31 December 2010

Ucapan Pergulungan Oleh Pengembara Ilmu Bagi Tahun 2010

Malam ini malam terakhir aku di rumah dan hari terakhir bagi tahun ini. Aku hampir sudah lalui 365 hari pada tahun ini, pelbagai ranjau yang telah ditempuhi jalan-jalan sepanjang tahun ini. Ada manis, ada pahit. Ada yang buat aku tertawa, ada juga yang membuatkan aku menangis. Ada yang membuatkan aku semangat, tak kurang juga ada saat aku lemah. Itulah yang telah dilalui sepanjang tahun ini.

Kadang-kadang bila ingat kembali memang akan termenung sehingga tiada kesudahan. Apa yang kita lakukan untuk orang tak setimpal apa yang kita dapat. Tetapi bukan itu yang mahu diungkitkan kerana aku yakin dengan kata-kata Allah. Apa yang kita buat kita akan dapat balik. Apa yang diinginkan itu samada Allah akan tunaikan cepat atau lambat je. Allah tunaikan cepat untuk melihat sejauh mana kita bersyukur dan Allah tunaikan lambat kerana Allah ingin menguji kesabaran kita sebagai hamba.

Dalam cuti ini pun banyak benda yang tak tercapai. Dapat jumpa dengan sahabat-sahabat pun boleh kira dengan jari. Banyak yang dirancang tidak tertunai. Apakah ini semua? Esok aku dah berangkat pulang ke sana. Memang berat hati ini. Memang berat langkah ini. Barang-barang pun langsung belum kemas. fuhh. Ya Allah, tabahkan lah semangatku.

Hari ini je ada dua kematian yang aku tahu. Satu jiran aku, satu lagi anak buah aku. Kedua-dua itu insan yang masih suci lagi, tiada dosa. Baru hidup di dunia ini beberapa bulan sudah dijemput semula oleh Allah. Lagi sorang belum sempat lahir di dunia telah dijemput Ilahi. Bila difikirkan semula diri ini entah berapa banyak dosa telah aku ada. Terasa takut apabila sekiranya malaikat maut datang menarik nyawa ini disaat dosa aku melebihi daripada pahala.

Sekarang ini mood kegembiraan atas kemenangan Malaysia aku sudah tiada lagi. Aku dah mula takde mood. Seperti biasa apabila aku akan meninggalkan keluarga, rumah, sahabat-sahabat dan kawan-kawan.

Di samping itu juga, penutup cemerlang bagi sukan Malaysia 2010. Rekod emas terbanyak di Sukan Komanwel, 2nd round Asia Games 2010, hoki final Asia Games 2010, juara AFF cup 2010.

Macam-macam laa kalau di ingatkan semula. Dari sekecil-kecil kisah sehinggalah sebesar-besar kes. Darilah isu dalam rumah sehinggalah isu antarabangsa contohnya kes kematian jutawan wanita kosmetik yang menggemparkan Malaysia. Kalau nak ingat balik memang boleh, tapi kalau nak tulis setiap apa yang diingati memang tak laa derr. Hah. Serabut arr.

Jadi di kesempatan ini, sempena entri terakhir untuk tahun 2010 ada beberapa amanat penting yang mahu aku catatkan untuk menjadi rujukan suatu masa nanti.

PERTAMA sekali, aku ingin memohon jutaan kemaafan dari seluruh manusia yang pernah bersemuka dengan aku walau sesaat apatah lagi yang sering bersemuka 24 jam dalam tahun ini dan sebelumnya. Terutama pada seluruh ahli keluarga aku... Abah Mama Along Angah Pakli Adik. Mungkin aku banyak buat salah dengan mereka samada sedar ataupun tidak. Memang dalam keluarga akulah yang paling riuh. Yang sering buat lawak. Tapi ada juga masa angin bertiup mood aku tak seperti biasa. Time tu memang sunyi laa rumah kan. Terima kasih atas semua.

KEDUA nya, kepada semua sahabat ku. Terutamanya Syamin, Ayie, Fadhil, Eka, Lea, Tira, Faizah, Pqa. Jutaan terima kasih kepada korang semua. Sepanjang 2010 ni korang banyak membuat aku tergelak. Banyak memberi aku semangat. Bila aku ada masalah dorang lah yang jadi tempat aku luahkan. LEA.. awak lah insan yang selalu membuatkan saya tergelak apabila kita bersemuka mahupun dalam talian. Bersembang yang memang tiada pengakhiran. Saya minta maaf banyak-banyak kalau ada salah dan silap saya terhadap awak sepanjang perkenalan kita. Hmmm. Juga kepada semua sahabat ku. Aku mohon maaf sekiranya terdapat salah dan silap, kesalahan dan ketidaksempurnaan aku terhadap korang dari segi perlakuan aku. Harap sangat kita dapat berjumpa lagi pada tahun hadapan. InsyaAllah. Aku sayang mereka semua. Saya sayang awak semua. Korang lah sahabat yang aku ada buat setakat ini. Seperti mana yang mereka semua ketahui. Dalam persahabatan aku memang memilih. Berkawan memang ramai, dalam banyak-banyak kawan lah aku pilih untuk jadi sahabat. Kriteria untuk melayakkan untuk menjadi sahabat bukanlah mudah. Hanya aku yang tahu. hehe.

KETIGA nya, kepada semua kawan-kawan. Terima kasih atas semua bantuan dan pertolongan korang kepada aku sekiranya. Jutaan kemaafan juga aku mohon sekiranya ada salah aku sepanjang tahun 2010 ini. Maaf tak dapat senaraikan satu per satu nama korang. Cukuplah aku buat ini secara umum.

Kepada SEMUA. Sekali lagi aku minta maaf salah dan silap aku. Terima kasih tidak terhingga kepada korang semua. Harap kita dapat bertemu di lain masa. Sekiranya tidak, cukup hanya korang semua mengingati aku dalam doa korang semua.

Ini adalah entri terakhir untuk tahun 2010, entri untuk tahun 2011 bakal menjelma. Bila? Entah. Kalau ada masa, ada laa.

Sekian,

No comments:

Post a Comment