30 December 2010

Piala AFF Suzuki 2010 Milik Malaysia

Tahniah Malaysia!!! Syabas Harimau Malaya!!!
Anda telah berjaya menakluk Asia Tenggara...

Semalam Malaysia telah dinobatkan secara rasmi sebagai Juara Piala AFF Suzuki 2010. Malam gemilang buat skuad bolasepak negara kerana berjaya mempertahankan kelebihan
3-0 dengan berjaya menambah satu gol melalui Safee Safi. Namun Indonesia juga berjaya membolosi 2 kali jaringan Malaysia tetapi itu sudah terlambat bagi mereka.

Ketiadaan defence kanan, Mahali Jasuli dan pemain sayap kiri, Amirul Hadi Zainal amat dirasai. Nampak mudah apabila player Indonesia melepasi bahagian tersebut namun
K. Rajagobal memasukkan pemain pertahanan lagi bagi memantapkan bahagian defence dengan menukarkan dengan Amar Rohidan.

Semangat juang yang begitu tinggi ditunjukkan kesemua pemain Malaysia sepanjang 90 minit. Walaupun keeper kita dipancarkan dengan pancaran laser, pemain-pemain Malaysia langsung tidak mengadu kepada refree apatah lagi mahu memboikot perlawanan.

Di manakah Julia Perez? Di manakah penyokong yang mahu membuat kekacauan? Ke manakah cewek-cewek yang mahu mengenakan pakaian seksi? Itu hanyalah provokasi semata-mata. Yang mahu melunturkan semangat player Malaysia. Tetapi para pemain Malaysia berjaya menangkis kesemua provokasi itu dengan menggunakan mentaliti yang tinggi.

Selepas selesai berakhirnya perlawanan semalam, ramai peminat sukan bolasepak bersyukur apabila berakhirnya kemarau 14 tahun Malaysia untuk menjulang piala itu. Perdana Menteri Malaysia juga telah mengumumkan cuti umum pada esok hari bersamaan 31 Disember 2010, Jumaat sebagai tanda penghargaan atas kemenangan Malaysia itu.

Kemenangan Malaysia juga mendapat pujian oleh pemain pertahanan Man Utd, Rio Ferdinand. Dipetik kata melalui twitter nya, " Congratulations 2 Malaysia who beat Indonesia in the Suzuki cup final. I played against Malaysian U23 team 18 months ago, quite a good team... "

Selain itu, keeper Malaysia - Khairul Fahmi Che Mat menjadi keeper ke-5 termahal di dunia. Ini satu pencapaian yang cukup membanggakan. Tapi aku dengar dari berita radio. Kalau berita tu tipu maknanya aku tulis ini salah ar fakta. Mana laa tahu kan kott radio ini nak gembar-gemburkan yang player Malaysia ni terbaek dunia. Buktinya aku tak jumpa lagi, tapi yang Rio Ferdinand tu memang aku jumpa buktinya.

Seterusnya, tidak lama dari sekarang FIFA akan mengeluarkan rangking terbaru bolasepak dunia. Berkemungkinan Malaysia akan mengatasi Indonesia. hahahaha. Sebelum kejohanan ini berlangsung - Malaysia [144], Indonesia [124 kott].

Berdasarkan maklumat yang diperolehi, skuad Malaysia akan tiba pada hari ini. Jam berapa tak pasti. Aku harap samada harini atau esok mereka akan membawa piala itu berarak sekitar KL dan Lembah Klang. Boleh laa turun ramai-ramai.

Buat Safee Sali, syabas kerana berjaya menjadi penjaring terbanyak dalam kejohanan ini. Kau memang hidup main untuk Malaysia. Tapi kat Selangor...........


Sekali lagi, TAHNIAH kepada skuad bolasepak Malaysia. Harap sangat prestasi ini akan konsistan. Malaysia Terbaek!! (bak kata banner kteorg.. hahahaha..)
Perjalanan Malaysia dalam kejohanan ini SERUPA seperti Sepanyol. Ini kerana semasa Piala Dunia 2010 berlangsung, Spain tewas di perlawanan pertama tetapi langkah demi langkah mereka lalui akhirnya bergelar juara Piala Dunia 2010. 

Seperti Malaysia, tewas pada perlawanan pertama kejohanan AFF Suzuki 2010 ini tetapi akhirnya menjadi juara Piala AFF Suzuki 2010. Bak kata orang, hero selalunya tewas awal. kan kan kan. hahaha. Manakala Indonesia SERUPA seperti Netherlands. hahaha. Menang dari awal tapi tewas di peringkat final. hahaha.

No comments:

Post a Comment