kasih Ku Abadi


Di sini hati ku terluka
Setelah kasih ku berbunga
Sungguh tak ku sangka

Tiada lagi airmata
Hendak ku tangiskan untuk mu
Yang tinggal hanyalah
Duka dan pilu

Di mana harum mawar yang setia
Di mana hilangnya kubu cinta
Sukarnya berpisah dengan diri mu
Sukarnya melupakan oh dirimu

Jangan kau tinggalkan diri ku
Jangan kau berpaling kasih mu
Jangan kau biarkan diri ku
Sepi tanpa mu

Sayangku kembalilah pada ku
Tiada tempat untuk mengadu
Sayangku berikanlah kasih mu
Buat diri ku

Lagi sekali kepada semua pembaca.. terutamanya klau ada sahabat, rakan, dan kawan aku yang baca entri ni. Lirik lagu di atas ini tiada kena mengena dengan sesiapa. Tambah-tambah lagi kalau tengok ayat demi ayat, contohnya  Sayangku kembalilah pada ku. Ia tidak menunjukkan aku atau sesiapa. Tapi memang lirik lagu ni macam tu. Ingat!!! Fitnah itu dosanya lagi besar dari membunuh. Daripada nak fitnah aku, lebih baik bunuh aku. Takde lah berat sangat dosa......

Dan akhir sekali aku nak kongsikan entri Ayie :
http://ayiesuda.blogspot.com/2010/09/dugaan-buat-kau-nas.html

No comments:

Post a Comment