19 September 2010

Dugaan Buat Aku

Bismillahirahmanirahim. Sebenarnya memang berat jari aku mahu menekan butang-butang pada keyboard ini, tetapi aku teruskan juga kerana fikiran aku tidak tenang untuk menyambung tidur semula. Bangun aku untuk pagi ini tidak seperti hari-hari lain. Ia berbeza kerana bertapa lemahnya hati dan jiwa ini mahu meneruskan hidup untuk hari ini dan hari-hari yang mendatang.

Semalam adalah hari yang paling banyak jemputan openhouse dari sahabat-sahabatku dengan 5 jemputan, Alang, Syamin, Didi, Ayoi, Lea. Bayangkanlah aku mula keluar dari rumah pukul 12.30 pagi sampailah pukul 12 tengahmalam tadi baru aku betul-betul dapat rehat. Ia bermula dengan aku terima panggilan dari sahabatku ini yang meminta aku membawanya ke Selayang untuk beli lemang. Kebetulan panggilan dye masuk ketika aku berehat sementara dari mengemas rumah kerana sedara nak datang.
Masa dalam pukul 12 tu aku cakap dengan mama yang aku nak g teman belikan lemang kat Selayang. Mama pun macam tak kesah sebab semua kerja kemas rumah aku dah buat. Lepas dah siap-siap tu aku keluar tengok-tengok sedara aku tu da pun sampai. Aku pun sempat bersalaman dengan mereka dan terus keluar, tapi sebelum gerak tu aku cakap dgn abah nak g beli lemang. Jadi aku dengan sahabatku ni pergilah beli, settle.

Dalam pukul 1 baru sampai rumah dye bawak lemang tu. Pastu dalam area waktu tu dapat msg dari sahabatku yg lain mengajak g rumah yg telah dijemput ni. Aku pon ajak ar datang sebab aku pon da ade kat rumah orang lain, jadi mereka datang ar. Dah semua berkumpul baru lah kami bergerak untuk rumah pertama iaitu rumah alang. Rumah dye kakak dye bertunang.

Da makan-makan sume gerak rumah Syamin plak dalam pukul 2 lebih. Masuk rumah dye ramai sedare-sedaranya. Kami pon lepak jap sbb baru lepas makan kat rumah alang. Kat rumah Syamin aku makan nasi dagang, tu pon sikit je sbb da kenyang. Dalam pukul 3, gerak rumah ketiga sbb Didi ckp dtg rumah dye pukul 3. Sampai je lepak lama gak ar dalam setengah jam sbb perut da penuh. Sembang punya sembang. Setengah jam lepas tu baru makan, tu pon aku makan 3 sudu je mee. Tak larat nak makan. Pastu dye bwat kek. Sebab dye bwat birthday party skali. Tu pon aku makan sesudu kek je. Sebab nak jaga hati punya pasal, padahal da kenyang.

Dalam pukul 5 g rumah Ayoi plak. Nak taknak memang kena pergi gak sbb nak jaga hati dye. Walaupun da kenyang sangat, datanglah gak bg memenuhi permintaan jemputan. Lepak kejap dalam 5.30 baru balik rumah.Tapi sebelum tu dorg ajak maen bola awal, pastu dorg tnye aku nak maen pukul bape. Aku saje ckp pukul 5.55.. Pastu dorg ckp nas klau maen bola pkul 6.30 baru dtg. Pastu aku ckp betular, 5.55 aku dtg. Dorg ckp balik janji Melayu ke janji Jepun. Aku cakap janji Jepun, jgn korg plak janji Melayu. Dalam 5.30 da sampai rumah tu dpt msg pqa suro dtg. Msg dye “weh,dtg laa..lea tggu ni”.. aku serba salah sebab da janji dorg maen bola 5.55.. Dalam pada masa tu gak dye call suro dtg pastu dye suro aku call blk sbb dye takde kredit. Aku ckp ok laa, aku call blk. Tapi aku lmbat sgt nak call, pastu dye msg “call laa.. lea nak ckp”.. Aku lambat bukan ape, sbb g solat Asar dlu. Selesai solat aku terus call... Mula-mula pqa angkat, dlm ckp-ckp tu pqa ckp “takkan kau tak dtg kott...”. Pastu baru dye bg lea, cakap-cakap. Lepas call tu aku memang serba salah, samada nak g ke g maen bola. Nada ckp dorg memang mengharapkan aku datang.

Bila fikir balik, lebih baek aku g maen bola sbb ni pon yg terakhir sebelom kteorg balik. Jadi aku g laa maen. Kluar rumah pukul 5.50.. Pastu sampai padang tgk kosong je. Sorg pon takde. Rumah aku dgn padang jaoh mane je pon. Jadi aku lah yg pertama sampai. Maka dengan itu apa yg telah aku janji kat mereka bukanlah rekaan. Aku janji Jepun nye. Pastu baru Syamin, pastu Ayoi, pastu Adeq. Yg turun petang smlm pon ramai gak ar. Agak happening gak game terakhir tu. Aku pon dapat melakukan gol yg menarik. Pastu dalam 7 lebih kteorg balik. Sebelum balik tu aku bakar beberapa mercun ketupat dalam 4 atau 5. Simbolik laa pemergian kami semua. Pastu mercun ketupat selebihnya bg dorg bakar, dorg pon bakar.

Sampai rumah mandi ape sume dalam pkul 7.45 malam aku keluar semula untuk memenuhi jemputan terakhir, lea. G ambek Ayie pastu terus gerak. Agak laju gak aku bwk sbb nak kejar masa. Dalam 8.30 da sampai area sekitar situ. Pastu call-call dorg, 8.50 baru sampai rumah nenek lea. Masuk lepak jap. Pastu lea dgn pqa keluar. Kteorg pon layan diri. Da mkn sume rilex je tgk tv. Dlm 9.35 baru dorg smpai. Dlm tempoh tu banyak perkara yg berlaku dan tak perlulah aku tulis di sini.

Dalam pukul 11.30 kami pon pulang, tu pon setelah beberapa kali ckp dgn lea nak balik. Jadi kami pon balik, sepanjang perjalanan tu mood aku tidak seperti masa nak dtg tadi. Macam-macam aku memikirkan. Mengalir jugak airmata aku ketika memikirkan dalm perjalanan itu. Macam-macam aku terbayang. Aku rasa macam terjatoh giler-giler. Dalam pemanduan balik tu memang hati aku tak tenang. Sampaikan hampir terlepas dari lorong laluan motorsikal bila nak pusing tu memang kereta laju giler. Nasib baik tak jadi apa-apa.

Ape pon, aku bersyukur sbb dpt memenuhi kesemua jemputan dorg sepanjang seminggu demi menjaga hati semua cume rumah Azirul je sbb malam tu abah ngn mama takde, jadi aku kena jage dan kemas rumah. Aku ingatkan balik ke sana ni aku dapat laa semangat tetapi sebaliknya telah berlaku. Terasa lemah nak melangkah, ditambah lagi bila nak tinggalkan family dan rumah. Memang takdir Allah telah tertulis yg itu utk aku. Apakan daya, aku hanya mampu serahkan kepadaMu Ya Allah.

Ya Allah, sesungguhnya aku tersangat lah lemah ketika ini utk meneruskan hari yang mendatang. Ditambah pula dengan kerja-kerja yg bakal aku hadapi. Dan beberapa minggu lagi akan menghadapi final exam. Dengan itu Ya Allah kau berilah ketenangan pada hati ku ini.

Malam tadi aku tak boleh tidur sebab asek memikir perkara tersebut. Sesekali berjurai juga airmata ku tidak dapat menahan sebak. Da la hari terakhir sebelum aku bertolak. Memang dugaan aku sangat hebat. Mungkin aku da tak balik lagi... Sepanjang penulisan aku di atas ade ke aku ketawa? Menunjukkan bahawa aku suka? Tidakkan.. Tidak seperti entri yang selalu. Haargghh.....

Aku mohon maaf kepada semua sahabat-sahabat aku yg membaca entri ini. Sampaikan juga salam aku pada sahabat yg lain.

Tak dapat nak meneruskan, sekian.

Jangan pernah katakan bahawa
Cintamu hanyalah untukku
Karena kini kau telah membaginya
Maafkan jika memang kini
Harus ku tinggalkan dirimu
Karena hatiku slalu kau lukai
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yang ku rasa
Ku menangis
Membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya

Ku menangis
Melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yang telah kau sakiti
Maafkan jika memang kini harus ku tinggalkan dirimu
Karena hatiku slalu kau lukai
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yang ku rasa

Lirik lagu ni tiada kena mengena dgn sesiapa. Cuma nak menunjukkan bahawa hati aku kini sedang sedih.
Tak tau lah bila lagi aku dapat update sbb buat masa ni, inilah entri terakhir aku....

No comments:

Post a Comment