27 December 2010

Puluhan Ribu Penyokong Serbu

Bahang kehangatan kemenangan Malaysia semalam masih lagi terasa. Kepuasan tahap maksima yang begitu dirasakan. Sekali lagi nak ulang untuk entri kali ini bahawa tumpas GARUDA di baham HARIMAU. Yang pasti seluruh rakyat Malaysia akan berbicara tentang kemenangan Malaysia ini dari pembesar negara sehinggalah rakyat yang duduk di pendalaman.

Semalam, aku pakli syamin alang ayie fitri fadhil gerak sekali g stadium BJ. Kami bawak motor sampai ke Salak Selatan. Parking motor situ pastu naek train sampai ke BJ. Bertolak dari rumah dalam 4:30. Sampai stadium dah nak pukul 6. Masa nak masuk pintu stadium tu memang sesak giler. Punya padat manusia.



Yang paling tension kami bertujuh berpecah dua kumpulan. Semua tiket aku pegang. Aku ayie pakli dah lepas pintu cek tiket. Lagi 4 orang tu lagi tak sampai sebab terpisah masa kat train station SalakSelatan tu. Disebabkan nak buat kepala sendiri, itu pasal laa jadi macam tu. Bayangkanlah dalam ribuan manusia tu nak carik dorg? Pastu dengan line pulak problem. Nak call tak dapat, nak msg memang tak arr. Lagi haram tak sampai.

Tapi nasib baik dalam berjuta kteorg call dapat sekali cakap dengan mereka. Kteorg suruh carik kteorg kat tepi pagar kuning. Punya berbulu tunggu lama gilerr. Tapi nasib baik dorg dapat jumpa kteorg. Aku terus bagi tiket dorg. Nak tunggu masuk lepas pintu masuk tu lagi lama. Dah settle suma tu terus kami bertujuh carik tempat.

Hmm, time tu memang dah penuh arr. Pastu yang kosong belakang gol. Kteorg pun g arr kat belakang gol. Masuk je aku terus rentangkan banner yang telah kteorg buat. Lepas tu dorg sume dok atas, aku je kat bawah. Kadang-kadang syamin teman kat bawah.

Masa nyanyian Negaraku, bergema satu stadium. Punya lah bersatu seluruh penyokong Malaysia time tu. Yang puasnye masa lagu Indonesia dinyanyikan, mereka di boo oleh kami semua penyokong Malaysia. Best tak? Masa tu hang buat kami, semalam kami balas balik naa. Dendam tetap dendam!

Sepanjang 45 minit pertama tu punya laa bosan aku. Daa laa dok sorg. Gendang tak dengar. Bayangkan laa tengok dari belakang gol. Benda yang sama je nampak. Kepala setempat je. Kalau dok tepi tu kejap kepala kekiri kejap kekanan. Baru lah best.

Jadi masa rehat tu. Aku terus tukar tempat kat tepi padang. Duduk dengan fans Selangor plak tu. Kat gendang Selangor. Pergh. Baru syokk. Lagi best nye ketiga-tiga gol tu aku nampak jelas. Aku rasa kalau dok belakang gol tu memang tak nampak apa. Dah laa Malaysia jaringkan kat gol yang bukan belakang tempat aku dok mula-mula. Dorang tah macam mane laa, samada nampak ke tak gol tu.

Masa game dorg boikot tu, kteorg fans Malaysia start berbalas baling botol air. Memang tu pun aku nak. Tapi benda tu sekejap je. Maybe sebab botol tak lepas bawak masuk. Yang lepas tu pun hanya segelintir.

Masa gol kedua tu fans Indonesia dah mula balik. wakakaka.

[tempat penyokong Indonesia kosong setelah ketinggalan 2 gol] 

Ikut apa yang aku dapat maklumat, pancaran laser tu sebenarnya fans dorg yang buat. Sebabnya bila terkena laser tu dorang nak boikot, secara automatik Malaysia akan kalah 3-0. Tapi masa dorang boikot kejap tu masih lagi 0-0. Apa pun kita bernasib baik, mungkin pihak atasan AFF suruh meneruskan game tersebut. Tapi kalau boikot tu diterima memang Malaysia kalah bodoh arr.



Malaysia telah membuktikan semangat juang yang tinggi selepas berlaku insiden itu. Tapi apa yang terkilan dorang bakar mercun terkena player kita. Kalau tak salah kena Muslim. Kalau kena player dorg takpe gak. Aku gelakkan jer. Tapi fans Malaysia memang gempaq! Mercun KLCC kteorg bagi. Satu dunia nampak kott kalau tengok game semalam. haha.

Semalam berkibarkannya sekali lagi bendera Palestin di satdium BJ. Kalau perhatikan betul-betul gambar di bawah ini nampak bendera Palestin tu. Belah kiri Safee. Tapi blur laa gambar bendera tu, still nampak kalau sapa tahu rupa bendera Palestin tu. Tak lain tak bukan arr sape yang kibarkan tu.

Masa aku dah tukar tempat duduk tu, aku tinggalkan banner yang kteorg buat tu. Terharu giler bila nampak ada orang kibarkan banner tu. Aku ingat ayie pakli alang fadhil yang buat, rupa-rupanya bila tanya dorg.. dorg cakap tak.

Memang puas giler tengok aksi mereka. Harap prestasi bolasepak Malaysia konsistan dan bertambah lebih maju. Masa balik semalam, ada seorang anggota polis ni cerita kat kteorg. Dia cakap seumur hidup dia game semalam kali kedua selepas kali pertama kat Stadium Merdeka. Menurut katanya time tu game Malaysia-Korea. Dia cakap selepas yang pertama dia tengok tu, penyokong Malaysia memang sikit. Tapi semalam kali kedua terjadi. Dia cakap memang ramai giler semalam.



Ikut permerhatian aku pun memang ramai giler. Bayangkan laa tempat penyokong Indonesia pun dipenuhkan oleh fans Malaysia. Aku risau jerr kalau dorang buat apa-apa kat orang Malaysia. Memang semalam menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi dohh. Boleh bersatu tempat duduk walaupun ada provokasi. Cuma kat tempat aku tu jerr ade berlaku sedikit adegan baling membaling botol. Biasa laa, yang dok bahagian bawah selalunya yang fanatik-fanatik.



No comments:

Post a Comment