29 December 2010

Teruskan Perjuangan

Tidak sampai 12 jam lagi, sepak mula Final 2nd Leg AFF Suzuki Cup 2010 di Stadium Gelora Bung Karno akan bermula. Inilah pertarungan terakhir untuk skuad Malaysia untuk menggenggam kejuaraan itu buat kali pertama dan sekaligus membawa pulang piala itu ke bumi Malaysia ini.
Tetapi apa yang dirisaukan kini, dapatkah Malaysia menahan pelbagai asakan yang bakal berlaku di stadium itu. Bukan sahaja di atas padang, malahan skuad Malaysia juga perlu menahan asakan dan provokasi yang akan dilakukan oleh para penyokong Indonesia kelak.

Sepertimana yang telah kita ketahui, media massa Indonesia telah meniupkan semangat yang negatif dengan mengeluarkan pelbagai cerita yang tidak elok tentang Malaysia. Ini yang menyebabkan rakyat Indonesia meluap-luap untuk membalas apa yang terjadi di Stadium Bukit Jalil ahad lepas. Pelbagai ugutan dan provokasi telah mereka lakukan.

Antara ugutan dan provokasi yang mereka lakukan ialah,

1. Wartawan Indonesia menanyakan soalan kepada Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. Soalan wartawan itu berbunyi " kami baru menerima sms bahawa FIFA telah menjatuhkan hukuman denda AS$40 juta (RM123 juta) dan penggantungan empat tahun buat pasukan Malaysia kerana kesalahan pancaran laser ".

Meh aku balas kenyataan ini.

Pertamanya, wartawan yang tanya soalan ini memang tak guna akal. Apa kena mengena FIFA dengan kejohanan ini. Sekiranya betul hukuman itu, hukuman itu dijatuhkan oleh AFF bukannya FIFA. Kejohanan ini anjuran AFF laa pandai.

Keduanya, si mangkuk tu cakap "... penggantungan empat tahun buat pasukan Malaysia...". Nak tahu apa sebab mangkuk tu cakap begitu? Ini kerana apabila Malaysia digantung perlawanan akhir kedua itu akan dibatalkan sekaligus Indonesia akan dinobatkan juara.

Ketiga, Datuk Ahmad Shabery Cheek langsung tidak tahu tentang hukuman dan penggantungan itu. Beliau terus mendapatkan pengesahan daripada Setiausaha Agung FAM sebaik sahaja sidang media itu selesai, jawapan daripada beliau bahawa beliau juga tidak tahu tentang isu itu dan beliau berkata itu hanyalah soalan provokasi oleh wartawan Indonesia untuk melemahkan semangat Malaysia.

2. Provokasi lain adalah aktres seksi terkenal Indonesia, Julia Perez yang terkenal dengan panggilan 'Jupe' berikrar mengganggu tumpuan pemain Malaysia dalam perlawanan kedua final itu nanti. Dia akan membalas dendam dengan mengenakan pakaian seksi yang nampak dada bagi mengalihkan perhatian anak didik K Rajagobal. Menurut katanya, "Biar semua pemain bola sepak Malaysia buta. Saya akan pakai baju belahan dada supaya mereka buta. Ini adalah laser ciptaan saya".

Bertapa bangang nye statement dia ni. Bajet orang dalam padang boleh nampak dia pakai apa. Tantah game nanti player pun langsung tak tahu dia ada kat mana. Kalau dia suruh satu stadium bukak baju rasional laa gak tumpuan player terganggu. Ni dalam puluhan ribu yang akan hadir kat situ, dia sorang nak buat camtu. Memang tak laa.... bodoh. Hang ni ada akai ka tak dak? Bengong. Bertapa cetek nye pemikiran orang-orang macam ni.

3. Semalam skuad Malaysia terpaksa menukar tempat latihan mereka dari tempat yang telah ditetapkan ke tempat lain. Ini kerana tempat yang telah ditetapkan itu, ratusan penyokong Indonesia telah menunggu ketibaan skuad Malaysia. Demi menjamin keselamatan ia terpaksa ditukarkan tempat latihan Malaysia. Dalam pada itu, rakyat Indonesia berkumpul di kawasan tempat penginapan skuad Malaysia dengan membawa pelbagai banner yang mengutuk skuad Malaysia.

4. Ada sekumpulan rakyat Indonesia mengatakan bahawa S. Kunalan, Mahali Jasuli dan Amirul Hadi Zainal merupakan pemain import. Apa ke bodoh nye statement ni. Nak tergelak aku dapat tahu info ini. Amirul Hadi tu sedangkan bapak dia player kebangsaan suatu masa dulu. ish. Dah macam takde idea lain laa puak depaa ni. Lebih baik kau cakap semua player yang main untuk Malaysia ni player import termasuklah dengan barisan coach + para pembantu + paramadik. Dorang yang ada import cakap orang. Bangang nama nye tu. Malaysia 100% baka Malaysia bhai. Hang yang ada orang Uruguay. Bak kata fans HarimauMalaya ' Malaysia [3] vs Indonesia + Uruguay [0]
hahahaha..

5. Media massa Indonesia heboh mengatakan bahawa penyokong Malaysia tidak akan berani datang ke sana untuk menyokong skuad Malaysia kerana takutkan mereka. Tetapi semalam kenyataan itu berjaya ditepis apabila peminat dari Selangor, Kedah, Johor, dan Kelantan yang dikumpulkan oleh Kelab Penyokong Bola Sepak Selangor (SSFC) dan Gerbang Tempur Penyokong Bola Sepak Malaysia (Ultras Malaya) berlepas ke Jakarta semalam bagi menemani skuad kebangsaan apabila berdepan dengan Indonesia yang mereka tewaskan 3-0 pada Ahad lepas.

Ini telah menunjukkan bahawa terdesaknya rakyat Indonesia mahu memenangi dalam kejohanan ini. Bagi mereka segala yang mereka lakukan ini adalah 'menghalalkan cara' untuk bergelar juara AFF Suzuki Cup 2010. Untuk Malaysia apa pun terjadi pada perlawanan tersebut nanti, jangan takut dan jangan gentar! Perjuangan masih belum selesai. Lawan tetap lawan. Pantang berundur sebelum bertempur!

Ayuh Malaysia!!! Kami penyokong setia mu, ketika jatuh bangun mu, tetap akan teguh berada dibelakang. Walaupun puluhan ribu yang hadir ahad lepas tidak dapat bersama kamu untuk menggegarkan stadium Gelora Bung Karno, tetapi kami setia memberi sokongan dari tanah air ini. Serta doa untuk kejayaan Malaysia akan tetap mengiringi pertempuran mu itu.

No comments:

Post a Comment