16 December 2010

Malaysia 2 : 0 Vietnam

Semalam dunia sukan bolasepak Malaysia kembali 'bernyawa' apabila berjaya menjinakkan juara bertahan, Vietnam dengan jaringan 2 gol tanpa balas. Syabas Malaysia!! Anda tidak mengecewakan 50 ribu lebih penyokong Malaysia yang datang stadium malam tadi.

Gerak semalam dalam pukul 3, turun train di BJ station tepat dalam pukul 4:10. Tak macam semeriah masa final Piala FA tahun 2008 masa tu. Masa tu kteorg gerak lebih kurang sama waktunya, tapi ketika itu dalam train memang pack giler. Tapi semalam dalam ktm lengang, dalam star pun lengang. Sampai kat Stadium BJ pun lengang. Kalau tak masa tu dalam pukul 4 di perkarangan stadium dah penuh dengan launtan merah, tapi semalam lengang.

Sebenarnya sebelum gerak semalam ada call dia ni nak inform yang aku nak g stadium tapi tak angkat bila aku call. Tapi aku still inform dia laa kan. Dia sebenarnya tak bagi aku g sebab kaki aku ni injured tapi semangat membara laa. Apa boleh buat. haha.

Jadi, aku dengan pakli pun terus gerak g beli tiket. Risau habis tu laa menyebabkan kteorg gerak awal. Yang ayie pulak gerak lambat sebab g ambil lesen. Lepas beli tiket tu tunggu ayie kat depan surau yang ada kat kawasan situ. Tak sampai 10 minit ayie sampai, dye carik kteorg punya lah lama padahal kteorg kat depan tu jer. Saje taknak panggil dye sebab nak tengok dye dapat carik tak. Pastu dye call aku, aku saje taknak angkat sebab nak bagi dye dengar bunyi fon aku tu. Lepas dye terdengar bunyi fon aku dye tercarik-carik mana arah bunyi tu datang. Nak tergelak besar aku tengok reaksi ayie tu. haha.

Lepas tu, sembang kejap terus g solat. Sesudah solat apa lagi... pusing laa sekitar kawasan stadium tu. Survey harga jersi. ahah. Paling murah harga nya. Dah laa duit pun ngam ngam je bawak. Memang tak laa nak beli. Jadi, pusing punya pusing. Nak carik kehangatan perlawan tapi tak jumpa. Penyokong yang hadir tak ramai lagi. Nasib laa dapat jumpa geng Ultras Malaya. Meriah laa gak dorg buat sorakan. Aku kenal Ultras Malaya pun melalui fb, tapi yang aku kenal area Lembah Klang punya.. yang ada tu dari Kedah. Kita bertiga pun lepak laa situ dulu untuk meramaikan penyokong yang ada ketika itu.

Dalam pukul 6 kteorg masuk stadium cari tempat yang paling strategi. Jadi kami duduk laa kat bahagian sudut padang. Dengan harapan kalau player Malaysia jaringkan gol dorg akan datang kat kteorg. Sebab masa final Piala FA 2008 lepas, kteorg masuk tv pun sebab aku yang pilih tempat tu. Nak dijadikan cerita apa yang kteorg harapkan jadi kenyataan sebab kedua-dua jaringan gol semalam dorg datang ke arah tempat kteorg.. hahahahaha. Puas hati giler. Tapi tadi semua berita aku tengok, semua video aku tengok, haram batang hidung pun tak nampak. Siot jer. Habis tu semalam cameraman yang tercongok depan kteorg tu cameraman mana dohh????? Takkan Vietnam. Haduyai.

Sempat gak bergambar dengan penyokong Vietnam. Ini bukan satu Malaysia tapi satu dunia. Advance takk. cewahh. haha.

Yang menarik perhatian aku semalam banyak bendera negeri turut dikibarkan. Kteorg tak yah cerita laa. Bendera Selangor je 3 kteorg kibarkan. Tengok-tengok tuah memang kat player Selangor. Dua-dua gol player Selangor jaringkan. haha. Selangor terhebat laa kan.

Yang aku nampak semalam bendera Selangor, Kedah, Terengganu, Johor, Melaka, Sarawak, Kelantan, Pahang, Perak. Itu yang aku nampak, yang aku tak nampak tak kira lagi. Tantah cukup kesemua negeri dalam Malaysia ni ada bendera orang bawak. haha. Tapi yang aku tak faham tah celah mana pulak ada player Malaysia malam tadi yang ada asal dari negeri-negeri tu. haha.

Tapi semalam berkibar gak bendera Palestin semasa perlawanan semalam lagi-lagi masa nyanyian lagi Negaraku berkumandang. Tak lain tak bukan sape laa yang kibarkan tu kann.

Haa. Teringat pasal tira, tadi dye cakap kat wall aku.. g stadium tak roger dye. Bukan taknak roger dye, tapi aku pk takut dye takde orang nak teman dye plak. Sebab eka pun setahu aku ade kat Kuantan. Tapi takpe, nanti pape game international melibatkan Malaysia aku inform dye. haha.

Akhir kata, berbaloi ar keluar dua puluh ringgit dapat dua gol. Sekali lagi ucapan tahniah kepada skuad Malaysia yang berjaya menewaskan Vietnam tanpa bolos. Kami peminat sukan bolasepak Malaysia sememangnya dahagakan saat-saat begini. Kembalikan semangatmu, jangan cepat terbuai mimpi dengan kemenangan ini. Sabtu ini ada lagi separuh perhitungan. Kalau dalam 90 minit tu, semalam baru melepasi 45 minit pertama. 45 minit berikutnya perhitungan di bumi Vietnam pula.

Kalau Malaysia berjaya mengalahkan Vietnam sabtu ini, maka buat pertama kalinya Malaysia melangkah ke final sejak tahun 1996. Ada kemungkinan bertemu dengan indon lagi sekali. Apa pun jangan pandang final lagi, tetapi tumpukan perlawanan selepas ini.

Syabas Malaysia! Tahniah Malaysia! Malaysia Boleh! Teruskan Perjuanganmu!

4 comments:

  1. wahwahwah.. seronok tengok game yee?
    ade jumpa SMH ?? dia pun tgk gak smlm.. hahah
    :D
    mesti syok ann ??
    bila laa berpeluang tgk kan , ngan korang ??

    ReplyDelete
  2. seronok laa Malaysia menang.. kalau kalah mesti tak seronok kan? hahaha..
    SMH?? awat tak cakap.. kalau tak boleh buat announcement.. hehe..
    memang syok pon.. haha.. laen kali kalau ada peluang boleh laa kan.. :)

    ReplyDelete
  3. dtg jgn time menang je bai. next time dok dgn ultras, chant skali

    ReplyDelete
  4. aku penyokong setia Malaysia bro.. kalah menang kami setia bersama.. ultras kedah buat geng sendiri arr.. kalau dok skali dgn orang awam lagi best.. lagi meriah.. ni dok kat atas pastu belah hujung.. kteorg nak tgk game sambil bersorak utk player.. klau dok atas sane player pon tak dengar sorakan..

    ReplyDelete